Režie:
Bohdan SlámaScénář:
Bohdan SlámaKamera:
Diviš MarekHudba:
Vypsaná fiXaHrají:
Jaroslav Plesl, Aňa Geislerová, Marek Šácha, Anička Bubeníková, Karel Roden, Klára Melíšková, Igor Chmela, Jiří Mádl, Miroslav Sabadin, Kateřina Jandáčková (více)Obsahy(1)
Kolik sluncí je třeba, abychom byli šťastní? Příběh rodiny a jejích přátel z menšího města vypráví o touze proměnit svůj život k lepšímu, ale také o tom, jak často jsou děti ovlivňovány přešlapy svých rodičů. Téměř čtyřicetiletý, ale pubertou doposud zmítaný otec od rodiny Jára (Jaroslav Plesl) se stále nepoučil z vlastních chyb a jeho úlety s sebou přinášejí komické momenty. S partnerkou Janou (Anna Geislerová) vychovávají dvě děti. Starší z nich je dospívající syn z Járova prvního manželství Véna (Marek Šácha), který v příběhu sehraje klíčovou roli po boku staršího kamaráda, punkáče Jerryho (Jiří Mádl). Jana prožívá krizi v manželství, ta vyvrcholí v momentě, kdy Járu vyhodí z práce a ona si najde milence (Igor Chmela). Lavinu nečekaných událostí z povzdálí sleduje a možná nakonec ovlivní místní guru Karel, jehož ztvárnil v nezvyklé herecké poloze Karel Roden. (oficiální text distributora)
(více)Diskuze
Můj oblíbený Karel Roden mě velice zklamal a naopak Véna (Marek Šácha) zahrál skvěle a škoda,že ve filmu neměl víc prostoru. Jinak na to,jak mě film doporučoval Štěpán Málek (N.V.Ú.),kteří tam mají taky nějakou tu skladbu je to takový průměr a škoda,že s toho nešlo vytěžit něco víc.
wal: Bohdan Sláma používá jako svůj ventil film. Nechápu, proč podobný ventil nedopřeje svým postavám a jen je dusí v černočerné omáčce. Jak vidno tímto jeho ventilem, nic není jen černé.
a když už nic jiného, nebylo by třeba pro začátek dobré se alespoň zamyslet nad tím proč to "nemá konec" když Vám chybí to "uzavření pŕíběhu" ?
Georgex: ne, je nás většina
Jedna hvězda jen proto, že se film točil kousek od mého bydliště. Jinak jsem viděl depresivní film, který neměl konec, uzavření příběhu tam prostě chybí, ale po pravdě jsem to čekal..... Ve filmu snad nevystupuje jediná pozitivní osoba, každý má nějaký problém. Chápu, že v životě není vše růžové, což nám pan Sláma neustále ukazuje, je to prostě něco, v čem se on sám pohybuje a troubí světu, kam se dostal. Někam, odkud nemá východ. Film je jen jeho ventilem, aby to v sobě nedusil. Když jsem viděl Karla Rodena, tak jsem viděl Bohdana Slámu. Bohužel :-(
Jsem jediný, kdo nepochopil, o co v tomto filmu jde? :-O
tak změna :dvd vyjde až v září
slatkac: jo ... to bude určitě ono
-Dawe-: 32.
JURIS555: kolikátého?
dvd vyjde v červenci
jaký máte ve filmu názor na peří?
zekkx: Třeba se poštěstí v příštím Slámově... :-)
Radek99: Mno bylo by zajímavý vidět ho v nějakým filmu :)
zekkx: Fixa nahrála soundtrack kvůli tomu, protože Márdi byl od začátku ,,u toho", byl totiž jedním z kandidátů na roli Járy.
honajz: Mno o něm jsem mluvil a spíš mi teda připomíná bubeníka fiXy.. ještě jsem si říkal, jestli fixa nenahrála soundtrack kvůli tomu, že v tom filmu hraje :D
A Plesl s těma fousama jak Liška... :-)
Příspěvek byl smazán administrátorem.
Nemůžu si pomoct, ale jakoby bubeník fiXy a hlavní postava Čtyř sluncí byla tatáž osoba..
Oni JÍ dali na album? A na chleba JÍ taky dali? :-)
Příspěvek byl smazán administrátorem.
Niktorius: Díky za odkaz, výborná recenze!
Trier v Cannes po česku... Někdo nepochopí řečené / psaný text a ostatní se už s originálem ani neobtěžují...
Benzínka!
Na stránkách Vypsané fiXy ( www.vypsanafixa.cz ) je zdarma, nebo za dobrovolný poplatek ke stažení filmové EP :)))
Z recenze Aleny Prokopové: "Pro ty, pro dbají o osobní motivace samotného tvůrce, veČtyřech sluncích hraje roli režisérova osobní tragédie (ale nevím, jestli se o ní smí psát */)"
Není tam nic netaktního, přestaňte být přecitlivělí...
Asi jste četl špatnou recenzi. V té Fukově je ona paralela zmíněna tímto odstavcem: "V závěru filmu pak Járův syn Véna uteče z domova a nabourá s Jerrym do náklaďáku, přičemž zemře Jerry a jeho přítelkyně a Jára Véna se ocitne v komatu." Vámi uvedená věta - vytržená navíc z kontextu - se týká hereckých schopností herců. ... A takto zní ten podle vás urážlivý odstavec Franty Fuky: "Název filmu odkazuje prvoplánovitě pouze k tomu, že v jednu chvíli jsou na jednom plotě čtyři kýčovitá drátěná slunce. V druhém plánu MOŽNÁ název odkazuje k tomu, že "Four suns" zní jako "Four sons" a Bohdanu Slámovi prý umřel jeden z jeho pěti synů. Píšu MOŽNÁ, protože mi to někdo tvrdil po novinářské projekci a je možné, že si tím dělal srandu ze mně, z Bohdana Slámy nebo z českého post-post-modernismu." .... A takto zní v překladu text z prestižního zahraničního filmového časopisu Variety: "Inspirován smrtí svého syna (jednoho z pěti), což dává možný výklad při hře se slovy názvu filmu, sestavil Sláma introspektivní, avšak nijak zvlášť pamětihodné melodrama..."
honajz: Ach jo. Tak třeba tohle - Slámům zemřel tragicky syn při autonehodě. Hlavnímu hrdinovi filmu zemře syn při autonehodě. Fuka tuhle paralelu shrne slovy: ,,předváděli hereckou etudu na téma "jsem v hajzlu" " Nepřijde ti to netaktní? Probírat se to samozřejmě může a bude, jde ale o to JAK...
Radek99: Co bylo na tom odstavci u Fuky netaktního? Že zmínil něco, o čem v zahraničí zdá se věděli už před tím? A proč si tedy nestěžují producent a pan režisér na netaktnost zahraničního časopisu Variety? A navíc, jak napsal Šandík - když herdek dám do filmu své niterné a osobní tragédie a jdu s tím na veřejnost, nemůžu se divit, že se to bude probírat, ne? Každým svým dílem dává umělec všanc sebe.
honajz: Hodnotím v kontextu celé té podivné recenze (mimochodem jde o jeden velký spoiler, což se také nedělá, ne?), z níž je inkriminovaný odstavec vytknut producentem. A když už měl FF tu nutkavou potřebu rozepisovat se o tragédii v rodině pana režiséra a někdo z okruhu postižených ho na danou věc upozorní, normální reakcí by bylo omluvit se a ne dál svou netaktnost obhajovat...a navíc šroubovat vše do absurdních výšin... A dál už mne to nebaví rozebírat...
Když tak nad tím přemýšlím, tak by mě spíše zajímalo, kde a odkud tu informaci vzalo Variety, pokud šlo o takové tajemství?
Radek99: Jenže Fukova informace byla a/ pravdivá, za b/ v zahraničních časopisech již použitá. V čem je tedy problém? Jak píše Šandík, Fuka neměl zveřejňovat e-mailovou korespondenci s producentem, na druhé straně producent, pokud ví, kdo je to Fuka, do takové výměny názorů ani neměl chodit. Ale jinak nikde žádný bulvár nevidím, co se onoho inkriminovaného odstavce týče.
honajz: Dovolím si rovněž nesouhlasit. Recenzent je také novinář, zvláště, když se těmi články živí, že. Nepřu se o rozdíl mezi kritikou a recenzí, spíše o to, že neověřené informace, neřku-li nepravdivé, by se neměly objevovat nikde, zvláště, staví-li na nich pak recenzent/kritik další úvahy a spekulace (jako v případě FF). Příklad s časopisem pražské hvězdárny je manipulativní, neboť tady se přece předpokládá nějaké racionální vědomí, které si na základě představ o světě dělá úsudek o tom, co je možné a co ne. Obecně totiž jakékoliv vědecké poznatky z kosmu jsou pro čtenáře přijatelné především na základě víry a racionální člověk věří, že časopis pražské hvězdárny píše pravdu nebo svou vědeckou představu o pravdě (kryjící se s právě platnými vědeckými teoriemi). Časopis Variety neznám, těžko tedy mohu posoudit jeho zařazení.
