Režie:
Andrew DavisKamera:
Michael ChapmanHudba:
James Newton HowardHrají:
Harrison Ford, Tommy Lee Jones, Sela Ward, Julianne Moore, Joe Pantoliano, Andreas Katsulas, Jeroen Krabbé, Daniel Roebuck, L. Scott Caldwell, Tom Wood (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Na počátku přijíždí policie na místo vraždy, kterou ohlásil úspěšný cévní chirurg Richard Kimble. Obětí se stala jeho milovaná manželka Helena. Lékařovu vyprávění o jednorukém muži, se kterým se v bytě utkal, však policie nevěří a z vraždy podezřívá právě Kimbla. Šokovaný lékař je odsouzen k smrti. Spolu s dalšími vězni nastoupí do vězeňského autobusu. Když se dva vězňové pokusí o útěk, sjede během rvačky autobus ze silnice a převrátí se na železniční trať. Kimblovi, kterému řidič sundal pouta, aby mohl pomoci zraněnému dozorci, se podaří uprchnout. Na místo nehody dorazí FBI vedená agentem Samuelem Gerardem. Ten se okamžitě vydává po stopách uprchlíka. Střetnou se v tunelu kanalizace, kde se Kimble snaží agenta přesvědčit o své nevině. Gerardovi je to však jedno. Má jej chytit a ne soudit. Lékaři se opět podaří uniknout, dostat se do Chicaga, kde se okamžitě pustí do pátrání po jednorukém muži. Zjistí si v nemocnici, jaký typ protézy vrah nosí, a poté si vytipuje pět mužů, z nichž jeden by mohl být hledaným pachatelem. Gerard, který je lékaři v patách, brzy pochopí, že Kimble hledá jednorukého muže, o němž se zmiňoval. Nepřestává však pronásledovat svého uprchlíka, který si začíná uvědomovat, že případ je mnohem složitější, než se zpočátku zdálo. Dostává se na stopu nebezpečného podvodu s novým lékem, do něhož je zapleten také jeden z jeho kolegů. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (811)
Film hodný vlastních stylistických a systémových analýz jako žádný jiný z devadesátých let. Definice dokonalosti oblíbeného konceptu honu na člověka, která je unikátní jednak svým chirurgicky přesně gradovaným syžetem, v němž je rytmus střídání scén s uprchlíkem, s lovcem a s klíčovými flashbacky snad stejně melodický a vyvážený jako Mozartova libovolná symfonie, a jednak samotným vývojem souboje tří stran (falešně obviněný, pronásledovatel a skutečný viník), kteří se strategicky pronásledují navzájem a na zmíněnou gradaci mají bezprecedentní dopad (nejprve jde pronásledovatel po obviněném, poté začíná obviněný pátrat na vlastní pěst po skutečném viníkovi, na něhož tím strhává i část pozornosti pronásledovatele, a v závěru už i viník nahání obviněného, aby předešel úplnému odhalení). Herecké výkony Forda i Jonese jsou samozřejmě vynikající a hudba funguje na jedničku, ale Uprchlík je především naprosto úžasně vystavěným vyprávěním, které nenechá vydechnout a hraje si s diváckým očekáváním bravurně jak na úrovni celého příběhu, tak i jednotlivých scén (zamlčení zásadních informací, aby dočasně svedl diváka k mylnému přesvědčení o hrozbě pro hrdinu alá Mlčení jehňátek). Skutečný filmový klenot. ()
Harrison Ford uteká pred nespravodlivým obvineným a nekompromisný, vytrvalý Tommy Lee Jones je mu v pätách. Tak by som v stručnosti naznačil dej amerického, akčného thrilleru „Utečenec“, ktorý v roku 1993 natočil Andrew Davis. Tento snímok, s pomerne jednoduchým námetom, sa stal vďaka profesionálnej réžii, štedrému rozpoču, výbornej hudbe Jamesa Newtona Howarda a kvalitným hereckým výkonom klasikou v oblasti akčnej drámy. Známy chirurg, Dr. Richard Kimble vs. skúsený agent FBI Sam Gerhard. **** ()
The fugitive je film, v ktorom každá akčná scéna, alebo napínavá sekvencia by mohľa byť jeho vrcholom. Takže tým pádom sme neustále v maximálnom napätí, okrem vydarenej akcie sledujeme aj napínavé pátranie po vrahovi. Davisovi sa podarilo natočiť niekoľko scén, pri ktorých už neveríme, že sa z nich hlavná postava môže dostať, aby scenár prišiel s nejakým fajn neotrelým nápadom, ako to vyriešiť.Trocha zamrzí úplný záver, ktorý je po tom všetkom trochu odfláknutý. Po približne siedmom pozretí ešte doplním, že tento film je neopozerateľný a keď ho rok nevidím, chytám absťák. ()
Za mlada jsem viděl úvod, líbilo se mi to, tak jsem se na kompletní zhlédnutí hodně těšil, ale bohužel mě to příliš nezaujalo. Začátek je opravdu skvělý, ale postupně se to na můj vkus až moc zamotává, děj ztrácí náboj a hlavně mně osud hlavní postavy byl ke konci tak nějak šumák. Ve druhé půlce jsem se začal ztrácet v postavách a v tom, kdo je vlastně hodný a kdo ne. Hrozný dabing T. L. Jonese mi to taky částečně pokazil. Představoval jsem si to údernější, méně zamotané a celkově silněji zpracované, ale i přes tyto výtky uznávám, že to je solidní krimi thriller se skvělým Harrisonem. 65% ()
"Uprchlík" přesně vystihuje slovo napínavý. Takhle dobře vymyšlený a skvěle podaný film jsem už dlouho neviděl. Celý film si nejste jistí, kdo je ten tajemný, jednoruký muž a hlavně proč zabil ženu Richarda Kimblea? Neustálé prosnásledování a řešení případu na útěku se vám neomrzí a film ani chviličku nenudí. Harrison Ford exceluje a do role se neuvěřitelně hodí. Stejně tak Tommy Lee Jones. "Uprchlík" je opravdu jeden z nejlepších filmů 90. let. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (61)
- Do role Dr. Richarda Kimblea (Harrison Ford) byli zvažováni Kevin Costner, Alec Baldwin a Andy Garcia. (don corleone)
- Vyšetřovací tým Tommyho Lee Jonese (Samuel Gerard) je stejný jako ve filmu Šerifové (1998) – i tam se v týmu objevili Joe Pantoliano (Renfro), Daniel Roebuck (Biggs) a Tom Wood (Newman). (headshot)
- V průvodu na den svatého Patrika si Richard Kimble (Harrison Ford) svlékne bundu, která však během následujících záběrů mizí. (rey17)
Reklama