Režie:
Sam MendesScénář:
Justin HaytheKamera:
Roger DeakinsHudba:
Thomas NewmanHrají:
Kate Winslet, Leonardo DiCaprio, Kathy Bates, Michael Shannon, Kathryn Hahn, David Harbour, Dylan Baker, Richard Easton, Zoe Kazan, Jay O. Sanders, Max Baker (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Drama Nouzový východ se velmi podobá Mendesově oscarové Americké kráse. I tady vidíme, jak nefunkční je ta nejobecnější představa o naplnění Amerického snu, tedy poklidný rodinný život v domku na předměstí. Nicméně trpká zkušenost, kterou prožili Frank a April Wheelerovi, příběhu Americké krásy o pár desítek let předchází. Mladí manželé Frank a Abby sice také žijí nevzrušivým životem americké střední třídy jako jejich sousedé, ale sami cítí, že do tohoto prostředí nepatří. April neláká kariéra ochránkyně domácího krbu a vychovatelky vlastních dětí. Chtěla by se stát herečkou, proto se snaží Franka přemluvit k přestěhování do Paříže, neboť ve městě políbeném múzami pro sebe tuší uplatnění. Ani Frankovi se monotónní kariéra kancelářské krysy nezamlouvá, jenže místo snění o Paříži se oddává alkoholu a vnadné kolegyni. Jak se hroutí jejich společné plány a touhy, upadá i jejich vztah, jenž dospěje až do bodu mrazu. Jedinou cestu zpátky na vrchol představuje radikální řešení, ovšem k tomu by potřebovali najít sílu oba. Bez splnění téhle základní podmínky skončí jejich snažení záhubou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 150)
Nádherný dům venkem je lemován plotem z bílých latí, všechno však marné jest, když uvnitř vězněná, rozum i příčetnost postupně ztratí.. Hrotící se manželskou krizi dvou rozmarných sobců snících noční můru zvanou americký sen, umí zase ne až tak překvapivě nejtrefněji zanalyzovat chorobomyslný člověk. Minimální účinkování dětí Wheelerů beru jako režisérův záměr zdůraznit právě ono sobectví obou jen na povrch perfektních partnerů, kteří neuměli vyplnit tu "beznadějnou prázdnotu", kterou kolem sebe uměle vytvořili. Kameraman Roger Deakins zdařile navázal na práci legendy Conrada L. Halla z Road to Perdition (především ty záběry na postavu přes okenní tabuli s odrazem venkovního světa na skle) a taky Mendes dle očekávání předvádí precizní, dá se říct až strojovou filmařinu, při které však po hříchu zanevřel na opravdovou vášeň, kterou nacházím třeba v Kubrickově Eyes wide shut. Začíná to vypadat, že nejoblíbenějším reprodukčním prostředím Kate Winslet je sedadlo osobního automobilu.. ()
No podle me tak trochu zbytecnej film. Tohle totiz neprinasi absolutne nic novyho, proste jedni manzele, ktery se obcas hadaj, kolikrat uz tu to bylo, Mendes je skvelej reziser a mel by si vybirat zajimavejsi temata. Jinak k samotnymu filmu, samozrejme, ze je natocenej skvele, hudba je taky paradni, ale jako nejaka silena depka mi to teda neprislo. Obzvlast prvni polovina filmu, kdyz pominu tu uvodni hadku, spis pripomina nejakou idylku, vsichni jsou spokojeny, manzele si chtej splnit sen. Pak se hadky zacnou sem tam objevovat, moc jich tu neni, ale stoji za to. Ale mel sem s tim problem, proste mi prislo, ze se chovaj misty jak hovada. DiCaprio je jeste vetsinou v pohode, ale Winslet uz je misty drobet mimo a spis pusobi jak nakej magor. Jinak herecky, vsichni tu vychvalujou hlavne Winslet, ale to ja nebudu, me naopak vic zaujal DiCaprio a hned po nem skvelej Shannon, i kdyz u jeho postavy mi prislo, ze tu je spis aby obcas dej trochu nakop, protoze scenarista byl v uzkejch. Winslet byla rozhodne daleko lepsi v Predcitaci, za coz taky muze lepe napsana postava. Celkove sice skvele natoceny a zahrany drama, ale kdovijak me to proste nechytlo, navic, kdyz je dej celkem predvidatelnej a nemuzu rict, ze bych ten silnej konec necekal. ()
