Reklama

Reklama

Trhák

  • angličtina Blockbuster
TV spot 1
Komedie / Hudební
Československo, 1980, 94 min (Alternativní 91 min)

Kamera:

Ivan Šlapeta

Hrají:

Hana Zagorová, Josef Abrhám, Juraj Kukura, Waldemar Matuška, Laďka Kozderková, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, Petr Čepek, Jiří Korn, Jiří Schelinger (více)
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Začínající scenárista Jíša napsal scénář, který je sondou do života současné vesnice a měl by podat pravdivý obraz prostého venkovského života. Krátce nato se dozví, že jeho scénář byl přijat a režisér už vybírá herce do hlavních i vedlejších rolí. Jíša vzápětí zjistí, že jeho ryze realistické dílo bylo přepsáno a pojato jako velkolepá revuální show plná písniček a tance. Filmaři se záhy odeberou do vesničky Lipovec, aby tu za vydatné pomoci místních obyvatel začali natáčet. Hrdinou jejich příběhu je elegantní pyrotechnik Ticháček, který nastupuje v místním JZD, aby progresivní metodou hnojení dopomohl k vyšším výnosům. Ubytuje se u manželů Lukešových a při procházce po okolí vesnice se seznámí se sympatickou učitelkou Eliškou, která miluje majitele místního zámečku Pavla Lenského. Seznámí se také s hajným Kalinou, který bedlivě střeží nevinnost svých tří dcer a střelbou zahání na útěk všechny nápadníky, kteří se často velmi rafinovanými způsoby pokouší přiblížit k hájovně. To vše doprovázeno, ke zděšení scenáristy Jíši, zpěvem, tancem a rozjásanou atmosférou velké revue. (TV Nova)

(více)

Videa (3)

TV spot 1

Recenze (442)

mchnk 

všechny recenze uživatele

Film, který pojednává o tom, jak se točí film. A představ si, že by ten film, který se točil, by taky pojednával o tom, jak se točí film. No a máme tady další krásný úkaz teorie nekonečnosti...prostě, točí se film, o tom jak se točí film a ten film, je také o tom jak se točí film...nho raději k filmu. Ukázka fungování Barrandova, před naším tzv. osvobozením od komunismu. Všichni tito lidé chodili na Barrandov jako do továrny. Prostě a jednoduše to bylo jejich zaměstnání. Jasně, točilo se až moc filmů a tohle je taková dalo by se říct parodie na skoro neomezený možnosti filmařů té doby. Dřív je omezovala cenzura a dnes finance. Dnes se točí filmy většinou za účelem návratnosti investic do filmu daných. Závěrem, skvělý humor a výborný nápad na zfilmování. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Nelze říct, že by Trhák neobsahoval několik slušných vtípků (nejradši mám ten, kdy Smoljak coby režisér ukazuje novináři, jakým pokynem zahájí odstřel vesnice a jeho štáb vezme gesto vážně). Nicméně v porovnání se zbytkem filmů, na kterých se scénáristicky podíleli Smoljak se Svěrákem, je to zjevně slabota a přes přítomnost řady slavných herců a populárních zpěváků vznikl jen průměrný muzikál, který se výrazně neprosadil. Celkový dojem: 50 %. ()

Reklama

easaque 

všechny recenze uživatele

nostalgické 2* tahle hudební komedie mě nikdy k srdci nepřirostla a snad nikdy jsem ji neviděl v jednom kuse. A i když má nezapomenutelné scénky plné hlášek, tak já ji nedokážu dát ani tři hvězdičky. Do reprízy se nejspíš už nedokopu a pro mě za mě mohla v tom trezoru i zůstat ;-). [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 0 /// ATMOSFÉRA: 1 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 2 /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: 1 (3*MAX) ] ()

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Skvělá sonda do zákulisí natáčení filmu. Velmi mě potěšily především role pánů Smoljaka, Svěráka a Petra Čepka. Jinak se zde objevují i další herci divalda JC. "Nech brouka žít..." Plno skvělých hlášek, gagů a absurdit, neboli povedená parodie "Proč tady zatloukáte ten kůl do země? Protože je to ve scénáři!" Nejvíce mě ale vždy pobaví casting...Kukura, Spálený, Hrušínský... ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Zaražený pilote, oroduj za nás. Tučného hadice, oroduj za nás. Náušnice v Kornově uchu, oroduj za nás. Jiráskové můstku, oroduj za nás. Svěrákův stane, oroduj za nás. Čepkovy košile, orodujte za nás. Blembáku na Čepkově hlavě, když za zpěvu „Pěkně se zelená ta česká krajina“ stíhá Smoljaka, oroduj za nás. Kolo původně neplánované listonošky, které jsi bylo preexistenčně vyvoleno už při castingu, oroduj za nás. Malto nevybraného Hrušínského, oroduj za nás. Melancholie Slováka Kukury v posledním záběru po větě „stejně jsme my Češi šikovnej národ“, oroduj za nás. Aristotelés v Prvních maturitikách učí, že substanci nelze vnímat smysly, vidíme jen akcidenty. To už neplatí, protože substanci parodie vnímat lze a je to Trhák. Naopak se potvrzuje Platónův náhled, že jsoucí je to, co je samo se sebou totožné. Protože substance Trhák je sama se sebou totožná: sám sobě parodií. Tato sebetotožnost je ovšem dána svou bytostnou dvousložkovostí: na jedné straně autoři Svěrák se Smoljakem jevící jakoby sami sebe, ani točí přiblblý film-šou, na druhé straně režisér Podskalský skutečně tuto uslintanou šou točící. Nesmíme si však onu podvojmost v jednotě představovat, jako by k sobě nějak přistupovaly „protiklady“, k čemuž by nás mohlo svést naivní srovnání výjevů „na palce“ s výjevy „ve štábu“. Ne, je to kontinuum: netřeba číst v titulcích tu všezahrnující škálu autorů písní od Uhlíře se Svěrákem až po Karla Vágnera; samotný živý poslech božské „Nech brouka žít“ nebo fenomenální „Když dítě škrtne zápalkou“ („stříkáme na plný hadice“) na jedné straně, kastrátského diskosboru traktoristů na straně druhé a vší té pestrosti mezi tím nám poskytuje názor více než dostatečný; zcela totéž kontinuum se však v zavinuté podobě projevuje v jedné každé písni, v každé scéně, ano v každém záběru i větě (zároveň se zde potvrzuje, že v podstatě jsoucna tkví coincidentio oppositorum, neboť spatřujeme krásu v hnusu a hnus v kráse, neoddělitelně a nerozlišitelně). Toto kontinuum je však jen jedním aspektem sebetotožnosti. Druhý je velmi znepokojivý, neboť naznačuje rozpor už v samotné podstatě jsoucna: je to onen trojúhelník Sváru scénárista Svěrák – režisér Smoljak – produkční Čepek, spojovaný ovšem principem Lásky dramaturgem Mouchou. Jako důkaz, že celý tento výklad není nějakým mým soukromým nálezkem, nýbrž je podložen svatými Písmy, postačí uvést „Jednou já jednou ty vždyť jsme oba z Jednoty maj bejby“. Nevěřícím pak podávám důkaz biologický: „pivečko je boží dar, máme doma televizi a po práci v srdci žár“ – dokáže-li někdo, zda jde o výraz lichocení národu nebo pohrdání národem, sním tento komentář. To se však nestane. Pokud jde o národ, můžeme být hrdi, že v historii celého kosmu teprve druhé zjevení podstaty je zároveň prvním filmem s cimrmanovským námětem – cizinec přináší třaskavý pokrok v hnojení (jmenuje se Jaroslav; Liptákov zaměněn za Lipovec). Cimrmanův génius však skrze Rekonstruktory proniká celým dílem a nutí režiséra Podskalského jako v záchvatu mystického šílenství k velkolepému stvořitelsky sebezničujícímu gestu, jímž aplikuje převratnou metodu metání hnoje dynamitem na živnou půdu umění. Plody jsou nepřeberné. Orgie Československé socialistické televize, při nichž Bambini dr. Kulínského nemohou chybět. Scheißdorf od Prodané nevěsty až po Slunce seno včetně. Nic než národ. Nech brouka žít. () (méně) (více)

Galerie (22)

Zajímavosti (28)

  • Ve scéně na začátku filmu jde Jíša (Zdeněk Svěrák) chodbou na Barrandově v přízemí a na hodinách je 13.45. Když však vyjede výtahem do druhého patra, je na hodinách 15 hodin. (M.B)
  • Filmové nádraží se nachází v obci Lčovice. V roce 2017 mu hrozila demolice. (rakovnik)
  • Většinu písní napsali  autoři přímo pro film, s výjimkou písně "Znám křišťálovou studánku", kterou Hana Zagorová zpívala v televizi už o tři roky dřív - v pořadu Dostaveníčko v Průhonicích (1977). (Willy Kufalt)

Reklama

Reklama