Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Předposlední hudebně dramatické dílo Karla Svobody Dracula mělo premiéru v Praze 13. října 1995 s Danielem Hůlkou v titulní roli. Muzikál vznikl na námět románu Drákula irského spisovatele a divadelního kritika Abrahama „Bram“ Stokera (1847–1912), kterého se však drží jen velmi volně. Děj se odehrává ve středověku, 19. století a v neurčité blízké budoucnosti. Na počátku Draculovo vojsko drancuje kraj, lidé hledají spásu v klášteře, kam posléze vtrhne i Dracula. Kněz se snaží zabránit rabování, ale když v jeho náručí umírá potulný mnich, vyřkne nad Draculou kletbu a odsoudí jej k věčnému životu a touze po krvi. Po úspěšném uvedení muzikálu v Praze následovala Bratislava, Prešov, Moskva, Gdyně, Basilej, Tecklenburg, Antwerpy, Soul, lichtenštejnský Blazer a německý Rostock. Zhlédly jej už miliony diváků. K úžasnému úspěchu ještě přibylo více než 300 tisíc prodaných nosičů s nahrávkou muzikálu. V roce 1996 muzikál natočila Česká televize, která zprostředkovala dílo dalším divákům. Šlo pravděpodobně o největší životní muzikálový úspěch skladatele Karla Svobody (1938–2007). Takže i při současné televizní repríze je nesporně nač se těšit. (Česká televize)

(více)

Recenze (104)

char_t 

všechny recenze uživatele

Parádní zpracování parádního muzikálu. Dokonalá hudba Karla Svobody, která dokáže snoubit klasické muzikálové melodie s elektrickou kytarou a všechno sedí. Navíc se tu sešlo jedinečné obsazení, které už nepůjde zopakovat. Hůlka i Bílá v nejlepších letech a rolích napsaných takřka na míru, dokonalý Jiří Korn, hubený Genzer a nezapomenutelné taneční výkony celé crew v čele s Krví v podání skupiny UNO. Nejlepší český muzikál. PS: Mluvím pouze o verzi z roku 1996, kterou jsem měl tu čest vidět naživo. "Moderní" zpracování se stárnoucím Hůlkou, tunou rychlokvašek a kostýmy jak z telenovely prostě neuznávám. ()

Mia... 

všechny recenze uživatele

Pocinaje uvodni pisni jsem se zhluboka nachla a zatajila dech. Celou dobu jsem si vychutnavala naprosto dokonale ztvarneni Draculy v podobe Daniela Hulky. Nemohli vybrat nikoho lepsiho. Uzasny projev, rev i zpev. Lucie Bila jako Lorrein naprosto excelovala. Leona Machalkova ve sve dvojroli take zazarila i prosto, ze nejsem zrovna jeji obdivovatelkou. Sel mi mraz po zadech pri jejich zpevu. Mistr Svoboda je mistrem sveho dila a to bezpochyb. Dokonale tahle tony a vybery pisni jsou uzasne pro vynikajici zpevaky. Zrovna pri tomto stylu pisni se pozna, kdo umi a kdo zaostava. Naprosto me nadchla scena a kulisy, vyborne zpracovane. Nesmim opomenout Jiriho Korna, ktereho nejvice obdivuji v roli saska, opet dokonaly umelec. Tento muzikal je zcela preplnen uzasnymi a velkolepymi zpevaky. Priznavam, ze Genzer me ve sve roli rozesmiva, ale snazim se to brat vazne a i ten svou roli ztvarnil dobre, to se musi uznat. Tento muzikal me ocaroval uz v mych detskych letech a to se asi casto u deti nestava, takze si myslim, ze to svou kvalitu jen dokazuje. Kdyz dilo koncilo, ani jsem nedutala a plne pozorovala, co se deje, jak to dopadne, jak to ztvarni a jak budou zpivat. Nadherne dilo a ja stale nekolik hodin pote porad nevydechla uzasem. Pro me kult. Kdybych mohla dat vice nez pet, udelala bych tak a bez rozmysleni. PS: moc nechapu, proc v roce 96 jsou fotky z roku 2009 ... ()

