Režie:
David CronenbergScénář:
Steven KnightKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Viggo Mortensen, Naomi Watts, Vincent Cassel, Armin Mueller-Stahl, Sinéad Cusack, Mina E. Mina, Donald Sumpter, Josef Altin, Aleksandar Mikic (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Každý hřích i zločin zanechávají nějakou stopu. Ambiciózní, chladnokrevný Rus Nikolaj Lužin pracuje v Londýně pro významnou mafiánskou rodinu. Jeho největší předností je rychlost a chladnokrevnost. Ani na okamžik neváhá porušit zákon, použít násilí či někoho dokonce zabít. Situace se změní ve chvíli, kdy porodní asistentka Anna objeví deník ruské dívky, která zemřela při porodu, a rozhodne se pátrat v její minulosti… Kriminální thriller režiséra Davida Cronenberga (tvůrce známých titulů eXistenZ, Moucha, Mrtvá zóna, Dějiny násilí) byl na Torontském mezinárodním filmovém festivalu v roce 2007 oceněn hlavní cenou za režii (David Cronenberg), další získal za výpravu, střih a zvuk. Kromě toho mu patří ještě další významná filmová uznání. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 056)
Zkusme vyřešit tento jednoduchý sčítací příklad: Cronenberg + Watts + Mortensen + Cassel = ??... hollywoodský gruppens... ale fuj! Rovná se přeci ´kvalitní divácký zážitek´! Tempo vyprávění je sice pozvolné, ale o to působivější a údernější. Přímočarý děj sbírá vteřinu po vteřině drobné chuchvalce atmosféry, která film poprvé zcela pohltí ve scéně souboje v parních lázních. Zatímco Zemeckis choulostivá místa obnaženého Beowulfa při střetu s Grendelem záměrně kryje, Cronenberg neváhá nechat Mortensena bojovat o holý život v rouše Adamově bez kamerového ostychu a scéna pak vypadá brutálně, syrově a autenticky. Finále obsahuje prvek, který začíná být poslední dobou v gangsterkách a podobných dramatech nepostradatelný, zde jsem s ním neměl výraznější problém. Mortensen vyčaroval jeden ze svých supervýkonů, slušně zahrál i Cassel, průměr si odkroutila Wattsová. 90% Nebýt občas zpomaleného vyprávění a občas mírně natahovaných scén, přislíbil bych maximální hodnocení. ()
Scénář: Steven Knight .. Eastern Promises rozhodně nejsou bezpohlavní film :-) Co předvádí Viggo Mortensen je jedním slovem úžasné. Úžasné minimalistické herectví. Ostatně na hercích stojí tento snímek především a většina také bezchybné výkony předvádí. Vůbec celý film je takový úsporný s pomalou kresbou vztahu ve zločinecké organizaci a odkrýváním zápletky, kdy mezi tyto pasáže tu a tam prosákne brutálně naturalistický moment, aby neznalého poměrů usadil a znalého potěšil svou otevřeností. Podařená, východem nasáknutá, gangsterka, jakých zrovna moc není. K maximu chybí snad jen propracovanější příběh a závěr. David Cronenberg nepatřil k vyhledávaným režisérským jménům, ale pokud bude zpracovávat témata, jako v posledních dvou filmech, určitě už žádný nevynechám. 85%. ()
Cronenberg nadobro opustil fantaskní svět lidských obsesí a začal prozkoumávat obyčejné lidi v mezních situacích. Synopse ruských gangsterů v Londýně zaváněla falešně nosovým přízvukem a litry vodky, ale výsledek je spíše o konfrontaci odlišných světů, do kterého když vstoupíme, nedostaneme se z něj, ať už jsme mafiánský řidič s tajemstvím, zdravotní sestřička s vnitřním stigmatem, či ukrajinská emigrantka v nedobrovolné roli prostitutky. Uchvacuje to v momentech, citově naplňuje v celku, byť ten epilog by se dal zkoumat dlouhé chvíle. A ač to zní jakkoliv paradoxně, Východní přísliby jsou hodně jinou alternativou Lásky nebeské jakožto londýnského vánočního filmu. 4 a ½. ()
„Nepoznali ste dievča menom Táňa?“ – „Poznal som veľa Tání.“ – „Táto mala štrnásť, drogovala, bola prostitútka a zomrela pri pôrode.“ – „Myslel som, že pracujete v pôrodnici, nie v márnici.“ – „Niekedy sa smrť a pôrod prelínajú. Tak nepoznali?“ – „Viete, ja som len šofér. Hovoria mi, kam mám ísť. Doprava, doľava, rovno, tu zaboč.“ – „Tak tu zabočte doprava.“ Veľmi dobré a nejednoznačné. Viggo Mortensen prvé roky u filmu rozpačito mátožil, ale čím je bližšie k päťdesiatke, začína byť nebezpečne uveriteľný. Vôbec by som nenamietal, ak by s Cronenbergom k zaujímavým PRÍSĽUBOM Z VÝCHODU pridal pokračovanie, ktorému sa otvorený koniec „jednotky“ nebráni, skôr naopak. Prekvapivo je však jeho šofér len jedným z mnohých; myslel som, že má hlavnú rolu, ale tú teoreticky nemá nikto. Veľký priestor dostali Watts, Cassel, Mueller-Stahl. Na konci (nemocničná strecha) nastal nečakaný zvrat, ktorý naznačí, že je to len prvá súčasť rusko-londýnskeho puzzle a že s Nikolajom to nie je také „vedľajšie“, ako sa mohlo zdať. Paradoxne sa mi ale pocit, že je to len súčiastka skladačky (filmu chýba poriadny úvod i koniec, akoby sme sledovali len zopár dní zo života niekoľkých postáv) páčil. Dokonca si ani nemyslím, že tomu mal Cronenberg dať ešte viac brutálnych scén – niekoľko autenticky nasnímaných podrezaných hrdiel a jedna surová saunová scéna, do ktorej išiel Viggo naplno a to si ako divák vážim, úplne stačí. ()
Trošičku víc přitlačit na "kmotrovskou" pilu. Jít až na doraz ohledně vztahů a zákonů mezi vory a ubrat takový ty cancy kolem toho mimina tak je to pět pěticípovek jak vyšitejch. Musím však s radostí konstatovat, že tím mé výčitky končí. Hned na začátku mě profackovala z plátna slečna brutalita a od té doby co jsem byl vtažen do zdánlivě normální restaurace, kde malčiky gavarit parusky jsem hltal záběr po záběru. V té restauraci bych měl strach si objednat třeba jenom ten blbej boršč, protože bych se bál, že když si hlasitěji usrknu, bude se za chvíli v boršči koupat moje hlava, tak parádně nám Cronenberg přiblížil atmosféru. Házení mrtvoly do Temže bylo natočený tak skvěle, že nepochybuji o nové disciplíně na olympiádě. Navíc tato disciplína nám jde skvěle a tréninky se sudama na Orlické přehradě vzbuzuje nadějí, že se ohledně medailí nemusíme spoléhat jen na to zda přijedou hokejisti z NHL. S čeho jsem byl taky slušně odvařenej byli ty kerky, no ty vole, to byla radost,tomu já říkám tetování a ne ty módní sračky na kůži kdejaký celebrity, dychtící po image drsňáka - rebela. Tuším, že Viggo měl na zádech kérku chrámu Vasila Blaženého, no úžasně inspirativní, já si na záda nechám vytetovat naši poslaneckou sněmovnu, tím naženu hrůzu skutečně každýmu ! Scéna v sauně, kde všichni spatříme Aragonovu prdelku a bůhví co tam holky ještě vypozorují je lahůdková, ne kvůli adamitovi Viggovi, ale kvůli naprosto přirozeně brutálně natočení bitce, opravdu jestli budu v sauně a někdo tam promluví rusky,tak vystřelím pryč jak motorová myš. Dialogy je krása poslouchat a čas od času se v nich objeví neskutečně vtipnej drahokam. No a na závěr jsem si nechal herce, kurva u koho začít ? Tak jo, gentlemansky začnu u Naomi Watts, krásná ona je o tom žádná, kdyby mě zavolala a slušně mě poprosila tak bych se s ní klidně vyspal, ale herecky své mužské kolegy nevzala, postrádal jsem tam větší souznění s postavou - 4.místo. Vincent Cassel - moc se mi líbí umí a i tady válel jak nejdražší váleček na těsto, ale nepřidal nic víc - 3.místo. Armin Mueller-Stahl - Jooo tak to bylo něco, to byl uragán dokonalého herectví ta jeho laskává tvář a ty jeho vlídné slova budily větší strach než slibovaná Topolánkova ekonomická reforma. Měl v podstatě jedinou smůlu a ta měla jméno Viggo Mortensen -2.místo. Tamtadadá herecký vítěz filmu je Viggo Mortensen - neskutečnej, prostě on je vor, on je rus, on je drsnej, on je trvdej a to jenom stojí, to se jenom koukne a stejně jsem věděl, že bych ho nikdy nechtěl potkat. Herecká tsunami co zde předvedl musí smést každýho diváka. Viggo velmi silně zabouchal na dveře mé herecké TOP. S východními přísliby máme v Čechách své špatné zkušenosti, ale pokud by se mě někdo zeptal po skončení filmu jaké přísliby jsou nejlepší, neváhal bych ani chvilku a řekl bych "No přece ty východní." P.S. POMO děkuji za titulek během závěrečných titulků u filmu, abych nezapomněl film ohodnotit na csfd.cz, málem bych totiž ba to zapomněl :) ()
Galerie (63)
Zajímavosti (23)
- Celé jméno postavy Vigga Mortensena je Nikolaj Lužin, což je odkaz na román Vladimira Nabokova "Lužinova obrana". (HellFire)
- Naomi Watts (Anne) zjistila, že je těhotná, dva týdny po začátku natáčení. Nejprve se snažila to skrývat, než na to přišla kostýmérka. (don corleone)
- Ruské tetovanie "života" malo v prvej verzii scenára iba okrajový význam. Zmenil to až Viggo Mortensen (Nikolaj), ktorý režisérovi poslal knihu o tetovaní v ruských väzniciach. Kríž na jeho hrudi znamená, že je zlodej dobrého postavenia. Kostol s troma vežami znamená, že bol trikrát odsúdený. (gogo76)
Reklama