Režie:
David SladeKamera:
Jo WillemsHudba:
Brian ReitzellHrají:
Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Joel Tobeck, Elizabeth Hawthorne (více)Obsahy(2)
Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 087)
David Slade si plácnul se Samem Raimim, vzal do ruky působivou komiksovou předlohu, dává zapomenout na tragickou prvotinu a servíruje zřejmě nejpůsobivější hororovou pecku sezony z kategorie „A“. Po úsměvných pokusech posledních let, kdy byly upíři navlékání do latexu apod., se na plátně zjevují dravci, ze kterých jde konečně čirá hrůza. Práce s úvodním napětím a následným masakrem je dokonalou ukázkou toho, jak účelně gradovat nejenom scénu, ale celý film. Samozřejmě, dvouhodinová stopáž by si možná zasloužila pečlivější scénáristické ošetření (občasný výpadek logiky či dějová hluchota), ale to nepříjemné mrazení vám to vynahradí. Josh Hartnett se konečně pochlapil, občané zapadákova sem tam vycedí ostrou hlášku, projížďka s frézou patří do zlatého fondu a ač se hororově dějiny nijak radikálně nepřepíší, hezkých pár řádků si určitě uzmou. Už jenom za to, že většina lidí, co v kině seděli, začala jíst popcorn až u východu. ()
Nejlepší upířina posledních více než deseti let se nevyznačuje sofistikovaným scénářem (ostatně stejně jako komiks), ale takřka dokonalou atmosférou zimy a smrti. Až na pár nepodařených digitálních zabití je technicky vynikající a třešničkou na dortu jsou povedení upíři v čele s charismatickým Marlowem. Pecka. Více: http://blog.obitus.cz/2007/11/30-days-of-night.html ()
Moje pocity ze Sladeova pojetí velmi svérázně nakresleného a na mě osobně na pohled ne zrovna příjemně působícího comicsu jsou dost rozporuplné. To už tak ale se mnou bývá, když mi někdo naservíruje úvod, který svou atmosférou připomíná do vnitřností hluboko zaťaté spáry Carpenterovy Věci, pak to přiživí neskutečně makabrózním masakrem v měřítku při zachování takových podrobností nepříliš často vídaném a pak už to až do konce jen tak chladí něčím, co ze zásady nenazývám horrorem, neboť jediným klacíkem šťouchajícím do diváka je to, jak na pohled hnusní jsou zde přítomní vampejři (Podotýkám, že jsou naprosto úžasně nechutní;)). Ano, sem tam se sice objevil záběr či věta, která navodila na mé tváři uznalý úsměv, ale jinak jsem většinu času přemýšlel nad tím, proč ten, jenž stojí v čele svého lidu na počátku nového tažení proti našemu lidu, musí pořád vypouštět z huby takové nesmysly a proč se věci dějí tak podivuhodně jako se dějí. Mám radost z toho, že některé záběry vypadají jako oživlé stránky z té drsné knížečky, kterou si pamatuju z jednoho svého velmi oblíbeného hradeckého knihkupectví, ale některé věci naopak na plátně nefungují ani zdaleka tak jak si tvůrci zřejmě přáli. Jediné co zbývá říct je, že Melissa George je stále ta bad bitch pusinka jakou si pamatuju z Alias;) což sem sice vůbec nepatří, ale na druhou stranu je to pro mě argument hovořící ve prospěch jedné poměrně krátké polární noci. Nakonec tedy vyštrachám ze svého kapsáře 70% a budu čekat, jestli to příště třeba nebude lepší. ()
Nebudu zastírat, že sem čekal ještě víc, ale i tak jsem vcelku spokojenej. Slade dokázal hned od začátku navodit fakt výbornou atmosféru a díky několika pekelně rychlejm a fakt napínavejm scénám se postupně dostavujou i hororvý prvky a slušná porce krve a musim říct, že to bylo hodně působivý a to všechno doprovozený parádně vytuněnou hudbou, jenže zhruba od poloviny se film začíná Sladeovi mírně vymykat z rukou a místo aby dál budoval a gradoval napětí, tak spíš film povolí a kvůli zbytečnejm rozhovorům a čekáním na nevim co, to i občas nudí. Sice se to Slade pak ještě snaží zachránít několika opět velice působivejma, krvavejma a napínavejma scénkama, zvlášť když Harttnet dostane sakeru a porcuje tam vampíry jak se jen dá, ale takhle zasazený do ničeho to prostě neni ono. Film měl určitě ještě navíc, ale horor je to učitě i tak povedenej ()
Upíří kovbojka, upíří akce, upíří romantika a snad dokonce už i upíří porno. Tvůrci seriálů a filmů slovo upír taky vycucali uplně dokonale. Líp by to ani nešlo. Jediný štěstí má tenhle film. Že ho natočili už před třemy lety v době, kdy na slovo upír plno lidí začínalo být alergičtí, ale ještě se to dalo. 30 dní dlouhá noc je ale výborná akční řezba, kde se každou vteřinu něco děje a příběh se jen tak nezastaví. Hodně mi to také připomíná film Věc. Ať už krajina, nebo humusný záběry na zetlelý těla po cestě. Některé záběry jsou ale geniální a připomenou mi hraní nějakých těch klasických RPGček z pohledu z vrchu. Dokonce. Nicméně se s upíry vypořádal se vší úctou. Líp by to ani nešlo a ten konec...lahoda sama. ()
Galerie (52)
Photo © Columbia Pictures
![30 dní dlouhá noc - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/114/166114614_bc3c38.jpg)
Zajímavosti (22)
- Ke konci filmu, kdy se téměř všichni přeživší nacházejí v továrně, skončí v drtičce i holohlavý upír s drakem na hlavě. V závěrečném boji ho však můžeme znovu spatřit. (dan.pacino)
- Pred koncom filmu, keď Jake Oleson (Mark Rendall) pozerá z okna, je možné na zemi stále vidieť krv z prvých dní, a to aj napriek tomu, že ustavične snežilo. (FromHell)
- Upíři tentokrát vysáli z amerických diváků celkem 39,6 milionu dolarů. Celosvětové tržby pak byly 75,5 mil. (NIRO)
Reklama