Reklama

Reklama

Obsahy(1)

„Toto je příběh muže jménem Harold Crick… a jeho hodinek. Harold Crick je muž nekonečných čísel, neustálých kalkulací a pozoruhodně mála slov. A jeho hodinky neřeknou o mnoho víc.“ Po deseti letech usilovné práce je spisovatelka Karen Eiffel téměř na konci své poslední a možná nejlepší knihy. Jejím jediným úkolem zůstává vymyslet, jak zabít svoji hlavní postavu, Harolda Cricka. Karen však nemá ani tušení, že Harold Crick z nevysvětlitelných důvodů žije ve skutečném světě… a najednou slyší její slova. Fikce a realita se střetnou, když zmatený Harold slyší, co si ona myslí, a zjistí, že musí najít způsob, jak změnit její (a svůj) konec. Horší už to nebude je neotřelou komedií o tom, jak vzít svůj dosavadní život do rukou a učinit z něj takový, jaký ho chcete mít. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (847)

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Z tohodle fakt mohla být hrozná nuda, ale nějakým zázrakem jsem místy jen zíral a ani nedutal. Samozřejmě k tomu přispívají sympatické výkony mých oblíbenců, kromě Ferella hlavně Dustin Hoffman, kterého neskutečně žeru a musím si s ním dohonit ještě hodně starších kousků. Doufám, že jednou doženu úplně všechny menší filmy tohodle typu, ale jsem vlastně rád, že je toho tolik a stačí jen hledat. Na zlepšení nálady úplně optimální. ()

Lateef 

všechny recenze uživatele

Celočíselný Harold, rajcovní Ana, neurotická Karen, zkofeinovaný Jules. Originální příběh se smývatelnou hranicí mezi fikcí a skutečností, který do všech stran dýchá melancholii, ale zároveň svěžest, radost ze života a popostrčení k jeho opravdovému žití. Herecká sestava je neuvěřitelně komplexní a výkonnostně bravurní. Marc Forster stvořil pro diváka další zemi nezemi se spoustou podmanivých a (pro citlivou duši) živých filmových scén. Připadá mi, že jeho snímky nevnímám prostřednictvím aferentních drah reflexního oblouku, receptor - dráha - mozek, ale jaksi jinak. Mé oči nemusí vidět, protože film mnou prostupuje. Režisér vlastní klíč, kterým si odemkne mé podvědomí a naskládá do něj nezapomenutelné. Říkám tomu kouzlo strýčka Marca. 30 miliónů dolarů(rozpočet)/53,5 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()

