Režie:
Martin McDonaghScénář:
Martin McDonaghKamera:
Eigil BryldHudba:
Carter BurwellHrají:
Colin Farrell, Brendan Gleeson, Ralph Fiennes, Clémence Poésy, Eric Godon, Jérémie Renier, Elizabeth Berrington, Željko Ivanek, Anna Madeley (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Volba povolání může člověka přivést do různých míst, třeba i do malebného belgického městečka. Po nepodařené akci v Londýně jsou zabijáci Ray a Ken „uklizeni“ svým šéfem Harrym na pár týdnů do Brugg, aby si trochu zchladili hlavy. A tak se z těchto dvou svérázných Irů ve městě gotické architektury a vodních kanálů stanou turisté. Ray, který se nemůže vzpamatovat z krveprolití v Londýně, Bruggy nesnáší, ale Ken je z jejich středověké krásy unesený. Čím déle čekají na Harryho telefonát, tím bizarnější setkání zažívají. Když jim šéf konečně zavolá, jejich dovolená se změní v boj o přežití... Britský dramatik Martin McDonagh pojal svůj autorský celovečerní debut jako gangsterku plnou černého humoru a absurdity. Vytvořil stylovou a politicky nekorektní podívanou, úchvatně balancující mezi tragikou a komedií. Ve scénáři jsou patrné divadelní vlivy, zejména v proměnách postav, které si i přes svoji pokřivenou morálku získávají sympatie. Komornímu ladění snímku odpovídá atmosféra města, jehož genius loci má pro jeho vyznění stěžejní význam. Zvláštní ponurá atmosféra linoucí se z každého kouta jeho uliček a kanálů přidává nepředvídatelnému ději nádech tajemnosti. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 653)
!Pozor, komentář obsahuje spoilery! Čekal jsem černou komedii s typicky britským humorem a jediný problém jsem viděl v mnou docela neoblíbeném herci Farrellovi. Hm, tak zatímco Farrell byl docela na pohodu a jeho herecký výkon se mi překvapivě líbil (stejně jako ten Gleesonův a Fiennesův), tak pan režisér McDonagh u mě dost pohořel. Po hodne slušném začátku, kdy jsem se skoro pořád smál, přišla "bitka" s Kanaďany a něco se zlomilo (a od té doby jsem se už nezasmál). To, že Ray složil ženskou Kanaďana a toho trpaslíka, bych ještě nějak rozdejchal, ale jak se postřelený Ken doplazil až na vrchol věže (hm, kolik ten musel mít krve, že nevykrvácel? :-)), pak spadnul z x-metrový vejšky a ještě vykecával s Rayem o jeho pistoli, to bylo na mě už opravdu moc (nemluvě o Rayovi, který měl v sobě skoro celej zásobník a přitom dál žil). Alespoň jsem si mohl po celou dobu vychutnávat hezké prostředí Brugg (asi by to mohla být příjemná návštěva) a také dobrou hudbu. ()
Netradiční, neholywoodské a příjemně nekorektní dílo povětšinou zdařile (i když místy trochu násilně) kombinující temné mafiánské drama cti s černohumornou krimikomedií, která jakoby z oka (nechci říct ono sexistické "z pera") vypadla Guyi Ritchiemu. In Bruges zůstává skromné pojetím (jedno staré městečko, pár postav a na první pohled jednoduchý příběh), avšak je o to sugestivnější v detailech. Postavy jsou dobře rozpracovány, dialogy mají náboj (a to nikoliv slepý) a Colin Farrell také předvedl patřičnou dávku charizmatu... Hodnocení k 5* nakonec převážily ony zmiňované charaktery, neboť - ač gansteři - vždy budu obdivovat muže, kteří si stojí za svými morálními principy... 9/10 ()
Pro jedny nebe, pro druhé peklo, pro všechny očistec. Komorní existenciální gangsterka o vině, odpuštění a napravení, která se strhujícím způsobem vyvíjí od romantické turistické prohlídky vlámských krás až do pokřiveného boschovského plátna. Těžkotonážní otcovský výkon Brendana Gleesona, afektovaně dětinská kreace Collina Farrela a až starozákoně přísný Princip ztělesněný Ralphem Fiennesem – a kolem nich pečlivě vystavěné divadelní dialogy, fantasticky vygradovaná obraznost a intenzivní atmosféra, která úzce souvisí se způsobem, jakým filmaři využívají vlámskou gotiku. McDonagh staví na odiv svůj dramatický talent (místy je to vlastně spíš divadelní hra ve strhujícím filmovém podání), ale zároveň nijak neupozaďuje kouzlo filmové řeči (brilantní práce s dynamikou vyprávění). Ve výsledku se tak skromné Brugy rozrůstají do komplexní filmové metafory, jejíž boschovská pointa je stejně krásná jako mrazivá. Mohou tu padat jména jako Ritchie či Tarantino, ale to nic nezmění na tom, že McDonagh je neokázale a promyšleně svůj. P.S. Nevím proč, ale nějak ve mě vyklíčila touha, aby tenhle člověk někdy natočil bondovku... třeba s Colinem. ()
McDonagh nabízí v celovečerním debutu přesně to, co by divák znalý jeho krátkometrážního snímku (popřípadě i u nás často hraných divadelních her) čekal. Je to cynické, vtipné a umí to v záplavě výstředností a hlášek i něco sdělit. Zápory v pravém slova smyslu tu tak sice nejsou, ale autorovy divadelní hry mi přijdou přeci jen lepší (hlavně teda Pan Polštář v Činoheráku, o Osiřelém západu raději vůbec nemluvě). Tam se tragika s komikou potkává důsledněji. Tohle je "pouze" taková blbina; zábavná a skvělá, ale na McDonagha je třeba mít jen t nejvyšší nároky. Vím(e), že jim umí dostát. ()
Můžu potvrdit, že v Brugách je krásně - mostíky, kanálky, podloubíčka, římsičky .. prostě pohádka. Zapasovat do ní černou komedii s nápaditou story, ironickým jazykem a čestnými zabijáky svědčí o smyslu pro srandičky, co přejdou. V kompletu s herci, kteří pochopili nouhau tohodle podniku, se urodilo něco, co jsem shledala velmi zábavným. ()
Galerie (46)
Zajímavosti (45)
- Ken (Brendan Gleeson) dostane od Jurije (Eric Godon) pitoli Beretta 92SB se supresorem. Avšak v konečné scéně se přemění v pistoli Beretta 92FS. (Maulincio)
- Postavu Harryho chtěl režisér obsadit někým, koho by si v první chvíli v této roli neuměl představit. Hledal výborného herce, který by dodal postavě vtip a inteligenci. To, že Ralph Fiennes umí také pouštět hrůzu, prý pochopil až při natáčení. Patrně opomněl jeho postavu Amona Goetha z filmu Schindlerův seznam (1993), která ovšem byla "realisticky" strašlivá kvůli svým činům. (don corleone)
- Jordan Prentice (Jimmy) vnímal svu postavu jako další, téměr surreálný, bonus k tajemnu místa, jakým jsou Bruggy. (don corleone)
Reklama