Režie:
Clint EastwoodScénář:
J. Michael StraczynskiKamera:
Tom SternHudba:
Clint EastwoodHrají:
Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Michael Kelly, Colm Feore, Jason Butler Harner, Amy Ryan, Geoff Pierson, Denis O'Hare, Frank Wood (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Je sobotní ráno roku 1928 a Christine Collinsová se loučí se svým synem Walterem a odchází do práce. Když se v podvečer vrátí domů, zjistí, že její chlapec zmizel. Zavolá policii, ale dozví se, že policie může vyhlásit pátrání po pohřešovaném až za dvacet čtyři hodin. Příštího dne se kapitán J. J. Jones z policejního oddělení v Los Angeles ujímá vyšetřování. O pět měsíců později kapitán Jones oznámí Christine, že v Illinois objevili chlapce, který prohlašuje, že je Walter Collins. Policie pozve novináře, aby se zúčastnili shledání matky se synem. Christine prohlásí, že to její syn není. Policie nechce přijít o kladné body, tak trvá na tom, že nalezenec je pohřešovaný Walter a matčiny protesty vysvětluje neskutečnou psychickou zátěží. Koho zajímá, že nalezený Walter je ve skutečnosti o něco menší než před svým zmizením a jak za těch pět měsíců přišel k obřízce? Christine se pustí do boje za svou pravdu s takovou vehemencí, že začne být nepohodlná... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 366)
Něco prostě musí skončit druhé, a v duelu dvou filmů natočených v jednom roce od Clinta Eastwooda to nakonec odsrala Výměna, i když i přesto je hodně dobrým filmem. S přehledem jí dominuje Angelina Jolie v roli matky, a dost možná nejlepší roli jakou kdy zahrála. Dostat za ní Oskara musí snad být i povinností, na druhou stranu jsem pochopil, proč je vlastně John Malkovich tak nevýrazná postava co se filmů ale i osobního života týče. Výměna určitě není špatným filmem. Clint Eastwood zvládl své dílo opět na výbornou. Je vidět že si umí vybírat příběhy, které z diváka vydřou uplně nejvíc, a hlavně tomu všemu nechává hezky volný průběh. To se mi na jeho filmech hodně líbí. Ty konce filmů totiž nemají chybu, vždy dokáže překvapit, a to se málokterému filmu povede, většinou mě hlavně závěrem dokáže šokovat ale nedokážu o něm říct, že by mě překvapil. Clint Eastwood si bere na mušku opravdu zajímavé téma a i když se to na první pohled zdá nudné, opak je pravdou, vše se tak nenápadně zvrhne, že jsem se nestačil divit. Díky skvělému výkonu Angeliny Jolie jsem tak měl pocit, jako bych film na podobné téma nikdy neviděl, ale přitom jich už pár vzniklo, jen právě režisér tomu dokázal přidat zajímavě osobité kouzlo, které na první pohled asi nezaujme, ale po shlédnutí se na to divák bude tvářit trošku jinak. ()
Clint Eastwood v parádní formě a film, který mě dost zasáhnul. Citlivě natočené, jež u některých momentů mě doslova vařila krev a říkal si, že to snad není možný. Silné obsazení, dobrá hudba, kamera(ten zvýšený kontrast barev se mě velice líbil), skvělé téma a režisér, jen ten plakát je strašný. Já hodnotím 5 hvězdičky… ()
Tentokrát mě potěšil nejen Clint Eastwood, který nás poslední léta obdarovává více jako zajímavý a zručný režisér nežli kvalitní herec, ale výjimečné také i Angelina Jolie, která tentokrát (naštěstí) neměla možnost hrát svými (.)(.) a tak podala slušný herecký výkon, i když se její postava do této doby příliš nehodí. Malkovich na druhou stranu sice nijak zvlášť nevyniká, ale i tak mě jeho přítomnost ve filmu vždy potěší. Film je založen na známém případu 30. let Wineville Chicken Coop Murders a ač je vesměs úspěšný, rozjede až příliš mnoho věcí naráz, nestačí je však všechny dostatečně pokrýt i přes delší stopáž a tyto negativa považuji za hlavní nedostatek. Když už je řeč o délce Changeling, jednu dobu jsem měl pocit, že je již konec a když jsem se podíval, v jaké fázi se nacházím, trochu mě šokovala zbývající stopáž do konce filmu, která činila dalších 45 minut. Atmosféra tehdejší doby je zpracována nad míru dobře, slušně mě do sebe snímek vtáhl a scény z psychiatrické léčebny považuji za obzvlášť vydařené. Changeling je kvalitní film, o tom není pochyb, ale něco málo tomu přeci jen schází a tak se jen dále těším, až si v dohledné době pustím Gran Torino. (7/10) ()
