Režie:
Frank DarabontScénář:
Frank DarabontKamera:
David TattersallHudba:
Thomas NewmanHrají:
Tom Hanks, David Morse, Bonnie Hunt, Michael Clarke Duncan, James Cromwell, Michael Jeter, Graham Greene, Doug Hutchison, Sam Rockwell, Barry Pepper (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Paul Edgecomb se vrací ve vzpomínkách do roku 1935, kdy byl zaměstnán v louisianské věznici jako hlavní dozorce. Tenkrát se tam setkal s výjimečným, byť duchem prostým mužem, který byl obdařen nejen velkým srdcem, ale také nadpozemskými schopnostmi. Byl to John Coffey, neprávem odsouzený na smrt za vraždu dvou malých holčiček. V té době trpěl Paul těžkým zánětem močového měchýře a také neměl šanci zbavit se sadistického, všemi nenáviděného dozorce Percyho. Jednoho dne chce s Paulem mluvit Coffey. Když se k němu přiblíží, chytí ho rukou v rozkroku, pak šokovaného Paula pustí a on uvidí, jak černoch vypustil z úst černý oblak, a současně si uvědomí, že jeho bolestivý zánět zmizel. Coffey má zvláštní schopnost, díky které vyléčí ženu správce věznice, ke které ho tajně v noci převezou, dokonce oživí cvičenou myš jednoho vězně, kterou zabil zlomyslný Percy. John Coffey, kterého čeká smrt, přijímá svůj úděl odevzdaně a bez hořkosti. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 917)
Tom Hanks zdomácněl v povědomí asi nejen české veřejnosti jako dokonalý ztělesnitel neschematických mužských postav, které se jen nanejvýš nesnadno smiřují s okolní skutečností. Důvody k tomu jsou rozmanité. Jejich společným jmenovatelem bývá mravní étos, snaha žít v souladu se svým svědomím i nejbližším okolím, nevzdorovat větrným mlýnům, ale také neuhýbat před ovlivnitelným a přemožitelným zlem. Prostředí amerických třicátých let ve filmu časově dešifruje vlastně film s mladým Astairem, jinak jakoby bylo statické, nezařaditelné. Záběrem, který až okatě postrádá křečovitou akčnost, i způsobem rozvíjení příběhu MÍLE připomíná ruskou kinematografii (VÁLKA A MÍR). Méně už vlastním obsahem, který ve vypjatých scénách nabývá až duchařského ovzduší INDIANA JONESE nebo ještě problematičtějších MUMIÍ. To však v důkladné kresbě bloku smrti, "poslední míle", hraje nakonec podřadnou úlohu, protože vlastní důraz je položen na vztahovou vazbu mezi Paulem Edgecombem a Johnem Coffeyem, robustním obrem, navíc černé pleti, což v é době byl i na Severu stále tak trochu problém, byť již s notně obroušeným ostřím. Etičnost a slušnost v prostředí, spojovaném s výkonem trestu smrti, mohou dnes působit odtažitě a děsivě. V režijním výkladu - a řekl bych, že i ve vlastním námětu - jde od počátku o příběh o základních hodnotách lidství, humanismu i jejich až černobíle podaného opaku; o příběh vzájemných přechodů mezi bílou a černou, mezi slušností, hrubostí a zločinností, ale také slušností, dobrotou srdce, obětavostí; vlastně příběh o tom, zda je možné hledat i nalézat jasně vymezitelné meze jejich vzájemného působení. Lze-li v této situaci mluvit o závěru, pak nemůžeme minout konstataci, mluvící o tom, že čestnost založená na konvenci, byť musí být respektována, ulpívá na povrchu právě proto, že s farizejskou konvencí splývá do jednoho obtížně rozhraničitelného celku. Víc než myšlenka nás přitom u MÍLE poutá velkolepý veletok děje a myšlenky, na níž je založen. ZELENÁ MÍLE prokazuje hloubku, vroucnost i transcedenční potenciál myšlenkového světa americké střední vrstvy. Není to málo; v každém případě je to podstatně víc, než bychom od filmu s tímto záběrem čekali nebo čekat mohli. ()
