Reklama

Reklama

Jason Bourne se opět vydává na cestu za pravdou a svojí minulostí, ale tajná sekce CIA po něm stále pátrá. Na scéně se objevuje novinář Simon Ross, který pátrá po informacích o projektech Treadstone a Blackbriar. Využívá při tom zdroj z řad CIA a dostává se blízko k důležitým informacím. Neunikne tak pozornosti Jasona Bournea, lačnícího po informacích o své minulosti, ale především pozornosti Národní bezpečností agentury, pro kterou je případný únik informací naprosto nepřijatelný a je připravena mu zabránit za každou cenu. Nikdo tak není v bezpečí. Na mušce je nejen Simon Ross, ale i Jason Bourne, který chce definitivně odhalit pravdu o své minulosti. (TV Nova)

(více)

Videa (5)

Trailer 3

Recenze (1 464)

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Nemohu si pmoct, ale lepší, než druhý díl to prostě nebylo. Vadila mi za 1) až příliš hyperaktivní kamera, místy se to prostě nedalo usledovat. 2) Naprosto neinovace děje - jede se pořád na stejné schéma, které se nasadilo už v půlce jedničky - Bourne někam přijde a pak od tamtud zdrhne.. pak někam přijde.. a zase od tamtud zdrhne.. 3) Znovunakopnutí zápletky mi přišlo trošku umělé (trošku dost) a nakonec ani Extreme Ways už nejsou, co bývaly (měli nechat původní verzi, ne dělat remix). Dále chybí výraznější záporák (Ramirez nemá ani na Owena, ani na Urbana), ale Damon je stále setsakra řezník a jako hodně nadprůměrný a zábavný akční trihller to pořád bohatě stačí. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Po přečtení Bordwellovy kritiky bourneovského stylu (viz tady a tady) se ve vší (a opravdu nemalé) úctě k tomuto teoretikovi musím ptát, kde končí "zesílení" hollywoodského stylu a kde začíná jeho "změna". Podstata formální progresivity Bourneova ultimáta v porovnání se současnou hollywoodskou tvorbou totiž spočívá v propojení těkavého stylu ruční kamery a téměř konstantní dvouvteřinové průměrné délky záběru (přičemž nositelem pocitu kontinuity se stává primárně zvuk) s využitím různých typů pohybu. Bourneovo ultimátum produkuje pohyb na rovině žánrových standardů (pohyb honiček) a vyprávění (pohyb vyprávění, pohyb ve smyslu distribuce informací). Bordwell se ve své práci tak zarputile soustředí jen na stylistický systém a vágní argumentaci o běžném příběhu, že se zcela odpoutává od vnímání narativního systému se stylistickým. Ale právě v něm spočívá zásadní revoluční krok Bourneova ultimáta od Bourneova mýtu. Ten s distribucí informací i pohybem honiček pracoval standardně (honičky směřují zásadně dopředu :), zatímco Ultimátum zmnožuje informační zdroje v rámci jednotlivých scén (jediný "vševědoucí" je divák - jen on se orientuje na letišti i v Tangeru) a znejasňuje pohyb honiček (ne dopředu, ale vertikálně, diagonálně, případně zpět :). Těkavost stylu není jen ona už poněkud profláklá analogie k mentálnímu stavu hrdiny, ale spíš fokalizace profesionálního myšlení, jejíž význam nám dochází až zpětně. Každá akce obsahuje řadu dílčích narací (Bourne je jako šachový hráč o několik tahů napřed a my si každou jeho sérii reakcí musíme domýšlet jako příběh, jehož pointa se odhalí až posléze). Bourneovo ultimátum tak pro mě představuje - navzdory Bordwellovým tvrzením (která jsou jako obvykle precizně vystavěná, ale zkrátka příliš dopředu determinovaná tím, co chce dokázat) - revoluční počin, který sice částečně může obsahovat postupy známé z jiných filmů, ale progresivní je jejich celkové využití (plus paralelní propojení celé trilogie s přesahem i do původního televizního zpracování). Tvrdit tedy, že Bourneovo ultimátum je jen kopií Bournova mýtu, tedy považuji spíš za důsledek necitlivého omezeného (ve smyslu důrazu na pozorování jednotlivých aspektů stylu a vyprávění) sledování. PS: Po letech jsem se k tématu vrátil ve studii Bournův mýtus: akční film pohybu. ()

