Režie:
Christopher NolanKamera:
Wally PfisterHudba:
David JulyanHrají:
Christian Bale, Hugh Jackman, Michael Caine, Piper Perabo, Rebecca Hall, Scarlett Johansson, David Bowie, Andy Serkis, Daniel Davis, Christopher Neame (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Existuje tajemství, kvůli kterému byste zabíjeli? V tomto napínavém a vzrušujícím thrilleru od režiséra Christophera Nolana uvidíte Hugh Jackmana a Christiana Balea v rolích dvou soupeřících kouzelníků, jejichž snaha předčít jeden druhého se změní ve smrtelnou past. Scarlett Johansson jako půvabná asistentka se stane figurkou i hráčem v jejich soupeření. Skvěle obsazené vedlejší role v čele s Michaelem Cainem a Davidem Bowiem. Geniální příběh a úžasný zážitek. Přichází Dokonalý trik, pozorně se dívejte. (Magic Box)
(více)Videa (3)
Recenze (2 141)
"Není důležité kdo zmizí v bedně, ale kdo se objeví." Posedlost čímkoli dokáže každého přivést až ke zkáze, ale co když nevyhnutelným a temným výsledkem vašeho snažení není ani smrt, ale ani vysvobození? Nemám rád samoúčelné zvraty, nemám rád pointy vycucané z prstu a už vůbec nemám rád ten pocit, když se mě tvůrci pokouší lacině přechytračit. Ale co když někdo předloží několik vyčerpávajících point, které vás neunaví a naopak jich budete chtít ještě víc? Už chápu, co trvalo bratrům Nolanovým na tomhle scénáři tak dlouho, protože promyslet příběh (byť na základě románu) do všech důsledků muselo stát spoustu sil. A pozorovat věčné klání Bordena s Angierem, to je vrchol diváckého blaha. Děkuji tvůrcům, že dokonalá hláška "Díváte se pozorně?" naštěstí nemá opodstatnění audiovizuálního, ale přemýšlivého druhu. Kdyby jen záleželo na objevení několika obrázků, trik už by napodruhé fungovat nemohl, takhle opravdu vše záleží jen na vypravěčích. Divák pak zůstává bezmocný jako pod zámkem ve vodní nádrži. ()
Jsem nadšený. Mám rád filmy silně emocionální i ty, u kterých člověk musí hodně přemýšlet. Dokonalý trik spojuje obojí, má atmosféru jako hrom a velmi rafinovaný scénář, jehož záhady mě bavilo luštit a díky kterému na tenhle biják zajdu minimálně ještě jednou. Posedlost obou hlavních hrdinů je doslova hmatatelná, skvěle jsou obsazené i vedlejší role - zejména David Bowie je i na malé ploše dokonale uhrančivý. Ke kouzelníkům jsem nikdy žádný zvláštní vztah neměl, ale už po Iluzionistovi mě začali zajímat a nyní díky Nolanovi obzvlášť. P.S. Se závěrečnými titulky se rozjíždí omamná "Analyse" od Thoma Yorkea. Je to symbolická třešnička na výtečném dortu. ()
Nolan ve svých starých dobrých botách komorního příběhu, ověšen hodinářskými hereckými výkony a neortodoxní perspektivou vyprávění. Hluboko zapuštěná esence toho, co dělá film dobrým filmem, jen zbytečně kontrastuje se závěrečnou polopatičností. Ve výsledku nicméně o dost lepší než Batman začíná a chvílemi skutečně divácky dokonalé. ()
Na pohľad jednoducho vyzerajúci príbeh sa vďaka tvorcom stal niečím perfektným. Už v prvej polovici filmu mi došlo, že Nolan, podobne ako vo filme Memento, si bude zakladať na totálnom rozbití divákovej predstavivosti a bude sa ho snažiť priviesť k úplnej dezilúzii, čomu nasvedčuje scenár a hlavne tri časové roviny. Tie splynú v samom závere úplne dokonale. Samotný záver však dokonalý až tak nebol. Aj keď ku koncu som asi trikrát myslel, že v danom momente už film skončí a on nás stále ťahal len za nos. O hercoch snáď písať nemusím. Ťažko však uspokojí len jedným vzhliadnutím. Ja by som ho kvôli pár zamotaným detailom rád videl znovu. 85%. ()
Galerie (74)
Zajímavosti (57)
