Režie:
Werner HerzogScénář:
Werner HerzogKamera:
Peter ZeitlingerHudba:
Klaus BadeltHrají:
Christian Bale, Steve Zahn, Jeremy Davies, Toby Huss, GQ, Marshall Bell, Zach Grenier, Pat Healy, Evan Jones, François Chau, Bonnie Zellerbach, Chris Butler (více)Obsahy(2)
V dějinách velkých útěků těžko naleznete příběh, který by se podobal osudu Dietera Denglera, jediného Američana, jenž dokázal uniknout ze zajateckého tábora uprostřed neprostupné laoské džungle. Příběh tohoto amerického vojáka se stal předlohou pro film Temný úsvit, který natočil režisér Werner Herzog. Dieter (Christian Bale) již od dětství snil o tom, že se stane pilotem. Přání létat v oblacích se mu splnilo, když se dostal k vojenskému letectvu. Ale na své úplně první přísně tajné misi nad územím Laosu je jeho letoun sestřelen a on se ocitá v pasti džungle daleko od své jednotky. Brzy je zajat nechvalně proslulými laoskými vojáky a odveden do zajateckého tábora, kde nalézá další dva americké vojáky, kteří jsou tam násilím drženi už dva roky. Dengler se však s pozicí zajatce nehodlá smířit a ihned plánuje útěk. Vůbec nemá tušení, kde se nalézá, ale jedno ví jistě: Boj o svůj život nevzdá lehce. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (508)
Herzogov vstup do hollywoodskej produkcie sa vydaril na výbornú, možno by som povedal, že to dokonca s tým amerikanizmom trošku prepískol (hlavne v závere - absolútny súhlas s užívateľom Trellínom), ale to bude asi jediná vec, čo budem filmu vyčítať. Zajatecký príbeh v plnom zbroji, tragická dráma, drsné dobrodružstvo naprieč pralesom, tragické osudy zajatcov, neumierajúca nádej počas úteku za slobodou. Scenár podľa skutočnej udalosti je spísaný naozaj pútavo, dej plynie pomaly, scény sú točené s rozvahou, minimalisticky, no pôsobivo a prakticky stále sa niečo deje. Herzog ale vôbec netlačí pozornosť diváka tým, že by do filmu napchal nejaké prvoplánové mučiace scény, či brutálnu akciu. Nie radšej dej napchal množstvom skvelých hereckých výkonov, okrem právom ospevovaného Balea nemožno nespomenúť prekvapujúci výkon Stevea Zahna, doteraz známeho poväčšine len z béčkových komédií (ďalší seriózne hrajúci komik?) a určite aj Jeremyho Daviesa. Svoju réžiu drží Herzog pevne v rukách, všetko funguje ako má, len v tom spomínanom závere, akoby mu ju niekto vytrhol, poriadne ňou zatriasol a on už to jednoducho nestihol ustáť. Rád by som vedel, či ten záver tak vyzeral aj v skutočnosti. 90%. ()
Tak tenhle film mi překvapivě moc nesednul. Asi mě neoslovila ta atmosféra nebo něco, ale ty hrůzy, co se jim děli v tom zajateckém táboře se mnou zas tolik nehnuli. Je to natočené velmi dobře, hlavně kamera a hudba je vynikající, ale prostě mi tam něco chybělo. Herci jsou ale suverénní. Christian Bale prostě špatně hrát neumí a tady předvádí další famózní výkon. Ještě větším překvapením pro mě byl ale Steve Zahn, kterého známe spíše z komedií průměrných kvalit, tady ale podal opravdu výborný výkon a musim uznat, že hrát fakt umí. No a pak je tady ještě famózní Jeremy Davies. No prostě se zdá, že je všechno jak má být,mně to ale prostě a jednoduše nesedlo. ()
Diváka zaujme Temný úsvit o to víc, že je založen na skutečném příběhu, ovšem nejen díky tomu. Christian Bale je zárukou dobré podívané a Steve Zahn sehrál svoji roli na výbornou. Potěší také hudba a celkové zpracování snímku. Příběh je poutavý prakticky po celou dobu, udržuje diváka v jistém napětí, ale po zachránění už je finální část filmu slabší a samotný závěr působí až moc "americky". SPOILER: Konec, kde si všichni vzájemně zatleskají, snesu jen ve Walkeru texas rangerovi nebo akčních klasických béčkách typu Přepadení se Seagalem. ()
