Režie:
Ridley ScottScénář:
Steven ZaillianKamera:
Harris SavidesHudba:
Marc StreitenfeldHrají:
Denzel Washington, Russell Crowe, Chiwetel Ejiofor, Josh Brolin, Lymari Nadal, Ted Levine, Roger Guenveur Smith, John Hawkes, RZA, Yul Vazquez (více)Obsahy(1)
Franka Lucase (Denzel Washington), nenápadného řidiče jednoho z předních černošských zločineckých bossů, si dříve nikdo nevšímal. Když však jeho šéf náhle zemře, Frank využije vzniklé díry v mocenské struktuře k vybudování vlastního impéria a stvoření vlastní verze amerického snu. Díky své odvaze, vynalézavosti a inteligenci dokáže záhy zaplavit ulice New Yorku bezkonkurečně nejlepší a přitom nejlevnější drogou. Richie Roberts (Russell Crowe) je bílou vránou mezi policisty, který má k ulicím dostatečně blízko na to, aby zaznamenal změnu ve zdejších mafiánských strukturách ovládajících drogové podsvětí. Smyčka se pomalu stahuje a blíží se den, kdy tyhle dvě individuality stanou tváří v tvář. Z té konfrontace však může vyjít jako vítěz jenom jeden. (Cinemax)
(více)Videa (4)
Recenze (1 213)
Tak jsem se po několikaměsíčním naléhání jednoho kámoše konečně kouknul na Amerického gangstera a nemůžu se zbavit mírného nadšení. Naprosto bezchybná režie a bravurní herecké výkony (i když Denzela jinak moc nemusím) se zde pojí se zajímavým příběhem (alespoň pro mě, gangsterky nemám vůbec nakoukané, takže v rámci žánru nemůžu porovnávat) a vznikl tak jednoznačně pětihvězdičkový film. Ačkoli jsou mi obecně sympatičtější film s poloviční stopáží, u tohoto jsem se nenudil ani minutu. ()
Nebudu popírat, že Amerického gangstera si užijí nejvíc cinefilové, kteří mají opravdu nakoukáno a rádi si doma kreslí schémata a při projekci dělají poznámky, ale říct o Scottově mistrovském díle, že je "chlapsky chladné a dokonalé, bez zapamatováníhodné scény" či "že konfrontace obou hlavních postav není dostatečně vytěžena a závěr je neuspokojivý", není na místě._____ Americký gangster pracuje s divákovou žánrovou pamětí z jiných filmů, kdy důmyslně užívá scén ze známějších, žánrově spřízněných opusů (gangstersko-mafiánských) a zasazuje je do zcela jiného kontextuálního rámce, nedovolí se nám jimi opájet a vytrhávat z díla, posunují většinou vyprávění dopředu. (Osobně si cením víc filmů, u nichž nemůžete pustit kamarádům jednu scénu a ukázat jim na ní, jak je kousek geniální, ale nutné je k doceněńí zhlédnout celý film.) Proč tomu tak je? Scottův první gangstersko-mafiánský opus po Černém dešti je totiž progresivní v uchopení postav, které nejsou chronicky známými tvářemi zločinu (žádný Carlito Brigante, Al Capone a jim podobní) a ze žánrové škatulky se vymaňují a jsou skutečně dýchající a živelné._____ Uchopení postav slouží i k podvratnosti vůči žánru, kdy ústřední postavy se musí maskovat anebo za maskování-podobání se jiné filmové postavě, populární v té době, někoho jiného peskovat, protože film vypadající jako natočený v 70. letech nenabízí modelové postavy v žánrových filmech, ale modelové žánrové scény, v nichž se ocitnou reálné postavy. Pokud by ve filmových 70. postava policajta proti někomu vedla vyšetřování a věděla by, že její sbor je prohnilý, vyřídila by si to se všemi po "dirtyharryovsku" a rozhodně by nevracela nalezené peníze z drog. To platí i o té záporné, netypicky černé, která by ráda byla šedou eminencí v pozadí, ale nemůže, protože "zlo" je ve Scottově genialitě zpřitomňováno (doporučuji vyčkat do konce závěrečných titulků). V tomhle bijáku nejsou žádní uhlazení skautíkové ala Serpico a pokud jste negr libující si v blaxploitationech, tak se podle nich neoblíkejte, protože na sebe strháváte moc pozornosti a rozhodně se neinspirujte kultem jako Superfly (pro nezasvěcené: obskurně kýčovité blaxploitation o vzestupu a pádu mafiánského dealera drog)!_____ Abych to zkrátil: takhle precizní podívaná (kterou si v kině určitě ještě několikrát zopakuji) tady nebyla od Fincherova Zodiaca či Spielbergova Mnichovu a připojuji se k těm, kteří Amerického gangstera řadí k vrcholům tvorby Ridleyho Scotta a vrcholům mafiánsko-gangsterského žánru spolu se Scorseseho a De Palmovými pastiši. (Lidem vyčítajícím "chlapskou chladnost": emocemi prodchnuté epické díla o vzestupu a pádu mafiána si hledejte u Scorseseho, kdy se femme fatale ukážou být ženami-vamp, ale ne v příběhu, kde vše ovlivňují média a z nich se dozvídáme informace.) Dospělý projekt, který ve své neokázalosti a vychytralé podvratnosti má nejblíže k Tarantinově Jackii Brownové... P.S. Chci osouložit Gimpa, jsem zvrhlý. ()