Šandík: Ano, "upřímný" zní nejlépe. Slyšel informaci, která se nedala v té chvíli nijak ověřit (A možná ani poté. Volejte režisérovi s takovým dotazem.), ale v recenzi měla podle autora padnout a dotvořit rámec uvedeného příběhu. A ano, v souvislosti s ostatním, nijak lichotivým textem, mohl ten odstavec pak vyznít jinak, než byl zamýšlen. ... Na druhou stranu znám pár lidí, kteří sice Fuku také nemusí, ale tentokrát jim mluvil z duše a líp by to k tomuto filmu neřekli.
Radek99: Dovolím si nesouhlasit. Recenzent je prodloužená ruka diváka. Neříkám kritik, to je něco jiného. A Fuka je spíše "poučený divák" než filmový odborník. Recenzent si nemusí ověřovat informace, píše své dojmy. Kritik už musí umět proniknout do hloubky díla a informace si ověřit. ... Ostatně, já si také nemohu prakticky ověřit, že v časopise pražské hvězdárny, když píší o teplotě na povrchu nějaké hvězdy, říkají pravdu, oni si to rovněž nemohou prakticky výstupem na povrch planety zjistit, a přece nebudu tvrdit, že je ten časopis bulvár. ... A znovu se ptám: Variety použilo stejnou informaci, rovněž napsali "prý" či "údajně", jsou tedy bulvárem?
honajz: Postavit na roveň diváka a recenzenta přece nejde, to jsou úplně odlišné pozice. Divák nemusí nic, jen zaplatit za vstupenku či médium, kdežto recenzent je novinář, musí ctít nějaký etický kodex a držet se zásad. A zrovna ověřování informací přece tvoří celkem jasnou hranici mezi seriózní novinářskou prací a bulvárem.
honajz: "Korektně" asi není to pravé slovo, spíš bych ten odstavech označil jako "upřímný". Jednoduchými slovy shrnul "fakta", že slyšel, že neví jistě, a že kdoví, jak to vlastně je ve skutečnosti. Nemyslím si, že v tom byla nějaká přilišná ironie nebo nesdělené podtexty. Bohužel, přesně takhle to může velmi snadno vyznít, zvlášť proto, že recenze sama rozhodně není příliš oslavná a dost lidí má pocit, že Fukův jednoduchý a nehledaný slovní projev, je ve skutečnosti výraz určitého šibalství, takový Yossarian z hlavy XXII, řekněme...
Jen za sebe. S názorem na Frantu Fuku se nedá než souhlasit, a myslím on sám se s tím netají, že je takový, jaký je. Ale pokud jde o ten nešťastný odstavec v jeho recenzi, myslím, že to napsal korektně, necítím z toho odstavce ani náznak pokusu o vtip. Ani Variety si nic neověřovalo, a to jsou jiní kabrňáci. Podle mne není povinností recenzenta si ověřovat různá fakta, která film může, a nemusí naznačovat. Recenzent má recenzovat film. Tedy příběh, vyznění, postavy, charaktery, kameru, zvuk, hudbu, střih, výpravu, scénář, dramaturgii, téma. Tak, jak je film prezentován všem divákům. Diváci také nebudou telefonovat panu režisérovi, jak to vlastně myslel, ale vezmou film jako univerzální celek. A pokud je v celku něco zakódováno, co není divákům sděleno, nebo sděleno tak nějak nijak, je problém u samotného tvůrce. (A nemá to nic společného s jakoukoliv jeho osobní tragédií, která se může uvést na vysvětlenou třeba ve Slámově knižním životopise.)
Šandík: Já s tím, cos napsal, souhlasím, jen se prostě nemohu zbavit dojmu, že ověřovat si informace je elementární pravidlo novinařiny, jinak se jedná o bohapustý bulvár...
Radek99: Radku, problém je v tom, že film sice může být soukromou výpovědí, dokonce je to žádoucí, ale zároveň je to nutně a vždy výpověď velmi veřejná. Pokud vložím do básně nebo povídky nebo třeba filmu cosi velmi soukromého a osobního, nemůžu se zlobit, že to odstartuje nejrůznější dohady či spekulace. Je to na mou odpovědnost, protože o onom soukromém vkladu jsem rozhodl pouze a jenom já sám. Veřejná výpověď má zkrátka rub i líc. S výskytem "hovad" nejrůznějšího druhu je v takové chvíli nutno počítat...
Niktorius: Možná mohl přestat psát možná a zjistit si, jak je to doopravdy.
Tak nevím, jestli mi taky nechybí sociální inteligence (kdyby mi někdo tvrdil, že chybí, tak bych se nehádal :)), ale ta Fukova zmínka o mrtvém synovi by mi nepřipadala nijak nevhodná ani v nějakém seiózním textu, natož na blogu někoho, kdo je proslulý drsným humorem a záměrnou image jakéhosi nerdského burana.
Šandík: Martine, to není zrovna příliš korektní napsat, že ,,Sláma si o podobné reakce recenzentů přímo říká", to mi přijde podobné, jako kdybys napsal, že žena, kterou znásilnili, si ta zo může stejně sama... Fuka je typický nerd, zjevně s vysokým IQ, ale oč víc mu bylo naděleno v tomto ohledu, o to méně se mu dostalo sociální inteligence a empatie. Jinak dost težko pochopím, že mu přijde košer dělat si srandu z osobní tragédie někoho dalšího a neověřit si základní fakta...
honajz: Tak ono tady nejde jen o to, co kdo napsal nebo naopak nenapsal v recenzi. Sláma si o podobné reakce recenzentů přímo říká, neboť do filmu vkládá určitá poselství, k nimž ovšem neposkytuje dostatečný klíč. Problematická je spíš ona obecná přezíravost, s níž je celá recenze psána a především, rozhodně problematické je Fukovo ostentativní zveřejňování zjevně sokromě míněné "korespondence".Rozhodnutí recenzi neměnit je v pořádku a každý novinář má na takové rozhodnutí plné právo, zveřejňování producentova e-mailu a jeho obsáhlé komentování už nikoli. Naprosto neprofesionálně se tu ovšem zachovali oba, Fuka i Strnad...
Jen pro úplnost, jak jsou i ve Variety hyeny:
http://fffilm.fuxoft.cz/2012/02/variety-mezinarodni-bulvarni-hyeny.html
souhlasím s k1
Redix: No já tvrdím, že odpad je ten odstavec. Žurnalistická katastrofa. Doufám, že se ten člověk recenzemi neživí.
Odpad už z principu tohohle http://fffilm.fuxoft.cz/2012/02/producent-pise-fffilmu.html
S.i.d.: není to nemožné. v sobotu bylo v opavě předpromítání.
mně osobně to připadalo překombinované a neautentické. některé momenty byly vážně k smíchu /ale pravděpodobně tak nebyly míněny/
Disk: FF bohužel sociální ignorant nepochybně je. Jasně to doložil například svou "recenzí" filmu "El Paso". To samozřejmě nemění nic na tom, že jeho recenze občas nejsou špatné, zvlášť recenzuje-li filmy, které se příliš netýkají oblastí souvisejích s jeho neschopností naslouchat druhým...
Pokolikátý už Sláma natočil tenhle film? A Mádl jako pankáč? Vždyť ani nemá koule si pořádně šluknout:-)
I když ufňukané životní dramata je to jediné co umíme, alespoň to Umíme!! A od Bohdana slámy (a od FiXy:D) si klidně nechám chutnat!!
rounen: a ty už jsi to viděl že posuzuješ?
naši reřiséři už neví co mají točit, aby vydělali, tak natočí všechno možný, i když je to film o hovně...
Tak nevím, jestli mne měl trailer nalákat, tak má spíše opačnou funkci. Podle traileru to vypadá, že budu koukat na bandu nýmandů (zase), trochu toho sexu (jak neotřelé v dnešní době!), a pokus cílit nakonec na to srdíčko. Co bylo jednou zajímavé začíná vypadat jako nekonečný seriál na Nově v rádoby art podání. Ale to je jen pocit z traileru samozřejmě, film jsem ještě neviděl.
Zajímá se Sláma také o jiná témata, nebo bude celej život točit o vesnickejch loserech? Mě už to nebaví, zvláště, když Divoké včely zůstávají nepřekonány. A Mádl jako pankáč? What a fucking joke!
nějak nešlukuje madl