Režie:
David CronenbergScénář:
Steven KnightKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Viggo Mortensen, Naomi Watts, Vincent Cassel, Armin Mueller-Stahl, Sinéad Cusack, Mina E. Mina, Donald Sumpter, Josef Altin, Aleksandar Mikic (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Každý hřích i zločin zanechávají nějakou stopu. Ambiciózní, chladnokrevný Rus Nikolaj Lužin pracuje v Londýně pro významnou mafiánskou rodinu. Jeho největší předností je rychlost a chladnokrevnost. Ani na okamžik neváhá porušit zákon, použít násilí či někoho dokonce zabít. Situace se změní ve chvíli, kdy porodní asistentka Anna objeví deník ruské dívky, která zemřela při porodu, a rozhodne se pátrat v její minulosti… Kriminální thriller režiséra Davida Cronenberga (tvůrce známých titulů eXistenZ, Moucha, Mrtvá zóna, Dějiny násilí) byl na Torontském mezinárodním filmovém festivalu v roce 2007 oceněn hlavní cenou za režii (David Cronenberg), další získal za výpravu, střih a zvuk. Kromě toho mu patří ještě další významná filmová uznání. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 052)
Velmi slušná filmová studie zvyklostí, poměrů a rituálů v ruskojazyčné mafii působící v londýnské diaspoře... David Cronenberg měl vždy obsesi z násilí, přestal ho však zkoumat v jeho patologické podstatě (zjevné v jeho dřívějších filmech) a ve svém uměleckém i duševním vývoji se posunul k zkoumání násilí u člověka, pohybujícího se v mezní situaci. Stejně jako v Dějinách násilí i ve Východních příslibech je onou mezní situací patriarchální společenství mafie, nyní však specifické svým místem původu - ruská mafie Vory v zakoně a konkrétně její londýnská odnož. Hned zpočátku je proti tomuto světu exponována v kontrastu životní situace mladé zdravotní sestry, naturalizované Rusky, která již však přišla o své původní kořeny i jazyk, a je vlastně zosobněním obyčejných lidí (což je přímo ve filmu několikrát zmiňováno). Iluzi obyčejného slušného člověka zdárně kolem sebe vytváří i hlava celé mafiánské rodiny, na první pohled slušný, spořádaný a vážený postarší hoteliér (s dokonale matoucí tváří Armina Mueller-Stahla). Skutečnost ovšem vypadá jinak, stejně jako v případě jeho řidiče, na první pohled bezcitného a chladnokrevného zabijáka, který v sobě ale skrývá stopu humanity. Takto rozehraný příběh si v sobě nese ještě spoustu dalších rozehraných tajemství a dějových překvapení, zachovává si však žánrovou morální tenzi a typickou relativizaci běžných etických zvyklostí. Za zmínku stojí typicky Cronenbergovská explicitnost a popisnost násilných scén, vyvedená v naturalistických detailech, jakož i důraz na symboliku a rituály (tetování, iniciační obřad...) uvnitř voronské mafie. Stejně tak Cronenbergovsky dokonalá mizanscéna a režijní lehkost, s jakou posouvá vpřed své vyprávění, navíc s několika silnými momenty (scéna v sauně, odklízení mrtvoly...). Pod jeho vedením rozkvétá i potenciál ústředního hereckého tria - Viggo Mortensen (úžasná řeč těla, tolik v kontrastu s podprůměrnými pseudohvězdami béčkových akčních filmů), Armin Mueller-Stahl i Naomi Watts předvádějí bravurní výkony... Velmi silný, byť v podstatě komorní, thriller, v něm rezonuje mnohé, třeba i velmi slušná ruština... ()
David Cronenberg je mistr atmosféry, kterou praktikuje i v hororech. Jeho temná stránka dramatu je působivá a jeho výběr postav je geniální. Každá postava má svůj charakter. Hvězdnou ikonou je Viggo Mortensen (výjimečný výkon). Pravidla mafie, dodržování určitých hodnot, láska, krev a smrt. EASTERN PROMISES je temný, krutý, ztělesněný mafiánský drama, na který se dokážu dívat i 4 hodiny (zejména díky hlavní trojici Watts-Mortensen-Cassel). A navíc EASTERN PROMISES při Cronenbergové precizní režii nepotřebuje Scorseseho optiku. Během EASTERN PROMISES se mi dostavilo příjemné vzpomínky na závěrečný díl Coppolové ságy. ()
Cronengerg opět září ! Ten chlap je génius. Je to drsný příběh o zločinu a spasení s neobvyklou (skrytou) něhou. Cronenberg používá každou možnou narážku k rozvíjení příběhu. On nás upoutá k příběhu, ponoří nás emocionálně k postavám,které nejsou líčené jako Špatné či Dobré. A tohle je Cronenbergův mistrovský talent, ukázat nám každou postavu jak si on přeje, bez jakéholiv předešlého výroku a nepřítomě přivodí diváky hrát emocionálně s něma.Scéna v sauně jednoznačně největším Highlightem filmu. 75%. ()
S trochou nadsázky řečeno, postava Naomi Watts jakoby vypadla z nějakého naivního románu Daniely Steele a vytváří tak dokonalý kontrast s tvrdým mužským světem podsvětí s poněkud nekompromisním nádechem (detailní podřezávání krků, nůž v oční bulvě). Právě tento kontrast je největší předností příběhu, který není nijak objevný, nutno ale říci, že Cronenbergova neokázalá režie je velmi příjemná a účinná, protože navzdory triviální zápletce dokáže jeho film vtáhnout do děje tak, že vám těch 100 minut uběhne strašně rychle. Oproti předchozímu slabému ´History of Violence´ opravdu velmi poutavé s několika vskutku nezapomenutelnými scénami (úvod, saunová bitka Mortensena v ´rouše Adamově´). Na fenomenální trojici Mueller-Stahl, Cassel, Mortensen bych se mohl dívat celé dny.... ()
Cronenberg nadobro opustil fantaskní svět lidských obsesí a začal prozkoumávat obyčejné lidi v mezních situacích. Synopse ruských gangsterů v Londýně zaváněla falešně nosovým přízvukem a litry vodky, ale výsledek je spíše o konfrontaci odlišných světů, do kterého když vstoupíme, nedostaneme se z něj, ať už jsme mafiánský řidič s tajemstvím, zdravotní sestřička s vnitřním stigmatem, či ukrajinská emigrantka v nedobrovolné roli prostitutky. Uchvacuje to v momentech, citově naplňuje v celku, byť ten epilog by se dal zkoumat dlouhé chvíle. A ač to zní jakkoliv paradoxně, Východní přísliby jsou hodně jinou alternativou Lásky nebeské jakožto londýnského vánočního filmu. 4 a ½. ()
Galerie (63)
Photo © Focus Features
![Východní přísliby - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/225/166225535_c6d8cb.jpg)
Zajímavosti (23)
- Hlavní ženskou roli mohly hrát i Kate Beckinsale nebo Rachel McAdams. (don corleone)
- Viggo Mortensen (Nikolaj) se, v rámci přípravy na roli, vydal sám do Ruska. Konkrétně navštvil bez překladatele Moskvu, Petrohrad a vesnice na Uralu. Cestoval bez překladatele ve vypůjčeném autě a snažil se pozorovat vše okolo sebe. Kromě studie Rusů se věnoval i odposlouchávání přízvuku a naučil se také trochu rusky. Mimo jiné si dovezl i růženec, který byl odlitý z roztavených zapalovačů z vězení a následně ho měl u sebe i ve filmu (ve scéně tetování a na konci). (don corleone)
- Ve scéně, kdy Seymon hraje pro dívky, nebyl herec nikým zastoupen. Armin Mueller-Stahl ve skutečnosti opravdu hrál na housle - v mládí dokonce jako člen sboru. (HellFire)
Reklama