Reklama

Dudek 

všechny recenze uživatele

Úchvatný začátek naznačuje, že tenhle snímek bude něco neopakovatelného. Velmi neotřelá a riskantní režie hned na začátku odkrývá všechna svá esa a divákovi je jasné, že bude mít co dočinění s příjemnou hravostí. Hlas vypravěčky, hrdina, čísla, hodinky... Kdo film viděl, okamžitě ví o čem mluvím a ti z vás, kteří to štěstí neměli si nejspíš začínají myslet, že mi hrabe. Není tomu tak, těchto pár artefaktů totiž významně slouží k posouvání děje. Stranger Than Fiction ale není tak oblíbený díky těmto faktům, jakožto spíše díky zajímavému vrstvení děje a hrátkami se zákonitosmi jak beletrie, tak i kinematografie => v několika momentech překvapivá režie. Harold Crick není ničím zajímavá postava, vlastně je nudný, stejně jako jeho stereotypní život, tedy do té doby než se dozví, že se stal shodou jistých okolností hlavní postavou nové knihy světoznámé spisovatelky Karen Eiffel. Od té chvíle nezůstane kámen na kameni a snímek se dost bizarním způsobem dostává do hledání vlastních zákonistostí. Musím se přiznat, že jsem téměř celou stopáž nebyl schopen děj logicky přijmout, ale snažil jsem se. To že Harold začne slyšet hlas vypravěčky příběhu mi ani divné něpřišlo spíše pak fakt, že ačkoli se jedná o postavu z knihy, může vlastně jednat vlastním způsobem a život Harolda A (skutečnost) a Harolda B (fikce) se prolíná jen v některých souvislostech, které pak spojuje i hlas. Jenže závěr naštěstí všechno vysvětlil a vše do sebe skvělým způsobem zapadlo. Ze všech postav patří můj největší obdiv Lindě Hunt (Dr. Mittag-Leffler) a Dustinu Hoffmanovi (prof. Jules Hilbert), kteří nejenže mají zábavnou scénku potažmo zajímavou postavu, ale hlavně se jim podařilo skvěle vykreslit svou roli a dodat jí onu známou jiskru věrohodnosti. Mezi nejpovedenější scény patří pak ta, kdy se všechny tři hlavní postavy dozvědí konec příběhu - ještě k tomu si jej pochvalují - a divák tak vlastně zůstává tím úplně posledním. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Úžasný postmoderně koncipovaný film založený na prvku hry ... hry s divákem (nutno dodat filmově poučeným divákem) a filosofickém principu hry jako takové. Prvek hraní je přítomen všude. Tak už tenhle film samotný ... vypadá to, jakoby si scénárista Zach Helm hrál na Charlieho Kaufmana, tak bizarní je jeho scénář, tak intelektuálně ulítlý a neotřele kongeniální, režisér Marc Forster si naopak rád hraje na Spike Jonze a Michela Gondryho a zcela nepokrytě hraje s divákem šachy rošádami v otevření hry jejich tvůrčího postupu z Adaptace, V kůži Johna Malkoviche, Věčného svitu neposkvrněné mysli či z Nauky o snech, jistě by se dala zmínit ještě Jeunetova Amélie z Montmartru a některé další postmoderní filmové narační variace... nejblíže má ale tenhle film k hraní si na literaturu...a jedním dechem nutno dodat - k pokloně složené literatuře. Ten Kunderovsky všemohoucí vypravěč, respektive vypravěčka, který jako Kundera v Nesmrtelnosti z pouhého gesta stvoří ženu, postavu svého díla, tu rozehrává životní příběh muže, který se v podstatě náhodou vzpříčí svému literárnímu rozměru a reflektuje sám sebe coby literární postavu - a dokonce se v rámci této hry rozhodne svůj příběh měnit a spoluvytvářet... Filmové postavy si neustále hrají (profesor literatury Jules Hilbert v podání Dustina Hoffmana stále naráží na svou roli autistického pacienta posedlého počítáním v Rain Manovi). Také režisér Marc Forster si v průběhu filmu hraje a dotváří iluzivnost svého díla aluzemi na své oblíbené audiovizuální lásky (v kině uvidíme kultovní blinkací scénu ze Smyslu života Monty Pythonů, zahrají nám The Clash či Spoon, uslyšíme, že jedna z krásných věcí v životě je dočíst Zločin a trest...), navíc netrvá prakticky na ničem tradičním, vše je relativní, vyprávění není lineární, ale paralelní, přičemž obě dějové linie se před koncem filmu prolínají a dotvářejí absurdně-komický rozměr filmu, vlastní příběh je pojat velmi netradičně a rozvíjí novou poetiku reprezentovanou díly v úvodu komentáře zmiňovanými. Po formální stránce jistě zaujmou přímo do obrazu filmu vložené piktogramy, jakýsi animovaný poznámkový aparát, ilustrující myšlenkové pochody v hlavě hlavního hrdiny (ale také odkazující k estetice moderní televizní reklamy). Míšení stylů je vlastně dalším faktorem hry - artový film se tu potkává s komedií, existenciální krize středního věku a zhroucení amerického snu reprezentované nejlépe Americkou krásou se prolíná s romantickou lovestory, kdy ona a on jsou z tak rozdílných světů, že tohle by skutečně nemohlo fungovat, ale kauzální řetězec náhod poslušen schematismu romantických komedií zafunguje. Stejně jako deus ex machina v podobě dětského cyklisty, stejně jako chemie podařeného filmu... Je to komedie či tragédie? Na tuhle otázku se ptá nejen profesor literatury a Harold Crick, náš hlavní hrdina, ale na tuhle otázku týkající se našeho života se v podstatě ptáme stále všichni... Je to obojí... Nádherný film... Podobné filmy: Věčný svit neposkvrněné mysli, Jak jsem balil učitelku / Rushmore, Nauka o snech, Dedication, Prosíme přetočte, Adaptace, Amélie z Montmartru () (méně) (více)

