Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Předposlední hudebně dramatické dílo Karla Svobody Dracula mělo premiéru v Praze 13. října 1995 s Danielem Hůlkou v titulní roli. Muzikál vznikl na námět románu Drákula irského spisovatele a divadelního kritika Abrahama „Bram“ Stokera (1847–1912), kterého se však drží jen velmi volně. Děj se odehrává ve středověku, 19. století a v neurčité blízké budoucnosti. Na počátku Draculovo vojsko drancuje kraj, lidé hledají spásu v klášteře, kam posléze vtrhne i Dracula. Kněz se snaží zabránit rabování, ale když v jeho náručí umírá potulný mnich, vyřkne nad Draculou kletbu a odsoudí jej k věčnému životu a touze po krvi. Po úspěšném uvedení muzikálu v Praze následovala Bratislava, Prešov, Moskva, Gdyně, Basilej, Tecklenburg, Antwerpy, Soul, lichtenštejnský Blazer a německý Rostock. Zhlédly jej už miliony diváků. K úžasnému úspěchu ještě přibylo více než 300 tisíc prodaných nosičů s nahrávkou muzikálu. V roce 1996 muzikál natočila Česká televize, která zprostředkovala dílo dalším divákům. Šlo pravděpodobně o největší životní muzikálový úspěch skladatele Karla Svobody (1938–2007). Takže i při současné televizní repríze je nesporně nač se těšit. (Česká televize)

(více)

Recenze (104)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Coppolova svérázná verze příběhu nejslavnějšího nabodávače byla posunuta ještě o kousek jinam, než jak to kdysi pan Stoker vymyslel, ale vzhledem k výsledku nelze tento krok hodnotit negativně. A podobně je to s Danielem Hůlkou - i když je to fakt tragéd (viz jeho majstrštykózní předělávka Girl, You'll Be A Woman Soon....brrr), k jeho hlasu je (respektive aspoň bylo) třeba mít jakýsi respekt. Základním kamenem úspěchu českého Draculy je ale naprosto famózní hudba Mistra Svobody. Podobně jako u Fantoma Opery nikdy nezůstanu u toho, abych si poslechl jen jednu skladbu. Nějak se to prostě vždycky stane...;) No a pak tu jsou samozřejmě ještě taneční vystoupení, jimž vévodí tři úžasná krvavá stvoření. I když by se mi líbila vznosnější výprava a drobet jiná stylizace především posledního dějství (nebo časového období, už si vážně nepamatuju to členění), takto silnému dílu nemůžu dát míň než 80%. A jsem přesvědčen, že Dracula je jedním z představitelů doby, kdy ještě bylo třeba na muzikálech opravdu hodně, hodně, hodně makat, než se s nimi vyšlo na veřejnost. Takový Monte Cristo mě opravdu nebere... ()

helianto 

všechny recenze uživatele

Vidět tento muzikál až dnes a jen v televizi, bylo by mé hodnocení diametrálně odlišné... Tohle dílo nedosahuje žádných extrémních kvalit, ale ze své návštěvy živého představení v Paláci kultury si pamatuji, že zážitek byl tehdy dechberoucí. Jozef Bednárik dokázal vystavět vizuálně úžasný spektákl, který musel zasáhnout každého. Ano, bylo to především o efektu, bylo to povrchní, postrádalo to jakoukoliv hloubku, byla to jen jednoduchá zábava pro masy, ani Svobodova hudba nebyla nijak původní, ale byl první z řady původních českých muzikálů nové éry a takovou optikou si zaslouží být hodnocen... ()

Reklama

bangee 

všechny recenze uživatele

Nevím, jak hodnotit. Měl bych podotknout, že jsem viděl novou verzi v divadle Hybernia ( divadlo Hybernia má dosti moderní zařízení projekce a vypadá celkově hodně progresině ) před dvěma dny - nový remake se liší ve dvou hlavních bodech, a to že celá scéna je více komornější a že druhá část se neodehrává v součastnosti, ale v roce 2088. Pro mě další menší, ale o to důležitější bod - v hlavní roli Draculy jsem schytal naštestí Josefa Vojtka, který mi v této pozici sedí mnohem lépe nežli pan Hůlka, nicméně ostatní obsazenstvo mi neznělo tak dobře, jako původní verze z 96. K problému mého hodnocení - divadlo bylo rozděleno na dvě části, při čemž první se prakticky kryla z původní verzí a byla pro mě velmi dobře stravitelná. Ale ta druhá, v roce 2088 alá retro k dnešní současnoti, mě chvílema nutila potopit se do hlubin zcela nepohodlného křesla - sedět blíž kraji přemýšlel bych o velice (na druhou stranu) luxusních záchodech. Takže kdybych hodnotil, tak první část za lepší 3* (hlavně za Vojka a ze melancholii k mladým létům) a druhou bez kompromisů za 1*. ALe celkový dojem (připočtu-li dojem z divadla, z výletu do Prahy - ano, jsem vesničan) je předně někde mezi. Nakonec půměrné tři hvězdičky jsem ochoten dát. ()

ondrula 

všechny recenze uživatele

Když jsem to tehdá asi před 15 lety viděl, hrozně se mi to líbilo (hlavně křepčení tří krvinek), ale s největší pravděpodobností proto, že nebyl přístup k něčemu skutečně kvalitnímu. Dneska mi ty texty přijdou k smíchu a herecké výkony zpěváků jakbysmet. Naštěstí jsem neviděl verzi s Homokládou Vítkem, to by to šlo asi do odpadu. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Jednoznačne najlepší český muzikál zo všetkých, čo som videl predtým aj potom. Dokonalá hudba Karla Svobodu a prvotriedne obsadenie, ktoré som mal možnosť vidieť naživo v roku 1999 v Prešove, je nezabudnuteľným zážitkom. V tom čase s Ivetou Bartošovou namiesto Leony Machálkovej, to bolo možno ešte o niečo lepšie ako v tomto zázname. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (14)

  • Dlouhou dobu se řešilo, kde se bude dílo hrát. Uvažovalo se o divadle Spirála nebo o Hudebním divadle Karlín. Představení se nakonec uskutečnilo v Kongresovém centru, první předpremiéra byla 3. října 1995, oficiální premiéra byla 13. října 1995. (Pluto_petr)
  • Dobová kritika dílo hodně sepsula. Karel Svoboda se později přiznal, že ho toto hodnocení hodně bralo a z krize se dostal až po měsíci, kdy divácký zájem ukázal, že lidem se muzikál líbí. (Pluto_petr)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno