Režie:
Brian HelgelandScénář:
Brian HelgelandKamera:
Ericson CoreHrají:
Mel Gibson, Gregg Henry, Maria Bello, Bill Duke, Deborah Kara Unger, John Glover, William Devane, Lucy Liu, David Paymer, Sally Kellerman, James Coburn (více)Obsahy(1)
Dvaja profesionálni zlodeji, Porter a Resnick, naplánujú jednorazovú akciu priamo v uliciach mesta, pri ktorej by mohli zinkasovať až pol milióna dolárov. Úspešne olúpia čínsku mafiu o 140 tisíc, no keď má prísť k deleniu peňazí, všetko sa zvrhne. Resnick kvôli finančným pohľadávkam syndikátu svojho parťáka podrazí a tým ho pripraví nielen o polovicu peňazí, ale aj o život... aspoň to si všetci mysleli. Porter sa však vracia – drsnejší a neústupnejší ako kedykoľvek predtým. A chce svoj podiel.
Dlhých sedem rokov museli diváci čakať na pôvodnu verziu temnej kriminálky ODPLATA, ktorá bola v roku 1999 prestrihaná na požiadavku producentov, ktorí považovali Helgelandov režijný debut za príliš brutálny. Scenárista oscarového L.A. CONFIDENTIAL bol z pozície režiséra vyhodený a nahradený Johnom Myhrem, ktorý znova natočil tretinu filmu. Nová a vylepšená ODPLATA je výsledkom niekoľkoročnej práce Briana Helgelanda, ktorý chcel divákom predstaviť svoj film – v takej podobe, akú mali zhliadnuť už pred rokmi. (Visáč)
(více)Recenze (246)
Drsnější a méně přístupné běžnému divákovi (Directors Cut například v podstatě nemá žádnou hlavní zápornou postavu, prosti které by se mohl divák upnout) jako původní "producentský" sestřih Odplaty, ale svým způsobem i lepší... a také velmi zajímavá příležitost pro srovnání autorského přístupu s tím který je cílený na diváky. 9/10 ()
The Director's Cut je co do vyznění úplně jiný film než "původní" hollywoodský mainstream. Než byl Brian Helgeland odejit, tak měl vizi kriminálky o pomstě v klasickém noir stylu (žádný tmavě modrý filtry) a Payback: Straight Up budiž mu jeho satisfakcí za těch 7 let. Jinak mě zaráží, že tu nikdo nezmínil fakt, že Payback je v podstatě volným remakem Point Blank s Lee Marvinem, což je americká noir klasika, která je, světe div se, taktéž adaptací románu Richarda Starka "The Hunter". Schválně, kolik najdete podobností či citací (viz. námět je úplně stejný, úvodní Gibsonova chůze, postava Fairfaxe atd.). ()
"IF SHE'D STOP HOOKIN', I'D STOP SHOOTING PEOPLE." ------------- Tak temné a špinavé, až by si jeden myslel, že to spísal samotný AK Walker a zrežíroval Fincher alebo Joel. Kino verzia sa mi páčila o čosi viac. Nestotožňujem sa s tým, že by bol Straight Up o veľký kus drsnejší / brutálnejší, možno trochu dravší, čo sa niektorých scén a smerovania príbehu týka. Navyše, ten modrý kamerový filter mi proste veľmi chýba. ()
Tu je jasný dôkaz toho, že nebyť zmäkčenia pôvodného scenára, film by pravdepodobne dosiahol väčšieho uznania/tržieb, ktorých sa v štúdiách tak obávali. A dobre im tak. Helgelandovi sa týmto určite vrátilo zadosťučinenie, satisfakcia a pocit parádne odrobenej práce. Aspoň takto, keď už nie v kinách. Je pravda, že pôvodný 'Payback' som videl dávno, takže porovnávať až tak nejdem, no toto bol ozajstný nekompromisný nárez. Je to paradox, ale aj napriek tomu, že Porter je v celom filme snímaný ako ten najposlednejší motherfucker, ktorý nemá problém preraziť hubu žene, tak si ho podvedome zafixujem ako hrdinu. A chcem viac coolového Gibsona! Pred a nie za kamerou. 100%. ()
Není divu, že se to zdá pochmurnější než původní verze. Bez vtipů jako "Vyléčil jsem tě!" nebo "Možná sou v kapse." to je až moc přísný. A konec imho taky neni tak povedenej jako předtim (nechci znít šovinisticky, ale ... ). Tohle je prostě na úrovni normálních dobrých akčních filmů. Původní Odplata byla ale daleko výš. ()
Galerie (6)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (3)
- Deborah Kara Unger (Lynn Porter) si při natáčení scény, kde ji Mel Gibson (Porter) bije, zlomila dvě žebra. (D3VIL)
- Porter (Mel Gibson) používá ve filmu zbraň Smith & Wesson Model 29 ráže .44 Magnum. (dc125)
- Filmovanie snímky prebiehalo v amerických mestách Los Angeles a Chicago a trvalo od 10. októbra 1997 do 27. januára 1998. (MikaelSVK)
Reklama