Reklama

Reklama

Jason Bourne se opět vydává na cestu za pravdou a svojí minulostí, ale tajná sekce CIA po něm stále pátrá. Na scéně se objevuje novinář Simon Ross, který pátrá po informacích o projektech Treadstone a Blackbriar. Využívá při tom zdroj z řad CIA a dostává se blízko k důležitým informacím. Neunikne tak pozornosti Jasona Bournea, lačnícího po informacích o své minulosti, ale především pozornosti Národní bezpečností agentury, pro kterou je případný únik informací naprosto nepřijatelný a je připravena mu zabránit za každou cenu. Nikdo tak není v bezpečí. Na mušce je nejen Simon Ross, ale i Jason Bourne, který chce definitivně odhalit pravdu o své minulosti. (TV Nova)

(více)

Videa (5)

Trailer 4

Recenze (1 462)

Douglas 

všechny recenze uživatele

Po přečtení Bordwellovy kritiky bourneovského stylu (viz tady a tady) se ve vší (a opravdu nemalé) úctě k tomuto teoretikovi musím ptát, kde končí "zesílení" hollywoodského stylu a kde začíná jeho "změna". Podstata formální progresivity Bourneova ultimáta v porovnání se současnou hollywoodskou tvorbou totiž spočívá v propojení těkavého stylu ruční kamery a téměř konstantní dvouvteřinové průměrné délky záběru (přičemž nositelem pocitu kontinuity se stává primárně zvuk) s využitím různých typů pohybu. Bourneovo ultimátum produkuje pohyb na rovině žánrových standardů (pohyb honiček) a vyprávění (pohyb vyprávění, pohyb ve smyslu distribuce informací). Bordwell se ve své práci tak zarputile soustředí jen na stylistický systém a vágní argumentaci o běžném příběhu, že se zcela odpoutává od vnímání narativního systému se stylistickým. Ale právě v něm spočívá zásadní revoluční krok Bourneova ultimáta od Bourneova mýtu. Ten s distribucí informací i pohybem honiček pracoval standardně (honičky směřují zásadně dopředu :), zatímco Ultimátum zmnožuje informační zdroje v rámci jednotlivých scén (jediný "vševědoucí" je divák - jen on se orientuje na letišti i v Tangeru) a znejasňuje pohyb honiček (ne dopředu, ale vertikálně, diagonálně, případně zpět :). Těkavost stylu není jen ona už poněkud profláklá analogie k mentálnímu stavu hrdiny, ale spíš fokalizace profesionálního myšlení, jejíž význam nám dochází až zpětně. Každá akce obsahuje řadu dílčích narací (Bourne je jako šachový hráč o několik tahů napřed a my si každou jeho sérii reakcí musíme domýšlet jako příběh, jehož pointa se odhalí až posléze). Bourneovo ultimátum tak pro mě představuje - navzdory Bordwellovým tvrzením (která jsou jako obvykle precizně vystavěná, ale zkrátka příliš dopředu determinovaná tím, co chce dokázat) - revoluční počin, který sice částečně může obsahovat postupy známé z jiných filmů, ale progresivní je jejich celkové využití (plus paralelní propojení celé trilogie s přesahem i do původního televizního zpracování). Tvrdit tedy, že Bourneovo ultimátum je jen kopií Bournova mýtu, tedy považuji spíš za důsledek necitlivého omezeného (ve smyslu důrazu na pozorování jednotlivých aspektů stylu a vyprávění) sledování. PS: Po letech jsem se k tématu vrátil ve studii Bournův mýtus: akční film pohybu. ()

Viktooorka 

všechny recenze uživatele

Tak takovejhle akční nářez jsem hodně dlouho neviděla :oD Pánové pardon, ale kam se se*e Segal a JCVD :o) Nikdy mě Matt Damon nijak zvlášť neohromil, ale kámo, teď před tebou smekám svůj imaginární klobouk. Jak popsat tuhle neuvěřitelně uvěřitelnou prácičku.. 3 ... 2 ...1... BUM ... Takhle jsem se cítila při každé scéně. Souboj s "čističem" neuvěřitelný, čekala jsem, kdy se dostanu do stavu koma.. Každá minuta stála za to :o) .... "Kde jsi?? - Ve své kanceláři! - Nejsi, to by jsme mluvili z očí do očí!" ... Frajer, co? :o) ()

Reklama

T2 

všechny recenze uživatele

Režisér Paul Greengrass ani trochu nezaháľa, po minuloročnej famózne dokumentárne prevedenej „smutnej“ dráme Let č.93, spravil asi najlepšie tretie pokračovanie minimálne roka 2007, pokiaľ nie vôbec zo všetkých možných. Dokázal stvoriť dokonca ešte o niečo zdatnejšie pokračovanie než bol jeho predchodca, doslova sa dá povedať že na Bournovom mýtuse (2004) si vyskúšal určité schematické veci robené v maximálnom reáli, aby v ďalšom pokračovaní mohol dokonca napredovať a spraviť ich ešte o stupeň zaujímavejšie. Miestami to môže vypadať aj mierne šablónovo (podobnosť s filmom Bournov mýtus) alebo dokonca tam predhadzuje aj mierne klišé aby nás potom tým ľahkým balastom nečakane zmiatol. Máme tu opäť strhujúce naháňačky na autách a motorkách, chladného odstrelovača, množstvo vycvičených zabijakov ale toto všetko je obalené v úplne inom šate, takže zrak sledujúceho jednoznačne všetko zaujme a upúta tak ako nič podobné pred tím. Najzaujímavejšou pastvou pre oči je priamy súboj Bourna so zabijakom Deshom (Joey Ansah), odohrávajúci sa po dlhom Deshovom hľadaní vybraných obetí (Bourne, Nicky Parsons) po uličkách Maroku, končiac v izbách jedného z Marockých príbytkov, ktorý ostane vďaka strhujúcemu súboji vycvičených agentov mierne zdemolovaní. „Zhruba polovica minutáže filmu je preplnená nadupanou adrenalínovou akčnou jazdou, pri ktorej ostanete so zatajením dychom sledovať bravúrne prevedenie zbesile natočených scénok, ktoré nemajú vo svojom stvárnení obdoby.“ Herecké obsadenie je dosť vyšperkované známymi osobnosťami na začiatok treba spomenúť herca ako Matt Damon v nekompromisnej úlohe Jasona Bourna, ktorá mu vyniesla už post nezabudnuteľného herca, vďaka čomu sa po svojom tretom počine môže veselo zaradiť hneď vedľa Jamesa Bonda, doteraz neohroziteľne kraľujúceho na výslní agentskej popularity. Prípadnými ďalšími pokračovaniami by sa Bourne dostal asi úplne na vrchol obľúbenosti, čo momentálne doslova zažíva minimálne na území USA (pozri výsledky tržieb) ale postupne aj na území Bondovského Anglicka(tržby $44milionovUSD). Herečka Julia Stiles pokračuje v úlohe referentky CIA Nicky Parsons, ktorá tu má o niečo väčší priestor na hranie, čo je len ďalší bonus pre obohatenie príbehu a rozrytie nového citového vzťahu s Bournom, Joan Allen ako poradkyňa Pamela Landy postupne hrajúca na dve strany. Z nových hereckých mien na zozname tohto filmu treba v spomenúť, prvoradého doslova s čistými rukami nevraždiaceho záporáka v podaní herca ako David Strathairn ten sa predviedol v úlohe surového/bezcitného riaditeľa sledovacieho úseku pre CIA Noaha Vosena, zo stoickým pokojom dáva likvidovať každého kto mu nechtiac vojde do cesty. _Hudba bola od Greengrassovej stálice Johna Powella, vďaka jeho hudobnému doprovodu len dynamickosť scén stúpa, Powell je už tak overení pre túto sériu že už tu netreba nič špekulovať. To isté platí aj o kameramanovi ako Oliver Wood, ktorý tiež doprevádza celú sériu, jeho dokumentárne snímanie nás len viac prijme veriť všetkému čo sa nám pred zrakom odvíja. Hlavne dosť pestre je nasnímané prenasledovanie Bourna unikajúcom na policajnom auto po uliciach New Yorku, kde sa ho snažia všemožne zablokovať až sa to nakoniec aj jednomu z tých čo majú tvrdý Bourneovský výcvik podarí ale aj tak ostáva v každej situácii Bourne nad vecou a tak stále uniká pred vražebnými spárami tajných služieb. ║Rozpočet $110miliónovTržby USA $227,471,070Tržby Celosvetovo $442,822,415║ (číslo ktoré producentom a štúdiu len predznačuje že séria sa len rozbieha k čoraz vyšším sumám, takže čakám že v dohľadnej dobe prídu návrhy na voľné pokračovanie o agentovi Bournovi) ▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $2,235,962Tržby za predaj DVD v USA $126,989,443║ __/videl v kine: 100%/ () (méně) (více)

