Režie:
Scott Charles StewartScénář:
Cory GoodmanKamera:
Don BurgessHrají:
Paul Bettany, Cam Gigandet, Maggie Q, Karl Urban, Stephen Moyer, Lily Collins, Christopher Plummer, Mädchen Amick, Brad Dourif, Anthony Azizi, Julie Mond (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Kazatel, post apokalyptický sci-fi thriller, zasazený do alternativního světa – do světa zpustošeného staletími válek mezi lidmi a upíry. Příběh se točí kolem legendárního Kazatele-bojovníka (Paul Bettany) z poslední Války upírů, který nyní žije v tajnosti mezi ostatními utiskovanými lidmi v antiutopických městech obehnaných zdmi, ve kterých vládne Církev. Když je jeho neteř (Lily Collins) unesena skupinou krvežíznivých upírů, Kazatel poruší svůj posvátný slib, aby se vydal na fanatickou výpravu a našel ji před tím, než z ní udělají jednu z nich. Na jeho tažení se k němu připojí přítel jeho neteře (Cam Gigandet), mladý šerif ze zapadákova s rychlou rukou na spoušti a bývalá Kazatelka-bojovnice (Maggie Q), která vlastní nadpozemské bojové schopnosti. (oficiální text distributora)
(více)Videa (5)
Recenze (798)
(zase jedna neučesaná) Opět jeden ze zbytečných filnů. :-( Škoda. Film se snaží ze sebe udělat něco komplexního (snad i legendárního) ale po všech stránkách se to nedaří..Bud je to nesmysl hned od začátku,a nebo se to posere časem. Jako Horor slabé, jako Triller slabé,Akce..??? tam nějaké byly? Snad jen to sci-fi se tomu nedá upřít. ()
Ach jo! Číst tyhle výblitky kolem ještě před filmem, stisknu místo PLAY tlačítko splachovače a pustím si raději nějakou "zdařilou" adaptaci od Šejxpíra. Co byste, prodejná samice, od kulantního, popcornového postapokalyptického gotiku jako chtěli? Přísně logickou komedii s prvky existenciálního dramatu s filosofickým rozuzlením, plnou von Trierových podobenství, ve které byste se do jednoho ztratili jako v Nolanově Konečníku a mohli moudře pokyvovat hlavami nad mnohovrstevnatostí příběhu a sáhodlouze rozjímat nad smyslem života??!! Nebýt toho, že je režisér patrně nějaká neortodoxní kudlanka, což potvrdil už v paradoxně sračkoidní Legii, a namixoval do toho zase pár nechutných náboženských žvástů, vypětkuju to a ani nemrknu! Má to vše, co se tupému stádu mého formátu tolik líbí. Obludné obludy, temné prostředí, krev, hutnou akci, drsného klaďase, luxusní, píchatelnou kikinu, charismatického záporáka a jednoduchý děj, nad kterým si nemusím zavařit mozkovnu, když si chci po perném dni, plném filosofování a hysterické filipiky s ostatními trotly, jen tak bezduše odpočinout. Tak si najděte tu díru mezi půlkama a běžte! ()
3D efekty filmu jsou celkem slušné. Příběh dost jednoduchý, hudba průměr. Akce se tu najde, spíše je nejlepší asi až na konci filmu. Díky krátké délce film uběhne rychle, ale přesto se tu najdou nudné chvíle. Herecké obsazení na tom nejlépe není. Nápad tu je, ale přesto je film lehce zbytečný. Hodnotím ho jen tak tak na těch 50% = *** ()
Paull Bettany hraje kněze speciálně vycvičeného pro boj s upíry a jemu, i desítkám dalších kněží, lidstvo vděčí za vyhranou válku nad upíry, kteří byli zahnáni do rezervace, ale chystají se udeřit znovu. Pod vedením bývalého přítele kněze, z kterého je nyní lidský upír shromaždují novou upíří armádu s ještě větší silou. Pro kněze je však další střet se silným nepřítelem nevyhnutelný, protože tentokrát byla unesena jeho utajovaná dcera. Nezbývá než spojit síly s mladým šerifem, který je do ní zamilovaný a do party přibrat i ženské zastoupení v podobě nesmiřitelné řádové bojovnice. A boj může začít. Režisér Scott Stewart má zřejmě velmi vřelý vztah ke křesťanství a církvi, protože jak jinak si vysvětlit, že i jeho druhý opus se zaobírá, vesměs však okrajově, ale přece jen touto tematikou a opět s Bettanym v hlavní roli. Jejich předchozí spolupráce v Legii se nesetkala s velkou přízní, ale je to nezlomilo a sáhli po postkatastrofické vizi v comiscovém provedení. Přitom smíchání žánrů scifi, western a horor tady působí všelijak a vykrádání všech možných známých filmů zase způsobilo, že Stewart by se uživil i jako solidní plagiátor. Jen namátkou vyjmenuji filmy, které bezostyšně vykrádá: Já, legenda, Blade, Muži v černém, Wild Wild West, Matrix, Vesnice a desítky dalších. Paul Bettany, ačkoliv ho příliš nemusím, však svého drsného kněze v hábitu a s vytetovaným křížem na obličeji, hraje poměrně schopně a akční poloha mu nečiní zjevné problémy, oproti tomu snaha záporáka Karla Urbana hrát to celou dobu na zlý kukuč působí někdy až trochu směšně a měl by si ten pohled dát patentovat. Cam Gigandet do filmu zapadl asi nejméně a jeho šerif jakoby zabloudil odněkud z Divokého