Reklama

Reklama

Kromě našeho existují i jiné světy. Jedenáctiletá Lyra žije ve světě, kde duše nesídlí uvnitř člověka, ale v podobě zvířete zvaného daemon. Vyrůstá u strýce Lorda Asriela, který navzdory nelibosti některých členů vládnoucího Magisteria zkoumá Prach, spojující údajně od věků všechny světy. Lyra si s kamarádem Rogerem povídá o záhadných Vrahounech, kteří unášejí děti, a slíbí mu, že ho najde a osvobodí, kdyby ho unesli. Krátce poté se objeví paní Coulterová, která si Lyru vyžádá, aby ji doprovázela na cestě do Londýna a na sever, kde chce pomoci medvědímu králi Regnarovi získat vlastního daemona. Těsně před odletem dá rektor dívce alethiometr, zlatý kompas, který odpoví na každou otázku. Musí však slíbit, že o něm neřekne paní Coulterové. Lyra se brzy přesvědčí, že laskavost a krása paní Coulterové jsou jen maskou zloby a proradnosti. (TV Nova)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (782)

kitano 

všechny recenze uživatele

Dalsia adaptacia, ktora sa utopila v honbe za monstroznymi fantasy filmami. V tomto pripade to vsak nedopadlo tak zle. film zaujimavo rozpracoval posobivu mytologiu, a ma niekolko zaujimavych charakterov (milujem toho hlaskujuceho kovboja) a to je pre tento druh filmu dolezite. AJ tak je ale velmi ocividne, ze tvorci sa sustredili hlavne na velkolepe sceny, co je castokrat na ukor deja a sposobuje to tak dost skratkovite rozpravanie. Ziadalo by si to aj trochu zivsiu, hravejsiu reziu. No predsalen tie styri hviezdicky dam, pretoze to nakoniec moze byt kvalitna trilogia. Uvidime ako sa veci vyvinu. (7/10) ()

Allien.9 

všechny recenze uživatele

Po dalším zhlédnutí musím přehodnotit svůj původní verdikt a nadšeně zaplesat. Vizuálně takřka bezchybné (za slovem "takřka" se ukrývá až příliš digitální opice Nicole Kidmanové), dějově úžasné a originální. Celkový dojem kazí pouze malý prostor pro rozvedení jednotlivých charakterů a totálně neuzavřený konec. Tvůrci "Zlatého kompasu" zřejmě předpokládali, že dostanou zelenou k natočení dalšího dílu, ale díky nízkým tržbám a nepříznivé kritice k tomu BOHUŽEL nedošlo. Nezbývá tedy, než zatnout pěsti (nejlépe tak, až se nehty zaryjí do masa) a doufat, že se "The Subtle Knife" a "The Amber Spyglass" přeci jen zrealizují... P.S.: Já chci taky svého démona!!!:-) 4,5* a pro děti na pochopení dosti složité. ()

