Režie:
Stephen FrearsScénář:
Peter MorganKamera:
Affonso BeatoHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Helen Mirren, Michael Sheen, James Cromwell, Alex Jennings, Roger Allam, Sylvia Syms, Tim McMullan, Robin Soans, Lola Peploe, Douglas Reith, Amanda Hadingue (více)Obsahy(1)
Osm dní, které otřásly monarchií. Oscarová Helen Mirrenová v titulní roli britského filmu, nabízejícího fascinující pohled do zákulisí britské moci po tragické smrti princezny Diany. Komorní drama uznávaného režiséra Stephena Frearse vypráví o těžkých chvílích britské královny Alžběty II., které následovaly po tragické smrti lidmi zbožňované princezny Diany. V době, kdy do křesla ministerského předsedy po drtivém volebním vítězství usedl Tony Blair, svádí panovnice souboj s veřejným míněním, sílou tradic a zejména sama se sebou. Zatímco dvůr považuje událost za ryze soukromou záležitost, veřejné mínění podněcované médii požaduje okázalé truchlení a neméně okázalý pohřeb. A ctižádostivý předseda vlády se snaží královnu, trávící čas na soukromém sídle ve Skotsku, přimět ke změně stanoviska. Režisér Stephen Frears společně se svým scenáristou Peterem Morganem čerpali z nejrůznějších zdrojů, včetně informací z nejbližších kruhů panovnice i premiéra. Pronikli tak do dvou zcela odlišných světů: konzervativního a upjatého prostředí dvora a nekonformního rodinného i pracovního zázemí nejmladšího britského ministerského předsedy, odhodlaného k radikální modernizaci systému. Popsali jak narůstající pochyby o vlastním přesvědčení na straně královny, tak nečekaný respekt, který si s postupem času dokázala u premiéra získat. Mnohavrstevnatý snímek, jehož nedílnou součástí jsou účelně využívané archivní materiály především z televizního zpravodajství, tak na pozadí reálných historických událostí nabízí také úvahu o samotné podstatě královského majestátu a jeho smyslu, o tradici a modernizaci, odpovědnosti a populismu. Vedle precizní režie a propracovaného scénáře film stojí na excelentních hereckých výkonech, jimž vévodí nepřehlédnutelná Helen Mirrenová. Za své dokonalé ztvárnění nepřístupné královniny osobnosti získala řadu ocenění, včetně přestižní ceny Britské filmové a televizní akademie (BAFTA), Zlatého Glóbu a především Oscara. (Česká televize)
(více)Videa (4)
Recenze (428)
Tak si Helen Mirren (a len po roku) zahrala po Alžbete Prvej aj tú Druhú... a opäť to zvládla bravúrne. Skutočná Alžbeta by ju určite mala pozvať na "garden party", veď komu sa v jednej hereckej kariére podarí (a tak dôveryhodne) zahrať dve britské panovníčky, navyše žijúce s odstupom štyroch storočí? ()
Tiché a hlučné drama těch, kteří přecházejí od starého k novému a jsou konfrontováni se svým životem a názory. Stejně jako divák. Frears a všichni tvůrci IMHO monarchii neobhajují, jen se snaží vysvětlit postoje různých postav. A člověk, kterého tohle téma nezajímá, by snad na film neměl ani chodit ;-) ()
Helen Mirren je naprosto skvělá, vystřihla anglickou královnu neuvěřitelným a strhujícím způsobem. Film sám je hodně zajímavou sondou do života královské rodiny, jejich způsobu uvažování a musím uznat, že po jeho zhlédnutí se dívám jak na samotnou panovnici, tak na Tonyho Blaira docela jinýma očima a s velkou mírou pochopení. ()
Na hraně mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami. Pro Anglii mám slabost a Frearsův pohled pod pokličku navazuje na tradici těch nejlepších britských inscenací. Michael Sheen pro mě zářil ještě o chlup víc než Helen Mirren, všechno bylo usazené na svém místě. Napínák i pro ty, kdo v roce 1997 byli "při tom" a hltali každý novinový titulek. (70%) ()
Tony save the Queen, the cold-hearted regime.. Zástupci monarchie žárlící na popularitu vyděděnce, pár galonů falše pod záštitou upřímnosti a rafinovaná honba za politickými body. Atraktivní pohled do zákulisí, při kterém míra fabulace zůstane tajemstvím. Podstata nevypadnout z role, či se do té správné dostat, je však jasná. Ve jménu majestátu city dusící H.Mirren perfektní do poslední vycpávky zadku, stejně jako chameleon Michael Sheen.. ()
Galerie (65)
Zajímavosti (30)
- Scénář vznikl na základě mnoha rozhovorů s různými „zdroji blízkými královské rodině i premiérovi“, které se vzájemně tak doplňovaly, že bylo možné domyslet si dění v zákulisí. (Siriuss)
- Alexandre Desplat nahradil jiného hudebníka na postu skladatele soundtracku, neboť původní hudba se režiséru Stephenu Frearsovi nezdála vhodná pro film. Desplat svou práci zvládl za tři týdny. (imro)
- Elektrická kytara zavěšená na stěně Blairovy pracovny je odkaz na premiérovo mládí v rockové kapele. (Siriuss)
Reklama