Reklama

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Kdopak to nemluvi?... Muž, který nikdy nechodí pozdě, (poněvadž běhá jak Zátopek),zběsile hledá pod terminátorovskou hroší kůží sám sebe. Tam, kde průměrný Američan zalehne na gauč a podrobí regresní hypnóze, démon Damon hopsá z okna do okna, šrotuje luxusní přibližovadla a rozmazává protivníky po zdech. Žůžo, že, chlapci?:)) Greengrass si z tučného prasátka uspořádal mezikontintentální olympiádu-všudybyl Jason sprintuje, skáče, hází, vrhá, předvádí bojové chvaty, plavecké techniky i gymnaastické kejkle. Jen lov na bobříka mlčení si mohl odpustit. A nejen to. Epileptická kamera rozechvívá rvavé scény dosyrova, ale při té brilantní zabíjačce zapomněli na jednu maličkost. Nejen masem živ je člověk. Co naplat, že čas letí jak splašený mustang, že všichni herci hrají jak z partesu, že hudební podkres drtí bubínky, když hlavní postava kvůli své robotické konstrukci vzbuzuje jen vlažný zájem a takřka nulové emoce? Surreálný hrdina v reálném prostředí. Ale já dávám přednost buldočímu Bondovi z Casina Royale. Po akční stránce se svému opěšalému kolegovi vyrovná, díky suchému humoru a mokré scéně ve sprše ho předčí. Protože je to celý muž, Bourne je jen osvalené torzo, které to umí famózně roztočit... ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Završení trilogie se mi líbilo asi nejvíc. Je ještě propracovanější, napínavější a akčnější. Sice tu už tu není takové to kouzelné tajemno z Agenta bez milosti, ale flashbacky osvětlující minulost diváka nutí být ještě více napjatým a toužícím se dozvědět, jak to teda vlastně bylo. K technické stránce (možná to nebylo vždycky úplně nejpřehlednější, ale celkově mi kamera nevadila) a samotnému příběhu nemám co vytknout. Sice to nebude úplně čistých 5*, protože některé akční scény znovu balancují na hraně stylovosti a uvěřitelnosti, ale Bourneovo ultimátum si je v mých očích přecejenom zaslouží. ()

Arx 

všechny recenze uživatele

Dokonalé zakončení Bournovi trilogie. Greengrass moc dobře ví co na diváka platí a s Mattem Damonem předvádí pořádnou akční podívanou, která má vše co by k ní mělo patřit. Jednoznačná záležitost jak už pro skalní fandy Jasona Bourna, tak i pro nezaujaté diváky, kteří se doteď s Bournem neměli tu čest potkat. Jeden z nejlepších filmů letošního roku. GENIÁLNÍ ()

Galerie (109)

Zajímavosti (42)

  • Celosvětová premiéra proběhla 25. července 2007 v Los Angeles. (Varan)
  • Stejnojmenná knižní předloha nemá s filmem téměř nic společného. Pojednává o Bourneově boji se známým teroristou Šakalem. (Siriuss)
  • Jason Bourne (Matt Damon), rovnako ako aj v predošlých filmoch, využíva pri boji kombináciu filipínskeho bojového umenia Kali a Jeet Kune Do od Bruca Leeho. (Astonko)

Související novinky

Připomeňte si začátky kultovních postav

Připomeňte si začátky kultovních postav

13.10.2017

Oblíbené filmové postavy zažívají v posledních měsících hned několikanásobné návraty. Roztomilí mimoňové opět potěšili (nejen) dětské diváky ve třetím dílu Já, padouch. Jason Bourne skládal další… (více)

Na Febiofest přijede Daniel Brühl

Na Febiofest přijede Daniel Brühl

19.03.2016

Organizátoři Febiofestu přivítají jednoho z nejvýraznějších mladých evropských herců Daniela Brühla. Jeho dnes už světovou kariéru nastartoval německý snímek Good Bye, Lenin!, zahrál si i v hvězdně… (více)

Jason Bourne a Tommy Lee Jones

Jason Bourne a Tommy Lee Jones

29.07.2015

Zatímco se stále doufá, že v pátém bourneovském filmu uvidíme Vigga Mortensena (měl by se ucházet o roli hlavního padoucha), špiónský comeback Paula Greengrasse a Matta Damona nabral jinou hereckou… (více)

Matt Damon se vrátí jako Jason Bourne?

Matt Damon se vrátí jako Jason Bourne?

16.09.2014

Ještě před pár dny se Paul Greengrass (Kapitán Phillips) zajímal o režii nového filmu s Leonardem DiCapriem a Jonahem Hillem (Vlk z Wall Street). Teď to ale vypadá, že ho spíš čeká návrat k… (více)

Reklama

Reklama