Herzog je známý tím, že své filmové hrdiny nejednou vystavuje krajním přírodním podmínkám v odlehlých koutech světa a ti pod tíhou extrémní psychické a fyzické zátěže často zažívají stavy blížící se naprostému šílenství. Právě Temný úsvit můžeme do této kategorie bez pochybností zařadit. [==] Styl velmi podobný Herzogovým následujícím dvěma filmům, především co se kamerové práce týče (POV apod.), vykreslení postav a (ne)vyústění vedlejších dějových linií. Stejně jak do vyprávění postavy vstupují (a přitom mohou být pro daný úsek vyprávění důležité), stejným způsobem je vyprávění i opouští, aniž by se dostavil jakýkoliv emoční náboj. Linie tak často zůstávají neuzavřené a divák je může volně interpretovat. [==] Pouť pilota amerického námořnictva Dietera Denglera vede přes první misi, při které je sestřelen, následném uvěznění laoským uskupením spolupracujícím s Vietkongem a nakonec úspěšným útěkem do srdce nevyzpytatelné laoské džungle. Herzog inspirovaný skutečným příběhem Dietera Denglera (prvně zpracovaným v dokumentu Malý Dieter chce létat) konstruuje laoský tábor jako "typické" vězení, kde místo má pouze každodennost, repetetivnost a neustále se opakující úkony strážných. V těchto stereotypech dozorců se uvěznění v čele s Denglerem snaží nalézt jakýkoli náznak "bezpečnostní" mezery. Právě toto hledání a příprava únikového plánu jim pomáhá udržet si zdravý rozum. Po útěku jde už o téměř klasický survival film à la Man vs. Wild. Epilog pak jen uzavírá předešlé a již vyřčené. [==] Jakási transcendence, kterou jsem v průběhu projekce často cítil a jež je naprosto zjevná, dokazuje, že Temný úsvit není jen dalším filmem vyjadřujícím se k otázce vietnamského konfliktu, ale má i silný duchovní přesah. ()
Docela mě zaráží, jak vysoko je tento film hodnocen, osobně jsem ho musel dokoukat nadvakrát, protože spánek mi byl po polovině vyprávění přednější než zvědavost nad osudy hlavních hrdinů. Přitom začátek byl slibný a poté co s Balem spadlo letadlo a on se octl zcela sám uprostřed džungle plné nepřátel, na spaní jsem neměl ani pomyšlení. Jenže pak se hlavní hrdina dostane do zajateckého tábora a veškeré kouzlo je pryč. Nejen, že tam potká naprosto příšerně napsané postavy spoluvězňů, ale děj sklouzne do laciné béčkovosti a patriotismu za který by se nestyděl ani Rambo II („nepodepíšu, Amerika mi dala křídla“, útěk naplánován na Den Nezávislosti…). Některé scény jsou tak příšerně hloupě natočené, až jsem se musel usmívat (jeden příklad za všechny - SPOILER: když už Balea konečně vyzvedne vrtulník, vyběhne na břeh, kde před chvílí ještě stál, banda vietnamčíků, kteří zamíří na vrtulník - střih na chlapíka co ve vrtulníku obsluhuje kulomet, jak několikrát vystřelí - střih na bandu vietnamčíků, před kterýma zacáká voda, vietnamčíci utečou zpět do džungle…no působí to maximálně směšně)! Bale je výborný herec, ale jeho extrémní herecký styl mi víc než snahu o maximální věrnost připomíná docela nebezpečnou formu masochismu. Navíc osobně se při pohledu na vychrtlého herce zamyslím nad tím, jaký je to vůl, než abych se díky tomu víc vžil do postavy. On celý film mi trošku přišel jako Baleova exhibice, co všechno je ochoten pro realističnost filmu udělat. Vedle hubnutí tu ještě baští živé červy, nebo na sebe nechá přicucnout pijavice, úplně zbytečně. Aby totiž bylo poznat že se nejdná o atrapy, jsou scény s pojídáním červů a pijavicema dlouhé a nuceně snímané tak, aby byla pohybující se havěť v jednom záberu s Baleovým pohublým obličejem. A asi nejvíc zamrzí, když vidíte, co všechno byli nejen Bale, ale i ostatní vyžle ochotni podstoupit kvůli takovému průměrnému filmu…Co se nakonec stalo s druhou skupinkou uprchlíků? Koho to zajímá? ()
Galerie (21)
Zajímavosti (25)
- Film bol financovaný nezávisle. Väčšinu financií podľa Wernera Herzoga zabezpečil basketbalista Elton Brand. (Arsenal83)
- Werner Herzog scenár adaptoval z vlastného dokumentu Malý Dieter chce létat (1997). (Arsenal83)
Reklama