Režie:
Damiano DamianiScénář:
Ugo PirroKamera:
Tonino Delli ColliHudba:
Giovanni FuscoHrají:
Claudia Cardinale, Franco Nero, Lee J. Cobb, Tano Cimarosa, Nehemiah Persoff, Serge Reggiani, Vincenzo Falanga, Vincenzo Norvese, Ennio Balbo (více)Obsahy(1)
V malém sicilském městečku je chladnokrevně zavražděn šéf stavební společnosti. Vyšetřování případu se ujímá kapitán Bellodi a jeho podezření padá na Mafii. Vyšetřování však naráží na silnou zeď mlčení a strachu vyslýchaných svědků zastrašených jasným vzkazem: další vraždou. Bellodi se sám stává objektem pečlivého pozorování. Režisér D.Damiani dokáže udržet napětí přímým vypravěčským způsobem bez odbíhání od hlavní linie příběhu a také bez zbytečného násilí. (Levné knihy)
(více)Videa (1)
Recenze (40)
Strhující entrée a pak už jen pomalá projížďka realitou sicilského venkova. Spalující vedro, stékající pot a vražda místního stavaře. Policejní vyšetřování postupně odkrývá pozadí celého případu a vzhledem k tomu, že jsme v Itálii, můžete hádat, kam nás zavede. Ano, všemocná mafie přichází na scénu. Kdo by však čekal nějakou "chobotnici" či ozbrojené hajzlíky na motocyklech, bude zklamaný. Damiani opravdu nikam nespěchá a škvaří své hrdiny v až možná příliš rozvláčném příběhu. Vyšetřování se, bohužel téměř bez napětí, posunuje kupředu jen drobnými krůčky , a tak se můžeme kochat jen pohledy na krásnou Claudii Cardinale a těšit z vynikajícího výkonu Lee. J. Cobba jako nesmiřitelného, ale čestného dona Mariana. Nezklamal ani Franco Nero jako poctivý policista Bellodi, který s buldočí vytrvalostí postupně skládá celý případ, aby se dostal na kobylku mocnému donovi. Den sovy je fajn, ale Damiani má na tohle téma mnohem lepší a silnější filmy. Tři. ()
Ta smutná naléhavost tvůrcova sdělení na mě dopadla cca 10 minut po odkoukání snímku, psal se rok 1968 a já musím pomyslně smeknout, ta ostrá kritika je tu zřejmá a podle mne i na místě.. Ono být obyčejným pěšákem nebylo (a zřejmě asi nikdy nebude) vůbec jednoduché a kdo se nechtěl podvolit, dostal asfaltovou deku.. Svobodná volba tu neexistuje.. Nicméně pochválit musím herecký ansámbl, všichni ve svých rolích skvělí, Franco Nero jako kapitán Bellodi, který se upřímně a ze všech sil snaží vyřešit vraždu šéfa stavební společnosti a zmizení nepohodlného svědka, pak zoufalá a nešťastná Rosa, jejíž mlčení jsem s ohledem na dceru chápala a prolité slzy věřila, no a Don Mariano, pro mě rozporuplná a svým způsobem nepochopitelná postava, ovšem Lee J. Cobb výborný.. ()
Jeden z prvních pohledů na skutečnou tvář italského jihu a na limity státní moci vůči organizovanému zločinu. Tváří v tvář brutálnímu násilí vyznívá jakoby nezúčastněný způsob režisérova vyprávění o to hrůzněji a brutálněji. Dá se dokonce říci, že tento téměř neosobní přístup je stejně brutální jako šedá skutečnost té doby sama. Za zaznamenání stojí herecký pár Claudia Cardinalová a Franco Nero. Začátek herecké dráhy obou protagonistů filmu byl určitě vydařený. ()
Kriminálka průměrná, ale sonda do fungování italského jihu téměř bezchybná. Sympatické je, že se tu neřeší náklady drog a zbraní, ale materiálové náhražky při stavbě silnic. Bezchybně zvolené lokace plus Claudia Cardinale dotvářejí kolorit patriarchálně založené Sicílie. I když, je jasné, že velkou ženskou roli musela hrát velká hvězda, CC mi ale v celkovém kontextu neseděla jako výjimečně krásná ženská, která živoří na polorozbořeným statku a nechá sebou vláčet svévolí mafie i policie. Podobně jako ve Ctihodných mrtvolách Max von Sydow, tak i tady skvělý Lee J. Cobb prezentuje svéráznej náhled na nezměnitelný stav věcí. A beru na milost Franca Nera, ten tady sbírá tisíc bodů za charisma. ()
Scenáristicky poněkud slabé, příliš mnoha zvratů v ději se nedočkáme a ty, co jsou, očekáváme dopředu. Ale účel filmu byl nejspíš jiný - ukázat všem, kteří drží hubu a krok s mafií, že ve výsledku leda tak můžou přijít o své bližní, svou skutečnou čest, své děti, a ještě budou nuceni na náměstí vyřvávat těm rádoby "slušným" mužům hurá a sláva. ()
Reklama