Režie:
Stephen DaldryScénář:
Lee HallKamera:
Brian TufanoHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Jamie Bell, Julie Walters, Gary Lewis, Jamie Draven, Jean Heywood, Mike Elliot, Nicola Blackwell, Colin Maclachlan, Trevor Fox, Charlie Hardwick (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Z boxerského ringu mezi baletky... Titulní hrdina snímku Billy Elliot je jedenáctiletý chlapec z hornického města v severozápadní Anglii. Po smrti maminky žije s otcem, starším bratrem a babičkou. Píše se rok 1984 a krajem už rok hýbou dramatické události kolem hornické stávky. Město je obležené policií, Billy však tyto okolnosti příliš nevnímá. Je totiž zcela zaujat nečekaným zážitkem. Po boxerském tréninku se náhodou přidal k děvčatům, která měla v tělocvičně hodinu baletu, a tanec ho doslova pohltil. Učitelka baletu, paní Wilkinsonová, v chlapci objeví skrytý talent a začne jej pomalu rozvíjet. Cesta k vytouženému studiu na Královské baletní škole je však dlouhá a plná různých úskalí. V prvé řadě je třeba překonat zuřivý odpor Billyho otce, který balet nepovažuje za činnost hodnou správného chlapa... Stephen Daldry, debutující divadelní režisér a mnohaletý ředitel londýnského Royal Court Theatre, dokázal zdánlivě tuctový příběh oživit originálním pojetím, které staví na kontrastu drsného hornického prostředí a zdánlivé odtažitosti baletu. Film natočil v typicky anglickém stylu moderního sociálního realismu, s důrazem na dobovou atmosféru, na přesnou charakteristiku postav a v neposlední řadě i s typickým britským humorem. Vedle řady dalších ocenění film získal tři oscarové nominace, a to v kategoriích nejlepší režie (Stephen Daldry), nejlepší herečka ve vedlejší roli (Julie Waltersová) a nejlepší původní scénář (Lee Hall). Vyzdvihnout zaslouží i přirozený herecký výkon Jamieho Bella v roli dětského hrdiny. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (648)
Příběh sice často hraničí s kýčem a hlavně zezačátku jsem si u něj připadal opravdu jako navlečený v baletní sukýnce, ale postupně se všechno pěkně vybarvilo, a jak jsem zpočátku soucítil spíše s názory nekompromisního otce, tak Billyho vytrvalost a vášeň mě nakonec přinutily sympatizovat právě s jeho postavou a snem. K Bellovu výkonu mám sice trochu výhrady, ale to je téměř u každého dítěte, a navíc ostatní herci dokázali vše bohatě vynahradit. Asi jsem už hodně dlouho neviděl film s tak ohraným a přesně daným scénářem, ale jeho výsledné zpracování mě přesto dokázalo oslovit, což se určitě nedá zanedbat. 80% ()
Film, který má úplně všechno a přitom mu něco chybí. Jsou zde výborné herecké výkony, zejména mladý Jamie Bell skutečně překvapil ve své premiéře. Film o baletu jsem ještě neviděl, navíc s takto zajímavým námětem. Nicméně příběh je velmi předvídatelný, bez jakýchkoli zvratů a proto musím hvězdu ubrat. ()
Další z filmů na celkem provařené téma, jak si jít za svým snem navzdory nepříznivým okolním vlivům. Snad pro to klišé mi Billy Elliot v paměti výrazněji neutkvěl a nemohu tedy hodnotit plným počtem. Pamatuji si nicméně, že šlo o řemeslně výborně zvládnutý snímek, hlavní chlapecký hrdina vzbuzoval sympatie, dojetí, zkrátka šlo o skvěle obsazený charakter, divák chápal i zneklidněného otce, co by chtěl mít syna boxera, nikoliv baleťáka. Příběh o posedlostí tancem nenudil, byl oživen hezkou hudbou a samozřejmě parádními tanečními kreacemi, plnými života a energie, k tomu tísnivá atmosféra sociálně slabší části obyvatel Anglie... jo, líbilo se mi to. "Billy Elliot by si pravděpodobně zasloužil i tu pátou hvězdičku, nemohu ji však s čistým svědomím dát, dokud film neuvidím znovu. Zatím krásných 80%. ()
V malém hornickém městečku má každý muž jasně naplánovanou budoucnost. Nějak se protluče školou, naučí se boxovat a již spěchá fárat do nejbližší šachty. Svět mimo rodnou hroudu pro něj neexistuje, protože pouze stojí peníze a zabírá čas. Malý Billy je však jiný. Podědil většinu vlastností spíše po umělecky založené matce, než po podsaditém otci a proto ho více než mlácení do pytle zaujal ladný pohyb charakterizovaný termíny Pas de deux, Grand plié, Arabeska, Cou de pied nebo Pirueta. Přesvědčit drsné chlapy kolem sebe o tom, že může žít zajímavější život než oni, však vůbec není jednoduché. ()
Malý velký film o rodinném životě na rozmezí chudoby a existence, o nepochopení dospělých a o jednom neuvěřitelném, náhodně objeveném talentu. Film oslavující jak balet, tak i oddanost, cílevědomost a ctižádostivost. Tady opravdu platí za málo peněz spousta muziky, a to nejen metaforicky. Jamie Bell předvádí jeden z nejlepších dětských hereckých výkonů všech dob a v pouhých čtrnácti letech dokázal utáhnout na vlastních bedrech a nohách celý téměř dvouhodinový film. Stephen Daldry přinesl na plátno po dlouhé době konečně upřímný film, který kinematografii posledních let viditelně chyběl. Až Hodiny dokázaly, že nešlo jen o náhodu. Smekám klobouk a utírám poslední slzy, scéna s otcem a synem v objetí v okolí hromad uhlí je předčasným vyvrcholením celého filmu. ()
Galerie (46)
Zajímavosti (12)
- Představení v závěru filmu je „Labutí jezero“, verze Matthewa Bourna, ve kterém hrají všechny labutě muži. Billy (Jamie Bell) hraje labuť, o které dříve hovořil s paní Wilkinsonovou (Julie Walters). (HellFire)
- Muzikálová verze filmu, která si vysloužila mnoho nominací a ocenění, vyšla na 5,5 milionu liber, o 3 miliony liber více než film. (HellFire)
Reklama