"Říkají, že jsi svéprávnej. Víš, co to znamená? Povozíš se na blesku." Mám slabost pro zbabělé protekční pochcánky, takže mě strážný Percy Wetmore dost bavil. Hned bych mu nasadil svěrací kazajku a šoupnul ho do izolace. Ostatní strážní byli jen takový kompars, který se tvářil vznešeně, přihlížel zázrakům a chránil myš. Ovšem zázračný steroidový analfabet John Coffey byl úžasný. Chci ho mít doma v krabičce od sirek, až mi bude nejhůř. Ale stejně mě nakonec nejvíc bavily provokace vězně Billa Whartona, který té přípravě na popravy dodával alespoň trochu života. Jinak však musím smutně konstatovat, že i když je Zelená míle skvělý film, tak prostě nezvládám, když mě někdo chce tři hodiny v kuse dojímat. ()
Nejsem si jistý, že je film skutečně tak předvídatelný, jak se často píše. Každý podvědomě očekává, že to dopadne tak jako ve filmu vždycky a divák je pak následně možná i zklamán, že děj probíhá, tak jak lze vlastně očekávat v životě. A to je na něm právě to nečekaného... :) Jinak pro mě je to nejdojemnější a emocionálně nejsilnější film, co jsem kdy viděl. Vím, že na to tlačí, stejně tomu vždy podlehnu. Jedná se o fantasy, takže je trochu divné, že tu ten žánr není uveden. Ale u Bible taky většinou nebývá žánr fantasy uveden. Johna jsem chápal jako dalšího božího syna. Pokud by tady ony "fantasy" prvky nebyly, Zelená míle by ztratila 90 % ze své síly, dojemnosti i působivosti, jelikož by se jednalo pouze o obyčejného nevinného muže odsouzeného na smrt. ()
Frank Darabont sa druhou adaptáciou Stephena Kinga pozerá na svet za mrežami z opačnej strany mreží než v Shawshank Redemption. A i tentokrát mu to vychádza, avšak nie na výbornú. Súhlasím, že remeselne je film odvedený skvele, po scenáristickej stránke nie je možné veľa filmu vyčítať. Takisto technická stránka je výborná, kamera i strih sú v každej scéne presné ako hodinky. Po hereckej stránke sú výborne odvedené snáď všetky postavy. . Mám však pocit, že stopáž filmu je v kombinácii s prílišným tlačením na pílu s jasným odkazom divákovi “Teraz plač!.”priam vražedná. Takisto som sa celý film nevedel zbaviť pocitu, že Darabont si bol vedomý toho, že točí obrovského ašpiranta na Oscara a v dôsledku toho sa neodvážil pomyslieť na akýkoľvek prejav autorskej individuality. Tie pocity, ktoré som mal pri úteku Andyho, či pri závere Shawshank Redemption sa potom prirodzene nedostavili. Darabonta som podozrieval už pri Shawshanku, že je len zručný “oscarový” remeselník a týmto filmom mi to len potvrdil. 8/10 ()
Scénář: Frank Darabont .. Když už se Frank Darabont rozhodne místo psaní scénářů i něco natočit, stojí to za to!! I při prvním shlédnutí mi víc než tříhodinová stopáž uběhla velmi rychle a na konci jsem skutečně zíral. Výborná adaptace, skvělé obsazení a další filmový klenot! Nejen to je Green Mile.. ()
Galerie (88)
Zajímavosti (100)
- Pri natáčaní mal režisér od zlosti z mesačného sklzu rozbiť na kusy psiu búdu. Frank Darabont sa k týmto tvrdeniam neskôr vyjadril, že ide o výmysel amerického týždenníka Entertainment Weekly. (WalterIK7)
- Michael Jeter, představitel Eduarda Delacroixe, si zahrál ve filmu Hon na myš (1997), ve kterém měla také důležitou roli nadaná myš. (IvcaSammet)
- Josh Brolin si robil zálusk na postavu 'Wild Bill' Whartona akú nakoniec stvárnil Sam Rockwell. (WalterIK7)
Reklama