Režie:
Frank DarabontScénář:
Frank DarabontKamera:
Rohn SchmidtHudba:
Mark IshamHrají:
Thomas Jane, Marcia Gay Harden, Laurie Holden, Andre Braugher, Toby Jones, William Sadler, Jeffrey DeMunn, Frances Sternhagen, Nathan Gamble, Alexa Davalos (více)Obsahy(2)
Režisér a scénárista Frank Darabont, známý především filmovým zpracováním románů Stephena Kinga Vykoupení z věznice Shawshank a Zelená míle divákům nyní představí další zpracování povídky Mistra hororů. Výtvarník David Drayton (Thomas Jane) se společně se svým synem Billym (Nathan Gamble) a nepříjemným sousedem Nortonem (Andre Braugher) ráno po neobvykle silné bouři vydávají do nedalekého městečka nakoupit zásoby. Krátce po jejich příjezdu supermarket obklopí hustá a tajuplná mlha, která, jak se zdá, v sobě ukrývá cosi vražedného a děsivého… Ještě větší zlo se ale ukrývá v duších obyčejných lidí, kteří jsou postaveni tváří v tvář zoufalé situaci. Hrůza se pozvolna ale jistě prodírá na povrch... (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (1 908)
Rozhodně jedna z nejlepších adaptací hororového Kinga. Nicméně Darabont se atmosféře povídky přibližuje jen místy, zejména v psychologických pasážích bez příšer. V boji s "něčím v mlze" sem tam pokulhává. Ovšem je potřeba vyzdvihnout například přílet "much" nebo siluety v mlze. Tam by se atmosféra dala krájet. Docela mě zamrzel od knihy odlišný nastavený závěr. Konec v knize byl působivější. Stačilo, kdyby film skončil o pět minut dřív. Každopádně skvělá podívaná, která podle mě s dalšími zhlédnutími zkvalitní. Také bych upozornil na Ishamovu hudbu. Závěrečná čtvrthodinka je skutečně silný audiovizuální zážitek. ()
Začátek navnadil, pak přijde několik malých a velkých nesmyslů, nějaký to napětí a zase pár otravností, atd. (knihu jsem furt nečetla). Lepší je fanaticky si třít šulínky s bohem a čekat, jestli tě náhodou někdo nezachrání, než se sám srát do neznáma? AHA. HAHA. Pak si film ale stejně trochu protiřečí, protože "záblesky v autě" přišly až moc rychle na to, aby byly uvěřitelné. Škoda, protože těch pár chvil před tím i po tom je vážně trhajících (a jen díky tomu dávám volky nevolky 3,5* nahoru). Chodící ropná plošina byla prostě nádherná, trochu to připomnělo Alien Planet. ()
Proč mi to tak dlouho unikalo? Mlha je mistrovský kousek, který se snaží napodobit Béčko z padesátek, skrze laciný dialogy a charakterizace (vynikne lépe v Darabontově černobílé verzi). Ovšem je to pozvednuto moderním provedením a perfektním vystavěním sitauce, postav a zpráv. Pravý horor není v mlze, ale v tom jak málo stačí, aby lidé ztratili svou lidskost. Není divu, že po tomhle přešel Darabont k Živým mrtvým. Celé obsazení je vynikající, stejně tak i režie, prostředí a vývoj události. No a konec to už jen dokonale podtrhuje. Jediné výtky mám k nedostatečnému vztahu syna a otce a ke konkrétnějšímu vysvětlení samotné Mlhy, které působilo zbytečně. Ovšem hlavní hrdina a jeho logické uvažování, které celou dobu zní nejrozumněji se divákovi opravdu nepříjemně vmete zpět do obličeje. Ne vždy je logika na místě a někdy víra a naděje může být důležitější. Mistrovská záležitost! ()
První ohlasy na Darabontovu novou adaptaci Kingovy literární předlohy byly nadšené a vyvolaly velkou dávku očekávání hororových fanoušků. Poté následovaly jejich poněkud rozpačité reakce, takže jsem byl zvědavý na výsledek. Mlha je typickým příkladem filmu, kde tvůrce balancuje mezi snahou natočit psychologické drama skupinky lidí přežívajících v extrémních podmínkách a mezi snahou zavděčit se masovému publiku a natočit sci-fi horor ve stylu Vetřelce. Nepočetné zaryté intelektuály pochopitelně nepotěší přítomnost typicky béčkových rekvizit, kterými jsou obří zmutovaní pavouci nebo gigantičtí polypy, o poznání početnější skupina vyznavačů hororové produkce bude postrádat řadu klišé, které má tak ráda, a pochopitelně také větší dynamiku děje a nedostatek tvrdé akce. Mnozí budou celkem oprávněně vyčítat Mlze poněkud odbyté triky, které se dnes opravdu dají natočit profesionálněji a s lepším výsledkem. Přes to všechno je Mlha výrazně nadprůměrným žánrovým snímkem, který se může pochlubit silným příběhem s velmi slušným dramatickým výústěním a několika silnými scénami. Nemůžu se ale ubránit dojmu, že z téhle látky se dalo vytěžit víc, a setkání s mimozemským životem mohlo být mnohem nápaditější. Proč si hergot autor myslí, že ve vzdáleném vesmíru žijí ty samé formy života, jenom výrazně větší než u nás? Celkový dojem: 85 %. ()
Najhorsim nepriatelom cloveka je clovek sam. Linia filmu prezentovana fanatickou postavou M.G Harden bola ta, ktora mi vytvarala (zial) jedine napatie vo filme - v momentoch stretu boja ludskej psychiky v smrtelnom dueli racionalita-iracionalnost. To "tam vonku" bolo iba katalyzatorom, ktory pre mna stratil stavu v momente vybafnutia prveho chapadla. Finale ambivalentne ziskava i straca silu posobivosti s pouzitou skladbou, pretoze presah tlacenim na pilu nefunguje, ovsem vyobrazenie marnosti a zufalstva ano. ()
Galerie (82)
Zajímavosti (31)
- Frank Darabont původně chtěl, aby byl film kvůli větší syrovosti černobílý. Bohužel si neprosadil své. Existuje ovšem luxusní DVD a Blu-ray edice, na níž černobílá verze snímku je. Ohlasy na ni byly více než přívětivé - obecně je považována za ještě strašidelnější, než verze původní, a navíc je bližší hororům z 50. a 60. let, které byly režisérovi přiznanou inspirací. (Rodriguez)
- Natáčelo se v New Orleans a ve Shreveportu (Louisiana). (Tygrys)
- V Kingových knihách se vše odehrává v Maine, celý film se však točil v Mindenu v Louisianě. Podle slov Franka Darabonta to od Maine Stephen King při sledování filmu nedokázal rozeznat. (Rodriguez)
Reklama