Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americká herečka Joan Crawfordová (1904–1977) byla ve třicátých a čtyřicátých letech nekorunovanou královnou filmového plátna, jednou z největších hvězd společnosti MGM a také velmi kontroverzním člověkem. Měla čtyři adoptivní děti; obě starší, dcera Christina a syn Christopher, po její smrti zjistily, že je matka vydědila „z důvodů jim velmi dobře známých“, jak přesně stálo v poslední vůli. Poslední slovo ovšem měla Christina, která pouhý rok po matčině skonu vydala životopisnou knihu Drahá maminko, v níž svého adoptivního rodiče vykreslila jako zlou, manipulativní a sebestřednou alkoholičku, kterou zajímala jenom její kariéra. Kniha se dočkala velmi kontroverzních reakcí, ovšem stala se, jak se dalo předpokládat, bestsellerem. A dočkala se velmi brzy také své filmové podoby. V režii Franka Perryho titulní roli s nepřehlédnutelným gustem vytvořila Faye Dunawayová. Snímek byl po svém uvedení v kinech přijat více než negativně; obdržel celkem pět Zlatých malin, a v roce 1990 dokonce Zlatou malinu za nejhorší film uplynulé dekády. S větším časovým odstupem však zjišťujeme, že dobové hodnocení bylo přece jen poněkud příkré a snímek je z dnešního pohledu docela zajímavým pohledem do hollywoodské historie. Život Joan Crawfordové se nedávno stal znovu předmětem uměleckého zpracování, tentokrát v podobě televizního seriálu Feud (2017, Zlá krev), líčícího vztah stárnoucí hvězdy k její velké konkurentce Bette Davisové. (Česká televize)

(více)

Recenze (44)

andrii 

všechny recenze uživatele

Zdobivá zlobívá, zásobami z domácího likérníku se hojívá, rodinná star, rodilá královna tyranie. Neuhneme z pohledu na tebe. Jménem se ovíváš. Kultem si stojíš hodně vysoko. City k nám však odbýváš, vřelými šetříš, nadobro. Srdce tvé, máš-li nějaké, je kamenným útvarem, mučícím nástrojem. Dostála jsi macešské pověsti. Podala nám otrávené jablko /do/ dětství. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Protože film nepovažuji za příliš myšlenkově přínosný, uvedu jen pár úvah, které mně přitom napadly (pokud jsem je nezapomněl): 1. Můj kamarád Honza Poláček z Brna (zemřel už hodně dávno na rakovinu) regoval na výletě s našimi prvorozenými syny na pád toho svého do kaluže blátivé vody takto: Lukášku, to děláš naschvál, aby to maminka musela prát. Jakoby neměla s těbou už tak dost práce... atp. Zprvu jsem se cítil jako spoluvník, ale pak jsem mu vynadal, aby děcko duševně nedeptal. 2. Kamery, které nás nutí být herci. Nehrajeme už před bezpečnostními kamerami, když začne blikat červené světýlko? 3. Faye Dunawayová hrála asi dost dobře. Byla mi nechutná i fyzicky, i v okamžicích když se cítila šťastná. 4. Její nejstarší adoptované dítě byla dívka slušná, citivá, tolerantní atd., takže asi přece jen byla dobře vychována. 5. Opět mi to přimělo Pasoliniho ideu: "Všechno čisté, zrcadlově lesklé a světlé, tak jako všechny činy špatného svědomí. ()

Reklama

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Joan Crawford viděna očima její adoptivní dcery Christiny a jak už to tak bývá, ne tak, jak jí znaly davy fanoušků - krásnou, bezchybně nalíčenou ženu, kultivovanou, disciplinovanou herečku, ale jako sobeckou hysterku, která si adoptovala děti snad, aby měla koho terorizovat (alarm uprostřed noci, když objevila ve skříni dcerky drátěné ramínko a následné gruntování koupelny - za trest), navenek se s nimi ovšem předváděla ve snaze ukázat světu, že je i bezchybnou matkou dvou načančaných andílků. Její záchvaty zuřivosti korespondovaly s neúspěchy v milostné i profesní sféře a zvlášť Christina dostávala co proto. Faye Dunaway byla nalíčena tak, že v Joan úplně zmizela a tak mistrně ji i zahrála. ()

Agatha 

všechny recenze uživatele

Zahráno výborně, ale o životopisném filmu nemůže být ani řeč. Je to zfilmováné podle knihy, která byla napsána se záměrem poškodit a hlavně vydělat. Joan Crawford jistě nebyla svatoušek, nabumbaná asi docela řádila, ale další dvě adoptivní dcery o ní mluvili velice hezky a s láskou. Takže jak to bývá, pravda bude někde uprostřed. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Frank Perry je režisér, ktorý sa mi do pamäti vryl vynikajúcim filmom Dávid a Líza, Faye Dunaway je jedna z desiatky mojich najobľúbenejších herečiek a Joan Crawford je pre mňa známe meno bez obsahu. Film považujem za výborný a to predovšetkým vďaka životnému výkonu Faye Dunaway. Nemienim sa zaoberať nejakými odchýlkami od skutočného života slávnej herečky. Film som bral ako umelecké stvárnenie slávnej ženy, ktorá jednu stranu tváre ukazovala verejnosti a osobitne svojim fanúšikom a druhú ľuďom, ktorí dobrovoľne, či nedobrovoľne trávili život v jej blízkosti. Je to iný film ako bol Wilderov Sunset Blvd. i keď by sa zdalo, že základná téma je podobná. Tiež ma prekvapilo, aký je tento film aj v komunite užívateľov ČSFD pomerne neznámy. ()

Galerie (47)

Zajímavosti (15)

  • Film komerčně úspěšný, bohužel hlavně kvůli negativní publicitě. Většina diváků šla do kina proto, aby viděli jakou kreaturu tvůrci z Joan Crawford udělali. Přes kritiku filmu však byl výkon Faye Dunaway hodnocen jako jeden z mála kladů a když šla poprvé na scénu, lidé kteří pracovali se skutečnou Joan tvrdili, že vstala z mrtvých. Přesto je Faye přesvědčena, že jí film poškodil kariéru a odmítá o něm mluvit v rozhovorech. (kenny.h)
  • Jay-Z sampluje scény z tohto filmu v skladbe "JAY Z Blue" albumu "Magna Carta... Holy Grail" z roku 2013. (Real Tom Hardy)
  • Při natáčení scény vzteku nad drátěnými věšáky Faye křičela tak, že ztratila hlas. Frank Sinatra ji odvezl k specialistovi a doporučil jí, jak se starat o hlasivky. (kenny.h)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno