Režie:
Joe JohnstonKamera:
Shelly JohnsonHudba:
Alan SilvestriHrají:
Chris Evans, Hugo Weaving, Tommy Lee Jones, Hayley Atwell, Stanley Tucci, Sebastian Stan, Dominic Cooper, Neal McDonough, Toby Jones, Anatole Taubman (více)VOD (4)
Obsahy(4)
Steve Rogers je idealistický mladík, který touží vstoupit do armády a pomoci Americe porazit nacisty. Nemá však nejmenší šanci, je neduživý a odvodové komise po celé zemi ho odmítají. Při jednom z pokusů si jeho vytrvalosti a zarputilosti všimne doktor Abraham Erskine a nabídne mu účast v tajném vojenském experimentu, jehož cílem je vytvořit pro Ameriku skupinu supervojáků. Ze Steva se tak stane dokonalá lidská bytost. Na boj s nacisty přesto nedojde. Objeví se mnohem větší a nebezpečnější nepřítel, tajná organizace Hydra, vedená všehoschopným gaunerem Johannem Schmidtem, který má svůj vlastní plán na ovládnutí světa. Jeho součástí má být i tajná formule doktora Erskina na výrobu supervojáků. Steve dostane štít, který se stane jeho poznávacím znamením, a se skupinou vojáků, které zachránil ze zajetí, začne likvidovat základny Hydry. Přinese mu tato mise nesmrtelnost, nebo smrt? (TV Nova)
(více)Videa (29)
Recenze (1 709)
Ta retro stylizace byla naprosto boží. Všude se tam hemží pseudoretro zařízení a artefaktůchtiví náckové, až jsem si z toho vzpoměl na staré dobré časy strávené u paření Return to Castle Wolfenstein. Fakt mi to hrozně sedlo a bojím se, že v současnosti nebude Kapitán Amerika zdaleka tak cool. Navíc měl fakt dobrou ženskou. Nejlepší ze všech Marvelovek. Chris Evans je v tý roli výbornej a neuvěřitelně se na to hodí. Moc se mi líbil i samotnej zrod Kapitána Ameriky, kostým a tak. Na první pohled spíše komickej hrdina, ale celé to tak nějak dávalo smysl a já jsem to žral a fandil jsem mu. I ten jeho bojovej styl je bezva. A ten konec byl nefalšovaně romantickej. 9/10 ()
Páni. Z nápadu přesunout superhrdinu do období světové války bohužel vychází ještě větší kýč, než jakým je bezpochyby Superman a jiní maskovaní hrdinové. Kdyby se celý příběh obešel bez toho a děj se vydal po celou dobu ve stejných šlápějích jako prvních dvacet minut,rozhodně by se jednalo o mnohem lepší a kvalitnější kousek. Takhle ale tvůrci velký potenciál zabili. Občas se zde vyskytují vtipné momenty (hlavně slečna Carterová je skvělá), ale ty o něco častější scény, které jsou vyloženě ztělesněním trapnosti, je hravě zakopou do země. Bohužel. K nesmrtelnému hlavnímu hrdinovi, který mi celou dobu lezl na nervy nebo k Weavingovi, který v půlce filmu odhodil svoji tvář, naprosto nemám co říct ,protože by se to asi neobešlo bez vulgarit .Čekala jsem kravinu, ale kravinu, která je na dobré tři hvězdičky. Tohle za ně bohužel nestojí.. abych to tedy shrnula, pěkné záběry, sympatická postava Carterové, která mi jako jediná připadala uvěřitelná, příjemný humor, ale naprostá příšerná nelogická a debilní (!) vyústění, která veškerý potenciál zabila. Navíc;příšerná hudba. Ale co se koneckonců dalo od Marvela čekat.. ()
Jasně, jde o zdařilou pastiš (tj. stylovou nápodobu, která se snaží překonat své předobrazy, aniž by se jim vysmívala). Mám ale za to, že každý, kdo je obeznámen s americkou dobovou produkcí prostřednictvím primárních (filmů samotných) či sekundárních zdrojů (textů o nich), se při sledování bude cítit jako hlavní hrdina na konci. Řada věcí mu bude povědomých a ocení precizní retro stylizaci a charakteristické znaky produkce první poloviny 40. let, ale přesto rozpozná, že jde o ne zcela důslednou faleš, kterou již předtím jednou - a lépe - viděl. Prvnímu Avengerovi totiž chybí potěcha z uchopení neomezených možností brakového universa, která by se jako v případě Indiana Jonese přenášela i na diváka, protože vyprávění je bezešvé a scény jsou inscenovány s důrazem na "pravidla" zesílené kontinuity spíš než z radosti odkazování se na jiné mediální texty. Některými vyzdvihované zakončení marveláckých filmů, které popírá klasické narativní postupy v podobě úspěšného uzavření obou linií akce (pracovní a osobní) a navracení se ke statutu quo, není ničím výjimečným. (Navíc nezavršena není jenom linie čítající romanci, ale i ta pracovní v podobě poražení záporáka a zajištění záchrany světa, jelikož antagonisté v posledních "marvelovkách" zůstávají naživu v jiné podobě/jinde.) Je nutné si totiž uvědomit, že nejde o stand-alone počiny, ale o plánované představení hrdinů, jejichž příběhy se dočkají rozuzlení v chystané týmovce, a tak je takový konec pro podobné filmy typický. I přes všechny výtky - jde spíše o teaser než regulérní počin - je nutné ale zopakovat, že jde o zdařilou - a alespoň v první polovině nebývale sebereflexivní, metodu dobové propagandy sarkasticky reflektující - pastiš. ()
Steve Rogers je obyčejný klučina z Brooklynu, ze kterého armáda udělá supersilný válečný stroj. Jeho vytříbené morální hodnoty ale tahle přeměna nezasáhne, a tak se druhou světovou válkou prodírá po svém. I Kapitán Amerika dostal nadmíru vydařený origin, který je plný nářezové akce, upřímné romantiky a na jedničku zvládnuté retro atmosféry. Mohl to být velký průšvih. Místo toho ale před sebou máme vyváženou popcornovku, která baví minimálně stejně dobře jako Iron Man a Thor. Možná i o ždibíček lépe, to už ale záleží na vašich osobních preferencích. (8/10) ()
Captain America je popkorn jako blázen, to se mu prostě vyčíst nedá. To, co se mu vyčíst dá, už jsou jednotlivé scény, které naznačují samotnou akci, nebo scény, které by se za samotnou akci mohli považovat. Chvílemi to totiž vypadá jak kdyby tam lítal čínský válečník shaolin, co tvrdě v sedmdesátých létech cvičil kung-fu, aby se v tamních osmdesátkách mohl ukázat s tím, jak dobře ve filmech umí lítat. Nemůžu tak ale říct, že by akce byla úplně špatná, ale byla prostě divná. Digitální a v tomhle ohledu dost zvláštní. Pořád se ale jednalo o komiks a já to tak musím chápat. Musím tedy respektovat i fakt, že předloha vojela druhou světovou válku a přimíchala například lejzrový pistole, což je ještě pořád to nejmenší zlo, co se v tomhle filmu objevilo. Zábava v plném proudu, a pokud to od filmu neočekáváte, tak se do něj ani nepouštějte. ()
Galerie (242)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (209)
- Vývoj letounu Focke-Wulf Triebflügel je odkazem na stejnojmenný německý projekt, který skutečně existoval. Týkal se stíhacího letounu kategorie VTOL, schopného startovat a přistávat vertikálně. (Kubaaa97)
- Postavu Red Skulla (Hugo Weaving) vytvořili autoři Jack Kirby a Joe Simon. Poprvé se postava objevila v sešitu „Captain America Comics #7“ z roku 1941. (Kubaaa97)
- Náklady na výrobu byly zhruba 140 milionů amerických dolarů. (NIRO)
Reklama