„Nikdy se s nikým nebij, ale když si nezačneš, bojuj až do konce.“ Angelina Jolie bojuje úplně jinými prostředky, než jsme u ní zvyklí (v čerstvé paměti mám její abnormální akrobacii z Wanted) a i pokud bychom se shodli, že nakonec vítězí, určitě ne nějak drtivě. Na filmech Clinta Eastwooda, potažmo na Eastwoodovi samém, oceňuji neochotu přijímat kategorické soudy. Nic není jednoznačné, každé rozhodnutí může být zpochybněno. Byl jsem dokonce ochoten akceptovat, že Christine, představena jako trochu tajemná, samotářská žena, ve skutečnosti nikdy syna neměla, že šlo pouze o výplod její fantazie. Vnímám to jako důsledek režisérovy šikovné hry s více žánry, z nichž ani jeden nezaujímá dominantní postavení a – co potěší – „povinná“ romantická podzápletka chybí docela. Muset mermomocí škatulkovat, přijde mi nejpříhodnější označit Výměnu za „caprovský“ film. Eastwoodův silně humanistický souboj jedince proti mnohem mocnějšímu, zkorumpovanému systému, vyznívá podobně rozporuplně jako u Capry a ani kladná hrdinka není zosobněním ryzího dobra (dává přednost práci před synem). Ryzí zlo oproti tomu představuje policejní kapitán Jones, jenž mi byl v podání Jeffreyho Donova krajně nesympatický a jehož hloupě zákeřné chování mi přišlo takřka úsměvné. Útrapy, jimž je kvůli němu Christine vystavena, lze společně se zvratem ukončujícím druhou dějovou linii sarkasticky označit za expozici zaručeně oscarových témat. Osobně bych to viděl spíše jako snahu vytřískat ze silné dramatické látky co nejvíc. Bohužel, s přivěšováním dalších těžkých ozdob se větve zpočátku pevně stojícího stromu ohýbají až k zemi. Film nakonec nemá dost síly zasadit stejně přímý úder jako komornější Million Dolar Baby. Mít Výměna o třicet minut méně, anebo (při její výpravnosti spíše) o třicet minut více, asi bych v kině zůstal sedět ještě dlouho po doběhnutí závěrečných titulků. Konec, který jim takto předchází, stejně zůstává skvělým důkazem Eastwoodovy vyzrálosti – osobní i filmařské. 85% Zajímavé komentáře: Mahalik, Jordan, Phillo, Antek ()
Zbytečně polopatická poslední čast, kde by platilo slavné rčení, že méně je někdy více. Jinak ale strhující, minimalistická a srdcervoucí story, ve které předvádí jinak manekýnka a rádoby cool drsňačka Angelina Jolie nejlepší a nejoduševnělejší herecký výkon své kariéry. Eastwood svou dokonale promyšlenou ultra oldschool režií opět zaráží do sedaček a výprava/kamera jsou bezkonkurenčními prvky v tomto dokonale harmonickém bijáku. Zcela jistě jeden z nejlepších filmů roku a co se režie týče, tak možná úplně nejlepší. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (30)
- Losangeleské filmové nádraží je ve skutečnosti nádraží v San Bernardinu, které bylo postaveno v roce 1916. (camper)
- Clint Eastwood omezoval počet zkoušek, aby dosáhl větší autentičnosti. (Pattrick)
- Scenárista filmu J. Michael Straczynski napsal scénář podle případu, který objevil v archivu losangeleské radnice. „Chystali se ničit staré záznamy a nabídli mi, jestli se v nich nechci prohrabat, než skončí v peci. Když jsem narazil na tenhle záznam, nevěřil jsem, že se to opravdu přihodilo,“ řekl. (ČSFD)
Reklama