Reklama

Reklama

Pro peníze

všechny plakáty
Rakousko-Uhersko, 1911, 14 min

Režie:

Antonín Pech

Scénář:

Antonín Pech

Kamera:

Antonín Pech

Obsahy(1)

Statkář Matula odchází prodat dobytek na výroční trh. Loučí se s manželkou a dcerou. Večer se po partičce karet ubytuje v hospodě. Když usne, vloudí se hospodský do jeho pokoje a okrade ho. Po statkářově návratu do vsi vtrhnou do jeho domu na udání hostinského četníci a odvedou ho. Jeho žena zemře žalem a jeho dcera Marie opustí rodnou ves a náhodou nastoupí do služby u hostinského. Hostinský časem pochopí, že Marie je statkářova dcera, a ožení se s ní. Od té doby se mu nebohý statkář zjevuje jako přízrak. Před smrtí se hostinský ke křivému nařčení přizná. Nevinný statkář je propuštěn z vězení a s dcerou se vrátí do svého statku. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (2)

Brejlil 

všechny recenze uživatele

Trochu z úcty, trochu za překvapivé triky, trochu za nadšení, s jakým bylo toto dílko natočeno. Technicky je kupodivu film zvládnut docela dobře, ani herci nejsou úplně přehrávající. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Nejstarší dochované selské drama bych ráda připodobnila ke zlaté éře tohoto žánru v druhé polovině 30. let, ačkoli na sklonku Rakousko-Uherka bylo všechno ještě hodně jiné. Konečně filmy Antonína Pecha patří spolu s díly ASUMu a Kříženeckého mezi nejvýraznější ukázky toho, jak se u nás skutečně kdysi filmovalo. Tato generace nedospěla sice k výraznému rozvinutí svých filmových kariér po válce, ale není diskuse o tom, že si všichni zaslouží naši až posvátnou úctu. Bez nich bychom neměli na čem stavě a v příštích letech by další průkopníci nepodlehli kouzlu celuloidu. ()

Reklama

Zajímavosti (7)

  • Dramatickú štruktúru snímky musel režisér nakoniec podporiť medzititulky. Celkom 32 textových vstupov uvádza a komentuje jednotlivé situácie, konanie postáv alebo supluje ich repliky. Takto plní funkciu 29 z 32 medzititulkov. Buď majú informatívny charakter a posúvajú dej, alebo plnia časopriestorovo orientačnú funkciu. Trojicu textov potom možno považovať za zbytočné, pretože upozorňujú na viditeľné veci. Medzititulky sa v snímke výrazným spôsobom podieľajú na časovej a priestorovej orientácii a kontinuite rozprávania. Umožňujú tvorcom pracovať so zložitejším naratívom v obmedzených výrobných podmienkach a mizanscénických riešeniach. [Zdroj] (Raccoon.city)
  • V zábere, kde sa hostinskému zjavuje prízrak nevinne odsúdeného (a kde okrem iného tvorca umne využil princíp stop triku), je však kompozícia narušená technickou nedokonalosťou statívu kamery, ktorý umožňuje švenkovať, ale nedovolí rakurz, a tak sa postavy strácajú kdesi v rohu záberu. [Zdroj] (Raccoon.city)
  • Tato verze filmu nemusí být nutně kompletní ani zcela autentická. Byla rekonstruována v r. 1953 z dochovaných negativních svitků. O okolnostech vzniku filmu, hercích a přesném místě natáčení není nic známo. Interiérové scény byly snímány na slunci. Zdroj: Český hraný film 1898-1930, NFA 1995. (ČSFD)

Reklama

Reklama