Téměř ihned po sobě jsem zhlédla dva filmy popisující svět mafie - Americký gangster a Východní přísliby. Každý ten film je úplně jiný, takže srovnání je dost těžké. Ale i když se mi nejnovější filmeček Ridleyho Scotta moc líbil, hlubší dopad ve mně zanechaly Cronenbergovy Východní přísliby. Ačkoli je totiž Americký gangster ve všech ohledech mistrovské dílo starého pardála, nečiší z něho taková autenticita jako z Východních příslibů - Gangster je až moc dokonalý, až moc čistý, je filmový. Naproti tomu Přísliby vás protáhnou tou nejhorší stokou mafie. Takže díky Ridley za Tvých 157 úžasných minut v kině, ale natočil si i o chloupeček lepší fláky ;o) ()
Filmařsky precizní sloučení rise-to-power gangsterky a stylového krimi procedurálu. Zatímco do Lucasova soukromí nahlížíme od začátku, Robertsův osobní život pouze zdržuje vyšetřování a vyprávění. Scott suverénně kombinuje styly a témata filmů, které byly ve Státech v dané době v kurzu (blaxploitation, realistické krimi jako Serpico, Drsný Harry, Francouzská spojka) a zároveň nás provádí dějinami gangsterského žánru od jeho prvopočátků. Na to, jak je film dlouhý a málo akční (zvlášť v režisérském sestřihu, faktograficky ještě výrazně hutnějším než kinoverze), je zároveň překvapivě svižný, neboť nás nepřetržitě zásobuje novými informacemi a informace již známé zasazuje do širších souvislostí. Právě díky neustále upozorňování na dobový kontext a existenci mnohem rozsáhlejší sítě je tohle koncentrovaně odvyprávěné, nezjednodušující drama nejen o jednom ctižádostivém mafiánovi a jednom zarputilém poldovi, ale o Americe jako takové. Takhle se má učit dějepis. 90% Zajímavé komentáře: kleopatra, Renton, Marius, mm13, Texas, Crawler-D ()
Bezesporu na rovinu a bez nutkání řeknu, že tohle je film, který má hodnocení vysoký jak kráva, když to s prominutím řeknu takhle, vysoko s hodnocením také je, že zasahuje až do top dvouset na tomto serveru, a že ho doma mám už nějakou dobu a čekal jsem na tu chvilku až se na něj podívám, a že jsem to párkrát zkusit chtěl, ale vždycky mě cosi odradilo, každopádně jsem se nakonec odhodlal a film si pustil. Denzel Washington v tom lítal, bezesporu a bezproblémů jak fotbalista za míčem, a nechalo se na to dobře koukat, jenže uběhla hodina a já si tak nějak všim, že se v příběhu nic zásadního nezměnilo, no a uběhla druhá a já na tom byl furt stejně a tak mě to trošku přestalo bavit a hlavně začalo štvát tím, jak je to všecko až moc zbytečně dlouhé, no a ono to najednou skončilo, takže trápení skončilo také a já si uvědomil, že tomuhle filmu plný počet dát prostě nemůžu. Já si ani pomoct nemůžu, ale tenhle film na pět prostě není. Přišlo mi to utahaný, i když pěkně natočený, ale tak trochu zbytečně roztočený na tak dlouhou dobu, protože se vesměs v tom filmu nic nestalo, a bylo mi od začátku jasný jak to dopadne. Koukalo se na to hezky, ubíhalo to, kupodivu, ale fakt jsem se u toho chvílema nudil a i když mě to mrzelo, tak jsem s tím nic nadělat nemohl. ()
Galerie (122)
Zajímavosti (55)
- Když byl Frank Lucas propuštěn z vězení, Richie Roberts se stal kmotrem jeho syna. Z obou mužů - zločince a jeho pronásledovatele - se stali přátelé. (Rodriguez)
- Po závěrečných titulcích následuje ještě jedna scéna. (fisus)
- Za mříže si šla sednout i Eva Lucas (Lymari Nadal), Frankova žena (její skutečné jméno bylo Julie). Po pěti letech ve vězení od Franka odešla. Usmířili se až v roce 2006. (Candice)
Reklama