- Elektronicky generovaná Shepardova stupnica vytvárajúca iluzórny pocit má odkazovať na predtuchu nebezpečia Teslovho transformátoru, ktoré je vyjadrené prenikavým praskaním, ktoré je viackrát prerušené akoby malo rozložiť to čo je vnútri. (Biopler)
- Pre rodinný život Alfreda (Christian Bale) s jeho ženou a dieťaťom zvolil David Julyan klavírny motív. (Biopler)
- Román „Nežádoucí efekt“ spisovatele Christophera Priesta vyšel prvně v roce 1995 a získal například prestižní World Fantasy Award. (imro)
Stejně jako zkušený kouzelník, také Nolan ví, že divák chce být klamán, což z Dokonalého triku dělá vzorový film o tom, proč sledujeme filmy. Film, který vás přechytračí, ale ještě jej za to budete mít rádi a budete jej chtít vidět znovu (a znovu a znovu…). Z narativního hlediska jde o jednu z největších diváckých slastí, jakou hollywoodský film ještě dokáže nabídnout, aniž by přestal být uživatelsky přístupný. Dokonalý je Nolanův trik také v tom smyslu, že k jeho plnému pochopení, zřejmě zahrnujícímu tvorbu složitých diagramů (pro začátek doporučuji analýzu funkce zvuku v Umění filmu), se hodí mít pár vysokoškolských titulů, ale nadšený a spokojený bude po vyložení všech karet i divák zcela nepřipravený, vyžadující „pouze“ inteligentní zábavu. Dva střídající se vypravěči, kteří jsou si vědomi existence toho, ke komu vyprávějí, nás v průběhu celého filmu paralelně staví před hotový trik a zároveň provádějí jeho dekonstrukci. Odhalují nám dost na to, abychom toužili vědět víc, ale zároveň nikdy ne tolik, abychom před nimi měli náskok a dokázali jejich trik prokouknout. Každý z těchto vypravěčů svému posluchači/čtenáři/divákovi z odlišného důvodu něco podstatného zatajuje, takže známe buď výsledek, ale nikoliv průběh akce, nebo opačně. Podsunutí informace, která je nepravdivá nebo neúplná, vytváří napětí a vzbuzuje naši touhu dozvědět se, jak to bylo doopravdy. Nolan je však dost mazaný filmař, aby nám celou pravdu až do konce neodhalil, protože v zásadě sice jde o „čistou vědu,“ ne ovšem zbavenou veškeré magie (znal Borden Teslův vynález dřív než Angier? A hlavně – použil jej?). Příběhy vyprávěné nespolehlivými vypravěči, občas zapuštěné do jiných příběhů, návraty do různě vzdálené minulosti, dvojníci… bez toho, aby byly jednotlivé časové roviny odlišené například barevností obrazu (jako v Mementu), díky čemuž do sebe ovšem jednotlivé části zapadají s větší elegancí. Přesto jde o film maximálně srozumitelný, v němž díky určitým rekvizitám, postavám (nebo tomu, jak dané postavy vypadají) či voice-overu (upozorňujícímu nás, že sledujeme subjektivní převyprávění skutečnosti) není tak těžké se zorientovat, který si od prvních minut připravuje podloží pro své klíčové zvraty navracejícími se motivy duality („Ale kde je jeho bratříček?“), konfliktu mezi iluzí a skutečností a nestabilní identity a jehož fabule v mnohém reflektuje to, oč se nejen v tomto konkrétním snímku, ale napříč celou svou filmografií snaží sám Nolan – být lepší než konkurenti, vymyslet něco nového, s čím si budou ostatní lámat hlavu, posunout úroveň triku (resp. triků) zase o kus dál. Ani opakovaná sledování, během kterých si uvědomíte, jak zručně Nolan využívá stylistických nuancí (přeostřování, způsob rámování určitých figur) a jak elegantně každý detail zapadá do celku (svůj narativní význam zde má i odpověď na otravné „Do You love me?“) a jak věrně struktura filmu kopíruje úvodní přednášku Michaela Cainea o třech fázích kouzelnického triku, vám neumožní tenhle intelektuálně stimulující duel dvou kouzelníků, kteří se umění oddali natolik, že jsou pro něj ochotni žít i umírat, prokouknout skrz naskrz. 90% Zajímavé komentáře: betelgeuse, Nick Tow, mm13, July, tomo41, Vindemiatrix () (méně) (více)