Režie:
David CronenbergScénář:
Steven KnightKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Viggo Mortensen, Naomi Watts, Vincent Cassel, Armin Mueller-Stahl, Sinéad Cusack, Mina E. Mina, Donald Sumpter, Josef Altin, Aleksandar Mikic (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Každý hřích i zločin zanechávají nějakou stopu. Ambiciózní, chladnokrevný Rus Nikolaj Lužin pracuje v Londýně pro významnou mafiánskou rodinu. Jeho největší předností je rychlost a chladnokrevnost. Ani na okamžik neváhá porušit zákon, použít násilí či někoho dokonce zabít. Situace se změní ve chvíli, kdy porodní asistentka Anna objeví deník ruské dívky, která zemřela při porodu, a rozhodne se pátrat v její minulosti… Kriminální thriller režiséra Davida Cronenberga (tvůrce známých titulů eXistenZ, Moucha, Mrtvá zóna, Dějiny násilí) byl na Torontském mezinárodním filmovém festivalu v roce 2007 oceněn hlavní cenou za režii (David Cronenberg), další získal za výpravu, střih a zvuk. Kromě toho mu patří ještě další významná filmová uznání. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 056)
Pôsobivá komorná dráma, ktorá vo mne napriek prostúčko jednoduchej zápletke zanechala silnejšie dojmy než veľkolepý Americký gangster. Filmársky maximálne komplexná záležitosť pre nepopcornového diváka, v ktorej do seba všetko zapadá ako kolečká v Mortensenovych hodinkách za 160 litrov. David Cronenberg potvrdzuje svoje majstrovsko v modelovaní postáv, v čom ho podporujú fantastickí herci. Zatiaľ najlepší výkon Vigga Mortensena. Taktiež zasadenie do prostredia a vystihnutie rusko-mafiánskej kultúry je na mierumilovného Kanaďana Cronenberga neskutočne silné a autentické. No a ako bonus autorský podpis eňo-ňuňo v podobe scény v saune. Najlepší z posledných piatich Cronenbergových filmov. ()
Zrovna ve chvíli, kdy už jsem myslel, že mám Cronenberga přečteného a ne úplně příznivě naladěného směrem k mému vkusu, přijde takováhle pecka. Zatímco v Dějinách násilí se gangsterky jen dotkl a celý příběh balil do chvílemi nevěrohodného osobního dramatu, Přísliby už jsou zcela jiná káva. Jejich nijak složitý a přesto dostatečně prokreslený příběh ukáže jak komplikovaný osobní život Anny, tak i hierarchii jednoho společenství, kde se mluví s velmi výrazným přízvukem a potichu se zadávají špinavé příkazy. Díky Mortensenovu dokonalému výkonu se divák z onoho zlého a mrazivého světa ani na minutu nedostane. ()
Dokonale zvládnuté "drama z podsvětí", kterému vévodí vynikající výkony ústředního mužského tria, brilantní kamera, a hudba, kterou si Howard Shore bude moci ve své tvorbě zařadit mezi nejlépe souznějící s filmovými obrazy, a hlavně atmosférou celých Východních Příslibů. Ty jsou velmi kompaktním (až komorním) filmem s v zásadě poměrně prostým dějem, poměrně naturalistickou "estetikou", a s tím související poměrně štědrou dávkou starého dobrého ultranásilí. Které se navíc děje bez honiček či přestřelek, a dokonce zcela bez střelných zbraní. Zato pěsti (a lokty, kolena a tak) a nože (a kleště, břitvy a tak) se tu užívají když ne hojně, tak rozhodně výrazně, a taky patřičně úderně. Vedle rudé barvy krve (a interiéru Semjonovy poctivé ruské restaurace) je tu nejdůležitější barva "tetovací". Viggo Mortensen si dělal domácí úkoly poctivě, a hlavně díky němu si do sytosti užijete symboliky tetování "ruských" mafiánů, respektive vorů. To jsou takoví ti chlapíci jako Andranik Soghojan, co "řeší