Divočák 

všechny recenze uživatele

Překvapení roku. Hodně "Kauffmanovský" (Taky jste si všimli, že se tohle přídavné jméno používá čím dál tím častěji?) scénář je podaný příjemně a mile a nepostrádá potřebnou dávku ujetosti a komplexnosti. On taky Marc Foster není žádný režisérský nováček a po Hledání Země nezemě znovu ukazuje, že takovéhle příběhy opravdu umí. A i když by se mohlo zdát, že právě příběh bude hlavním tahounem filmu, jsou jim kupodivu herci, na kterých nejvíc staví. Ferrella jsem v podobné roli ještě neviděl (a možná už ani neuvidím), Hoffman se do toho obul pěkně, Thompsonová je skvělá a do Maggie Gyllenhaal bych se zamiloval taky. Od tohoto dne je na mém personálním "watchlistu" oblíbených hereček. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (27)

  • Severoamerické tržby dosáhly 40,6 milionu amerických dolarů, celosvětové pak činily 53,7 mil. (NIRO)
  • Když Harold (Will Ferrell) říká, že 67krát 453 je 30 351, je to správně. Jeho oprava na 31 305 je mylná. (Kulmon)
  • Mnoho jmen a názvů odkazuje na matematiky, vědce a umělce:
    - Harold Crick (Will Ferrell): Francis Crick, jeden z objevitelů struktury DNA.
    - Ana Pascal (Maggie Gyllenhaal): Blaise Pascal, francouzský matematik a filozof.
    - Karen Eiffel (Emma Thompson): Gustave Eiffel, francouzský inženýr, který se proslavil návrhem eponymní věže v Paříži a kostry newyorské Sochy Svobody.
    - Penny Escher (Queen Latifah): M.C. Escher, nizozemský grafik, jehož dílo bylo ovlivněné matematikou.
    - Dr. Mittag-Leffler (Linda Hunt): M. G. Mittag-Leffler, švédský matematik. Traduje se (mylně!), že Nobelova cena za matematiku se nezačala udělovat právě kvůli němu, neboť by byl prvním žhavým kandidátem na její získ... a přitom měl poměr s Nobelovou milenkou.
    - Profesor Hilbert (Dustin Hoffman): David Hilbert, významný německý matematik.
    - Dr. Mercator (Andrew Rothenberg): Gerardus Mercator, vlámský kartograf, který pro označení souboru map poprvé užil slovo „atlas“.
    - Dr. Cayly (Tom Hulce): Arthur Cayley, britský matematik.
    - Banneker Press (název nakladatelství): Benjamin Banneker, afroamerický astronom a matematik.
    - Kroneckerova autobusová linka: Leopold Kronecker, německý matematik, autor výroku: „Bůh vytvořil přirozená čísla, vše ostatní už je výtvorem člověka. (profhubert)

Související novinky

Hoffman miluje Thompsonovou

Hoffman miluje Thompsonovou

09.06.2007

Dustin Hoffman a Emma Thompson si během natáčení Horší už to nebude zřejmě padli do oka. Zanedlouho se totiž spolu objeví v romantickém dramatu Last Chance Harvey. Ale pravděpodobnější možná bude, že… (více)

Reklama

Reklama