Reklama

viperblade 

všechny recenze uživatele

Skvělý muzikál s fascinující hudbou Pana Karla Svobody… jediný dobrý muzikál na české scéně! Po zhlédnutí nové verze z roku 2009: Mám vesměs stejné pocity, jako uživatelka kiddo. V době, kdy jsem to viděl poprvé a byli tam opravdoví zpěváci a zpěvačky, to pro mě byl zážitek. Dnes bohužel tam o zpěváka skoro nezakopnete. No, ten Hůlka se ještě drží… Ale jinak to je bída. Absolonová nesahá Bílé ani po její neposlušné tenisky, v momentě, kdy začal zpívat Tomáš "mám pěknou jizvu, protože jsem se naparoval, že jsem slavný z jedné soutěže" Savka jsem slyšel Karla Svobodu, jak škrábe na víko od rakve a řve: "Co jste to kurva udělali!" A o tom, že Nývltová nemá na Machálkovou, se nemá ani cenu zmiňovat… Z úcty k verzi z roku 96 zde nechám stejné hodnocení, ale kdyby zde byla možnost hodnotit 09, tak to hodnocení by bylo sakra jiné… ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Podobně jako třeba helianto mám tento muzikál spojen primárně s návštěvou živého představení v Paláci kultury. Když jsem druhou polovičku představení viděl včera večer po dlouhé době v televizi, byla to taková hezká nostalgie. Ten muzikál má totiž (alespoň v porovnání s tím, co se normálně dnes produkuje pod hlavičkou muzikál) svoji kvalitu. Včera jsem si třeba připomněl, jakým plusem pro tento muzikál představuje libreto Zdeňka Borovce. Jeho texty fakt mají svoji kvalitu. Na několika místě jsem si vysloveně uvědomil, jak si Borovec dokáže hezky hrát s češtinou. No a pro Karla Svobodu je tohle asi jeho nejlepší muzikálová hudba (tedy pokud nepočítám Noc na Karlštejně). ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Ten příběh se rád vypráví s důrazem na první český muzikál, jakoby Svobodův Dracula přišel na pole neorané. Ale pravda je klasicky někde úplně jinde. V českém prostředí jsme si zvykali na fenomén muzikálu hned po válce díky úpravě V+W Divotvorného hrnce, v 60. letech přichází česká variace na West Side Story v podobě karlínských Gentlemanů a muzikál začíná být oblíbenou alternativou mladých ke klasické operetě, která se dlouho drží v povědomí publika, i když není oficiálně v oblibě. A za normalizace už jsou toho plná divadla, zejména v regionech. Hrají se takové klasiky jako Loď komediantů, My Fair Lady, Kiss me Kate, Chicago, Oklahoma... Ten porevoluční průlom je více ve znamení původního českého muzikálu, ale nikoli objevení žánru jako takového. Nicméně vzpomínka na první nastudování Draculy v Kongresáku je pořád živá a show je neustále aktualizována, kostýmy, novou scénou, koncertní verzí a pořád je co poslouchat. Všechny výrazné osobnosti 90. let tím muzikálem prošli, i když u některých jako u Genzera se tomu už ani nechce věřit. Blondýnky dostávaly za odměnu Adrianu/Sandru, brunetky Lorraine. Hlavní role udělala Hůlku a zapomenut byl Landa. A i když časem došlo na Svobodovo vyčerpání, obliba muzikálů Monte Cristo Golem zůstala velmi při zemi, tak Dracula je pořád vítaný s otevřenou náručí. "Šašku! Jak pot či slina i krev je jen tekutina, a proto vždycky poteče." - "Máš se nač těšit, člověče." ()

Galerie (15)

Zajímavosti (14)

  • Hovořilo se o tom, že muzikál Dracula je prokletý. Možná právě skrze svůj obsah, který se točí hlavně kolem krve, smrti a nešťastné lásky, nepřinesl příliš mnoho štěstí lidem, kteří v něm byli zainteresovaní. Například autor námětu a choreografie Richard Hes podlehl rakovině slinivky, stejně tak spoluautor Zdeněk Borovec a Karel Černoch, který si zahrál roli kněze v roce 2003. Hudební skladatel muzikálu Karel Svoboda se rozhodl ukončit svůj život. Pomocný režisér Ľubomír Fritz podlehl zhoubnému mozkovému nádoru, režisér původního i nového nastudování Jozef Bednárik skonal na prasklý žaludeční vřed. Neštěstí postihlo i další představitele. Daniel Landa, který ve 14 představeních odehrál hlavní roly Draculy, málem zemřel při rallye, v roce 2012 mu ochrnula pravá pravá půlka obličeje. Daniel Hůlka, další představitel Draculy, prodělal vážnou operaci slinivky, ze které se dlouho zotavoval. Lucie Bílá, v muzikálu jako Lorraine, v roce 1999 sice vyhrála nad rakovinou děložního čípku, nicméně o deset let později jí lékaři diagnostikovali tyreotoxikózu, onemocnění štítné žlázy. A představitelka Adriany a Sandry, Iveta Bartošová, se rozhodla v roce 2014 ukončit svůj život. (Nick321)
  • Po odchodu Daniela Landy alternovali hlavní roli Draculy sólista pražského národního divadla Andrej Bezčastnyj (ten však odehrál jen pár představení, nevyhovoval jeho ruský přízvuk) a operní pěvec Petr Dopita. (Pluto_petr)
  • Daniel Landa odehrál v roli Draculy pouze 14 představení. Poté z projektu odstoupil a začal pracovat na vlastním muzikálu "Krysař". (Pluto_petr)

Reklama

Reklama