Velmi divadelní a přepjatý snímek. Dokonce si myslím, že celý ten projekt je v principu nesmyslný. Mendes se po Americké kráse pouští do znovuobjevování dějin amerického předměstí a v roce 2009 není schopný přijít s ničím objevnějším, než co už bylo ve filmech z 50. a 60. let (Kočka na rozpálené plechové střeše, Kdo se bojí Virginie Woolfové). ____________________ Nehledě na to, že oba hrdinové Nouzového východu těžko mohou demonstrovat zničující vliv předměstského prostředí, jelikož hlavní problém je v nich - ona je magor a on je nýmand, akorát o sobě mají přehnané mínění. Čili celá zápletka filmu "chceme se vymanit z pout konformismu a nakonec si tím zničíme vztah" těžko může vyvolávat nějaký upřímný soucit. ____________ Chápu, že někoho vezme za srdce deziluzivní pohled na rozpadající se manželství, ale mně nejde překousnout, že oba dva si vymýšlejí nesmysly a za své neštěstí si můžou sami. Překvapuje i to, jak hrdinové pořád mluví o tom, že je omezují děti, které se ve dvouhodinové stopáži mihnou na dvě minuty. To působí až absurdně. ___________ Jinak jistě hezká kamera, výprava a kostýmy a velmi snaživí herci. Otázka je, zda obsazení DiCapria se stále dětskou tváří byl nějaký tah pro to, aby věta postavy Winsletové "Jsi to nejúžasnější na světě - muž" vyzněla z diváckého odstupu ironicky. Asi ne.:) ()
Nouzový východ představuje svazující křeč, která na začátku chytne, aby mohla v následujícím tanci několikrát povolit a na konci zasadit tu nejpalčivější ránu.Stáváme se svědky prvních záchvěvů zamilovanosti až po nudnou šeď každodenní všednosti, kdy se z jednotlivých emocí stávají pouze slovní fráze, které by existenci citů měly dokázat ale i ty ztrácejí na intenzitě, aby byly nemilosrdně spláchnuty alkoholem a hořká pachuť zklamání překryta žlučovitým nikotinem. Vše je jen hra, v níž se jejich manželství nakonec stává pouhou pastí z níž není úniku. Hra na rodinu zahalená do mračen přetvářky a falešných úsměvů. Život proměňující se v lež, která je mnohdy milosrdnější než pravda, na níž je dobré, že každý ví jaká je, ať už bez ní žije jakkoliv dlouho. Nikdo nezapomíná na pravdu jen jde každému lépe lhát. Za masku dokonalosti lze skrýt naprosto všechno i zklamání a deziluzi, kterou si musí projít zřejmě každý. Závěrečná katarze a možné východisko z bezvýchodné situace ale nenabízí optimistické zakončení jedné etapy, nýbrž přichází s jiným druhem úniku. Ale žádný „nouzový východ“ nenabízí. V konečném twistu usazuje režisér poslední ránu nejenom rodinné idylce ale i divákovi. 9/10 ()
Mendes spojil Americkou krásu s Válkou Roseových, do toho přidal excelentní dvojici Winslet - DiCaprio a nacpal to dramatičností až po okraj. Film si zajisté zaslouží maximální hodnocení, na to bych ale musel zažít manželství nebo tak vyhrocený vztah, jako měli hlavní hrdinové. Takhle se pro mne víceméně jednalo o ukázku vytříbeného herectví. P.S. Velmi mi vadilo nulové využití dětské populace rodiny. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (23)
- April (Kate Winslet) kouří značku cigaret Marlboro Light, které byly ale uvedeny na trh až v roce 1977. Film se přitom odehrává v 50. letech. (Nathanielmon)
- Většina scén se natáčela v chronologickém pořadí (úvodní scéna jako první a závěrečná jako poslední), což není obvyklé. (Karlos80)
- Mladí herci Ryan Simpkins (Jennifer Wheeler) a Ty Simpkins (Michael Wheeler), kteří hrají ve filmu sourozence, jsou i v reálném životě sourozenci. (Baffer)
Reklama