Lateef 

všechny recenze uživatele

Jedu potemnělými ulicemi městskou hromadnou dopravou do kina, světlomety projíždějících automobilů se mi zanořují do tváře a já přemýšlím o snímku, na který se chystám. Naplní má vysoká očekávání?? Udrží si kvalitu od perfektního předchozího dílu?? Nebudu zklamán?? Vystupuji, vcházím do kina, kupuji zamluvený lístek, mám hodinu čas. Sedám si do nedaleké kavárny, objednám si horké capuccino a neperlivou Bonaquau. Po třičtvrtě hodině projdu veřejemi do promítacího sálu...(o dvě hodiny později)... Jedu tichými nočními ulicemi městskou hromadnou dopravou domů. Jsem lehčí o 130 korun a bohatší o shlédnutí nejlepšího akčního filmu od Bourneova mýtu. Stal jsem se svědkem největší naháněčky v dějinách kinematografie. Režijně dotažené k naprosté dokonalosti, autentičnosti a reálnosti. Příběh je rozehrán a ačkoliv film začíná přímo v centru dění, během několika příštích minut nám formou krátkých flashbacků chytře připomene důležité momenty z dílů předešlých. A pak to je již koncert, kterému diriguje Paul Greengrass a ve kterém hraje první housle skvělý Matt Damon. Evidentně se jeho cesta za mlžnou minulostí blíží k cíli, takže ze sebe mačká to nejlepší. A budete se rozplývat, ať už sledujete jeho navigační schopnosti na železničním nádraží, či se kocháte jeho baletem marockými ulicemi (spíše nad ulicemi), kde se řítí budovami, proskakujíce přitom okny stejně, jako když Odysseův šíp neochvějně prolétával dvanácti sekyrami. Damon se stává strojem, terminátorem, ano, on je živá tkáň na kovové vnitřní kostře, protože jeho výcvik mu neumožňuje v bojích zemřít. Garantuji Vám, že po celou dobu Bourneova souboje s Deshem budete mít zatajený dech. Že se Vám zatočí hlava z automobilové sekvence. A že Vám několikrát přejde mráz po zádech v závěrečných patnácti minutách, ve kterých se dozvíte finální rozuzlení. A ve chvíli, kdy se rozezní Extreme Ways, jsem zažil ten pocit, který jsem si předtím poprvé přinesl ze Shawshanku a podruhé od Bumblebeeho. Pocit, že jsem byl svědkem něčeho, jež je jednou z věcí, kvůli kterým má cenu žít. Děkuju! 110 miliónů dolarů(rozpočet)/438 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)/109 miliónů dolarů(čistý zisk z kinoprojekcí) ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Paul Greengrass s Mattem Damonem dokázali zakončit triologii o agentu Jasnu Bournovi ve velkém stylu. Skvělý výkon Damona a geniální režie Greengrasse dělají z tohoto filmu jeden z nejlepších akčních nejen roku 2007. Opravdu velmi povedé a každému vřele doporučuji. Doufám, že pánové z Akademie nenechají tento díl bez povšimnutí....... ()

Galerie (107)

Zajímavosti (42)

  • Pri naháňačke v Tangieri sa Bourne (Matt Damon), Nicky (Julia Stiles) a Desh (Joey Ansah) pretláčajú davmi ľudí. Ide o skutočné davy, nie komparzistov, pretože mesto bolo už aj tak plné ľudí a bolo ťažké ho vyprázdniť. (Astonko)
  • Ve scéně v přísně tajné newyorské kanceláři CIA je na monitoru vidět obrázek tehdejšího ministra obrany USA Donalda Rumsfelda. (HellFire)

Související novinky

Připomeňte si začátky kultovních postav

Připomeňte si začátky kultovních postav

13.10.2017

Oblíbené filmové postavy zažívají v posledních měsících hned několikanásobné návraty. Roztomilí mimoňové opět potěšili (nejen) dětské diváky ve třetím dílu Já, padouch. Jason Bourne skládal další… (více)

Na Febiofest přijede Daniel Brühl

Na Febiofest přijede Daniel Brühl

19.03.2016

Organizátoři Febiofestu přivítají jednoho z nejvýraznějších mladých evropských herců Daniela Brühla. Jeho dnes už světovou kariéru nastartoval německý snímek Good Bye, Lenin!, zahrál si i v hvězdně… (více)

Jason Bourne a Tommy Lee Jones

Jason Bourne a Tommy Lee Jones

29.07.2015

Zatímco se stále doufá, že v pátém bourneovském filmu uvidíme Vigga Mortensena (měl by se ucházet o roli hlavního padoucha), špiónský comeback Paula Greengrasse a Matta Damona nabral jinou hereckou… (více)

Matt Damon se vrátí jako Jason Bourne?

Matt Damon se vrátí jako Jason Bourne?

16.09.2014

Ještě před pár dny se Paul Greengrass (Kapitán Phillips) zajímal o režii nového filmu s Leonardem DiCapriem a Jonahem Hillem (Vlk z Wall Street). Teď to ale vypadá, že ho spíš čeká návrat k… (více)

Reklama

Reklama