Reklama

Deimos 

všechny recenze uživatele

KINO/// Obsazení 9/10 Děj 7/10 Hudba 7/10 Efekty 8/10/// +famozní a zároveň excelentní Dakota Blue Richards, kvůlí ní jsem šel na tento film a nezklamala, svět a příběh ve kterém se děj odehrává, a nesmím opomenout velice kvalitní technické zpracování i hudební doprovod -bohužel to kazí zkratkovitý stříh, který hodně ubírá na celkové akčnosti a velkoleposti snímku, nebýt toho bylo by hodnocení vyšší a zároveň scénář je jaksi chladný, nebo snad mohu říct prázdný, prostě pěkně se na to kouká, ale že by mě to uneslo, nadchlo a já nemohl dospat dalších dílů.../// Budu to tedy brát jen jako zahřívací kolo pro další příběhy z tohoto světa. Který se autorům podařil udělat velmi originálně se spoustou nových prvků. Nejvíce asi postřehnete palivo pro dopravní prostředky a archytekturu. Rovněž nápad se zvířaty místo duší je báječný. Za tohle klobouk dolů. Navíc k dobru připíšu, že film je dospěleší, než třebas taková Narnie. A závěrečná válečná vřava je úpřímo hustá. A když už jsme u srovnávání s Narnií. Jistě si pamatujete dětské představitele. Asi by jste jim nejraději zakroutili krkem. Zde je hlavní dětská představitelka pravý opak. Toť vše co jsem chtěl říci./// Celkem 76%/// ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Ďalšie digitálne orgie bez duše a s prázdnymi hereckými kreáciami. Najviac mi to pripomínalo Ligu výnimočných. Nádherná výprava, kvalitné efekty, desiatka hereckých hviezd, ale zaujať diváka príbehom - to ani náhodou. A čo robí Daniel Craig na dominantnej pozícii na plagáte? Hudba priemerná, Alexandre Desplat je macher na atmosferické emocionálno, ale dobrodružná veľkoleposť je mimo jeho misu. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Pán prstenů je nedostižný, o tom není pochyb, ale oproti bezkrevné Narnii (Eragon je sračka, se kterou si kompas srovnání nezaslouží) je Weitzova adaptace pokladem, který se může stydět akorát za svou délku, které chybí minimálně dvacet minut, aby spousta scén (převážně uprostřed snímku) nepůsobila nemístným, zjednodušujícím dojmem. Weitz není zlý scénárista, ale měl jsem neustále pocit jakoby ho někdo nutil stříhat na pro děti snesitelnou délku, přičemž si Chris zapomněl uhlídat i to hlavní - příběh. Ten je nakonec soudržný a má stále velký potenciál do budoucnosti, ale s větší délkou mohl být vytěžen mnohem lépe. Nicméně, Weitz dokázal, že není jakožto fantasy začátečník takové pako, jakým je bezpochyby Andrew "neumím nic jiného přebarvovat záběry" Adamson, a odvádí výbornou práci jak s herci, tak s trikovými scénámi, které ani jednou nebuší do rohovky silou Eragonovy pěsti. Největší devizou a nadprůměrnou spásou kompasu však nejsou trikové orgie, ani fajnově plynoucí režie, ale trojúhelník D.B. Richards-Nicole Kidman- Sam Elliott. Malá herečka rozhodně má, jako každý dětský herec, mezery v projevu, ale je přesně tím rozkošným diblíkem s lišáckým úsměvem, jakým Lyra je a má podle knižní předlohy být. Sam Elliot si napravuje reputaci po zmršeném Ghost Riderovi a ukazuje, jak má vypadat drsný kovboj a sladce přenádherná Nicole samozřejmě nic nezkazí, stejně jako po vzoru knihy zastrčený Craig. Není to dokonalé a možná jsem nakonec trochu zklamaný, vzhledem k tomu, že jsem ve Zlatý kompas věřil celou svou duší, ale i tak jsem s výsledkem spokojený a na případný druhý díl se i s Weitzem za kamerou těším. A nejen proto, abych konečně viděl poslední tři kapitoly z prvního dílu mé oblíbené knižní série. 7/10 ()

Galerie (83)

Zajímavosti (45)

  • Pôvodný scenár napísal v roku 2003 Tom Stoppard. O rok neskôr, keď bol Chris Weitz najatý na réžiu, odmietol Stoppardov scenár a radšej si upravil samotné dielo Philipa Pullmana. Napísal rozsiahly 185-stranový scenár, ktorý neskôr upravil na 156-stranový scenár natáčania, ktorý bol údajne oveľa vernejší knihe ako Stoppardova verzia. (Arsenal83)
  • Alexandre Desplat sa zmienil, že zámerne volil rôzne exotické hudobné nástroje pre soundtrack, aby charakterizoval odlišné etniká patriace do príbehu. (Biopler)
  • Ozbrojený medveď Iorek bol vytvorený počítačom, Dakota Blue Richards preto musela hrať s veľkým klbkom srsti, bez hlavy, nôh a zvyšku tela. Keď hovorila svoje repliky, Iorkove odpovede boli prehrávané z veľkých reproduktorov umiestnených na scéne. (Arsenal83)

Související novinky

James McAvoy a epická fantasy

James McAvoy a epická fantasy

09.06.2018

James McAvoy (Rozpolcený, X-Men: První třída) a Clarke Peters (Jessica Jones, The Wire) si zahrají v chystané televizní adaptaci známé fantasy trilogie Jeho temné esence od Philipa Pullmana. Podle… (více)

Tlusté bestsellery na televizních obrazovkách

Tlusté bestsellery na televizních obrazovkách

04.12.2012

Když máte knižní hit o síle bezmála tisíc stránek, s filmovou adaptací může být problém. Většinou se materiál do jednoho celovečeráku prostě nevejde. A plánovat filmovou sérii, to je velké riziko.… (více)

Šípová Růženka vs. Angelina Jolie

Šípová Růženka vs. Angelina Jolie

13.03.2012

Ještě nemáte dost zmodernizovaných verzí klasických pohádek? Pak vězte, že Raimiho Ozem, třemi Sněhurkami či dvěma Kráskami a zvířaty mánie nekončí. Walt Disney Pictures plánují nejen novou Popelku … (více)

A režírovat bude...

A režírovat bude...

26.04.2009

Catherine Hardwicke, Chris Weitz a... David Slade?! Cože?! Po „nějaké ženské“ a režisérovi Prciček a Zlatého kompasu nekompromisní tvůrce V pasti a 30 dní dlouhé noci, který nemá problém nějakému… (více)

Reklama

Reklama