problémy" (jako hrozící válka gangů), a když už jsou zadrženi a obviněni, tak si v klidu nějaký čas posedí ve vazbě (třeba v Brně, kam si každý týden nechají dovézt nový kvalitní oblek - to jsem si nevymyslel), pak jsou z ní v Praze (kam je "pro jistotu" doprovází neobvykle početná eskorta) "nějak" propuštěni, a v poklidu odcházejí na letadlo do Soči, odkud budou vydáni - mám-li citovat velitele ostrahy výkonu trestu - leda tak na poštovních známkách;) Ale zpět k filmu - pokud by si nějaká žánrovka zasloužila pokračování, tak je to rozhodně tahle. Vzhledem k roku výroby je to už dost nepravděpodobné, ale kdo ví, třeba Vladimir Vladimirovič pozve Davida Cronenberga do Moskvy, a natočí tam spolu hezky šťavnatou epopej o báječných hoších z FSB;) Každopádně kvůli Mortensenovi skoro lituju, že vzniklo Až Na Krev - nebýt Day-Lewisovy kreace v onom "budovatelském snímku", Oscar by Nikolaje Lužina neminul. 80% ()
Očekávala jsem, že můj zážitek z Východních příslib bude o poznání silnější a možná i drsnější. Děj uběhl velmi rychle a já si v závěrečných chvílích říkala "to je vše?" Film disponuje slibným námětem a prvotřídním obsazením, avšak obávám se, že ani v jednom případě nebyly zcela využity a rozvinuty možnosti a kvality. Vše je podáváno velmi chladně, bez jakýchkoliv strhujících výjevů. V mysli mi uvízlo pouze pár dobře natočených scén ("úprava" mrtvého, zmrzlého těla, souboj nahého Vigga v sauně či závěr). Nebýt krásné Naomi Watts, chladného Vigga Mortensena a charizmaťáka Vincenta Cassela (btw., ten chlap je ďábel:), na jejichž postavách a výkonech film v podstatě stojí, jednalo by se o pouze průměrný snímek. ()
Zkusme vyřešit tento jednoduchý sčítací příklad: Cronenberg + Watts + Mortensen + Cassel = ??... hollywoodský gruppens... ale fuj! Rovná se přeci ´kvalitní divácký zážitek´! Tempo vyprávění je sice pozvolné, ale o to působivější a údernější. Přímočarý děj sbírá vteřinu po vteřině drobné chuchvalce atmosféry, která film poprvé zcela pohltí ve scéně souboje v parních lázních. Zatímco Zemeckis choulostivá místa obnaženého Beowulfa při střetu s Grendelem záměrně kryje, Cronenberg neváhá nechat Mortensena bojovat o holý život v rouše Adamově bez kamerového ostychu a scéna pak vypadá brutálně, syrově a autenticky. Finále obsahuje prvek, který začíná být poslední dobou v gangsterkách a podobných dramatech nepostradatelný, zde jsem s ním neměl výraznější problém. Mortensen vyčaroval jeden ze svých supervýkonů, slušně zahrál i Cassel, průměr si odkroutila Wattsová. 90% Nebýt občas zpomaleného vyprávění a občas mírně natahovaných scén, přislíbil bych maximální hodnocení. ()
Galerie (63)
Zajímavosti (23)
- Viggo Mortensen (Nikolaj) se, v rámci přípravy na roli, vydal sám do Ruska. Konkrétně navštvil bez překladatele Moskvu, Petrohrad a vesnice na Uralu. Cestoval bez překladatele ve vypůjčeném autě a snažil se pozorovat vše okolo sebe. Kromě studie Rusů se věnoval i odposlouchávání přízvuku a naučil se také trochu rusky. Mimo jiné si dovezl i růženec, který byl odlitý z roztavených zapalovačů z vězení a následně ho měl u sebe i ve filmu (ve scéně tetování a na konci). (don corleone)
- Celé jméno postavy Vigga Mortensena je Nikolaj Lužin, což je odkaz na román Vladimira Nabokova "Lužinova obrana". (HellFire)
- Film se natáčel v Británii, čímž se stal vůbec prvním snímkem režiséra Davida Cronenberga, který celý vznikl mimo jeho rodnou Kanadu. (don corleone)
Reklama