západu. A nikdy jsem si nevšiml, že Lily Collins je v obličeji tak kropenatá a Maggie Q opravdu není můj typ. Scott Stewart asi ještě dlouho nebude patřit k režisérům s nejvybroušenějším stylem a jeho snaha působit po celých 80. minut "cool" vyšla docela naprázdno. Napasoval do filmu slušnou řádku efektních a zpomalených záběrů, ve kterých herci metají několika metrová salta, a scény s upíry byly spolu s dobrým finále tím, co je nejvíce z filmu zapamatovatelné. Tím horším byla nabubřelá snaha pokořit filmové hranice, ale s vykrádáním se asi daleko dojít nedá. Otevřený konec zvěstuje pokračování, k jehož realizaci zřejmě nedojde, a i když film jen opisoval z jiných filmů, přesto jsem se u něj nenudil. Zkrátka kvalitně maskované "béčko" se nezapře. 80% ()
Podle čeho se pozná holčička od dospělé ženy? Pozná se velice jednoduše podle barvy spodního prádla. Zatímco dospělé a vyzrálé ženy volí klasické bílé nebo černé prádlo, holčičky ve své mladické nerozvážnosti sahají rády po sytých a výrazných barvách jako fialová, růžová, tyrkysová nebo červená. Pro důkaz nemusíme chodit daleko, neboť nám jej dennodenně poskytuje kinematografie, kde máme na jedné straně černobílé filmy pro náročné a na straně druhé povrchnější barevné spektákly pro mládež. Přesvědčuje nás o tom i Kazatel, jehož tvůrci docílili drsné a nelítostné krajiny jednoduše tak, že desaturovali všechny syté barvy: z nebe kdosi odstranil modrou, protože modrá navozuje optimismus, a nahradil ji za břidlicově šedou; z pouště zmizela teplá žlutá a místo ní přibyla bílá; žlutá chybí úplně, stejně tak červená; města jsou hozený do kovově modrý; monstra vypadají jak liliově bílý albíni bez pigmentu atd. Ovšem je tady jedna radikální výjimka, která se zvolenou barevnou paletou filmu výrazně kontrastuje, a tou je puberťačka Lily Collins, jejíž vlasy září červeným přelivem, ačkoliv ve zbytku filmu je tato barva striktně zakázána. Nepotřebujeme příliš fantasie, aby nám došlo, že její prádlo bude nejspíš také červené nebo nějak výrazně barevné. Neteř Lily Collins tak představuje cizorodý prvek, který do filmu vůbec nepatří, spíš bychom ji čekali někde v Twilightu, čímž se dostáváme k tomu, podle čeho poznáme dobrý vampýrský film od špatného – v dobrém filmu jsou vampýři záporáci, ve špatném klaďasové, kteří vampýry vlastně vůbec nejsou, jako spíš metaforou sublimované sexuální touhy. Tady jsou vampýři záporáci, protože k žádnému jiskření mezi nimi a hlavními hrdiny zjevně nedochází. A aniž si dělám naděje, že tímto komentářem vyženu z butiků fialové a růžové podprsenky, musím kvitovat barevně geniální odladěnost Kazatele, kde jediná nezajímavá postava je ta změkčilá slečinka oděná do pestrých barev. Zbytek filmu je naproti tomu takřka černobílý, což není zas tak překvapivé, neboť vznikl podle černobílého komiksu. Jenže černobílé (náročné) béčko je de facto oxymóron, takže museli tvůrci sáhnout k barvě, ale pořádně ji utlumili, vědomi si toho, že v drsném post-apo veselé barvy duhy nemají co dělat. Navíc tahle barevná korekce hodila Kazatele velice důmyslným způsobem z westernu do sci-fi. Ten film není vlastně nic jiného než western, čemuž nasvědčuje spoustu znaků včetně šerifa, rozlehlé pouště nebo vlaku, ovšem desaturací všech barev jej tvůrce proměnili šikovně ve sci-fi. Přitom kdybyste se kohokoli zeptali, jak předělat western do sci-fi, spustil by každý ohranou písničku o tom, jak by přidal nějaké sci-fi rekvizity nebo cestování časem, a tuhle sofistikovanou cestu stáhnutí barev dozajista pominul. Kdokoliv by toto „poscifičtění" Kazatele zpochybňoval, nechť se podívá, na čem hrdinové drandí. Nejsou to koně, nýbrž tron-ovský motorky. Ve westernovým thrilleru by to byly džípy (Tahle země není pro starý), ve westernový parodii srandovní motorky se sajdkárou (Hodný, zlý a divný), v romantickým westernu bělostný poníci (Hannah Montana), v zombie westernu americký široký auťáky (Stake Land), ve space westernu kluzáky (Star Wars), nebo futuristický motorky jako tady. Zorientovat se ve westernu a jeho subžánrech se dá jinými slovy nejlépe podle toho, na čem dřepí hlavní postavy. Jakmile je to cokoliv jinýho než klasickej plnokrevnej hnědák, tak bacha, jste asi v jiným žánru. () (méně) (více)
Galerie (37)
Zajímavosti (14)
- Vo vlakovej scéne, kde Paul Bettany kričí, mu Karl Urban skutočne stúpil na ruku, avšak nevšimol si to a myslel si, že to Bettany len tak dobre hrá a nie kričí od reálnej bolesti. (Arsenal83)
- Film vychádza z rovnomenného kórejského komiksu a jeho autor Min-Woo Hyuang sa podieľal aj na scenári a počas nakrúcania pripomienkoval výtvarnú stránku projektu. (ash99)
Reklama