Režie:
Clint EastwoodScénář:
J. Michael StraczynskiKamera:
Tom SternHudba:
Clint EastwoodHrají:
Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Michael Kelly, Colm Feore, Jason Butler Harner, Amy Ryan, Geoff Pierson, Denis O'Hare, Frank Wood (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Je sobotní ráno roku 1928 a Christine Collinsová se loučí se svým synem Walterem a odchází do práce. Když se v podvečer vrátí domů, zjistí, že její chlapec zmizel. Zavolá policii, ale dozví se, že policie může vyhlásit pátrání po pohřešovaném až za dvacet čtyři hodin. Příštího dne se kapitán J. J. Jones z policejního oddělení v Los Angeles ujímá vyšetřování. O pět měsíců později kapitán Jones oznámí Christine, že v Illinois objevili chlapce, který prohlašuje, že je Walter Collins. Policie pozve novináře, aby se zúčastnili shledání matky se synem. Christine prohlásí, že to její syn není. Policie nechce přijít o kladné body, tak trvá na tom, že nalezenec je pohřešovaný Walter a matčiny protesty vysvětluje neskutečnou psychickou zátěží. Koho zajímá, že nalezený Walter je ve skutečnosti o něco menší než před svým zmizením a jak za těch pět měsíců přišel k obřízce? Christine se pustí do boje za svou pravdu s takovou vehemencí, že začne být nepohodlná... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 365)
Málokterý film nabízí nějakou zajímavou, osobitou, charakterní (čti Oscarovou) roli ženě a ještě míň jí dává příležitost zahrát si hlavní postavu. Když se tak dívám na Clinta Eastwooda, zdá se, že to bude právě on, kdo se nám v jednadvacátém století bude snažit dokázat, že i něžnější pohlaví dokáže utáhnout film stejně dobře jako muž. Ten chlap má neuvěřitelný cit pro filmy, a když se člověk dívá na komplexnost jeho zaměření, zdá se to neuvěřitelné. Ve Výměně se sice ukázal "jen" jako režisér, producent a skladatel, ale u jiných filmů má na kontě i scénář nebo (nejtypičtěji) nějakou tu roli. Výměna mu ji nenabízela, ostatně muži v ní moc prostoru nemají. John Malkovich je sice trailerem prezentován jako jedna z nejdůležitějších postav, za celý film ale řekne asi tak 15 vět. No a policisté na tom nejsou zas o tolik lépe, byť pro mě Michael Kelly (detektiv Lester Ybarra) reprezentoval jednu z nejcharismatičtějších postav filmu. S tím možná přichází i důvod, proč prostě nemůžu dát Výměně plný počet hvězdiček; zatímco druhá polovina (vše od kanadského kluka a psychiatrické léčebny) utíká zatraceně rychle a je stylová, začátek mi přišel poměrně hodně rozvleklý. Už jen proto budu mít asi navždy Million Dollar Baby o něco radši. To ale nic nemění na tom, že Clint válí a zatraceně umí. ()
Zklamaný určitě nejsem, dostal jsem přesně to, co jsem očekával. Eastwood ovládá řemeslo spolehlivě a vybral si tak atraktivní námět, že představuje v rámci USA, ale i světové kinematografie tak říkajíc sázku na jistotu. Ztráta dítěte, korupce a neschopnost úřadů, stejně jako šikana policie vůči křehké bezbranné ženě, řádění psychopatického násilníka, občanský aktivismus a očekávané vítězství spravedlnosti a demokracie nad prohnilými jednotlivci. Systém je opět zachráněn, jedeme dál. V první půli, kdy je hrdinka drcená tlakem událostí a člověk se podivuje nad absurditou poměrů v Americe konce 20. let, to funguje velice dobře, a mé hodnocení tomu odpovídalo, jenže poté, co se drama přesune do soudní síně, se z toho stává standardní typicky americká předvídatelná podívaná podle mnohokrát vyzkoušeného vzorce. Celkově je to u mě za 3,5* s tím, že u tak oceňovaného filmu se podle své tradice přikloním k nižšímu hodnocení. Hraje v tom určitou roli i obsazení Angeliny Jolie do hlavní role. Příliš ji totiž nemusím. Celkový dojem: 65 %. ()
VÝMĚNA je nejlepší film Clinta Eastwooda za poslední roky. A když napíšu "nejlepší film Clinta Eastwooda za poslední roky", mám tím na mysli "raději bych si pustil tohle kriminální melodrama než jiná" (což v případě boxerského MILLION DOLLAR BABY a válečného diptychu VLAJKY NAŠICH OTCŮ a DOPISY Z IWO JIMY či dramatu TAJEMNÁ ŘEKA bohužel neplatí). Snad poprvé stojí u Eastwooda v centru vyprávění soběstačná a silná žena, která se nevzdává a nepotřebuje mentorskou mužskou postavu pro rady a snad poprvé se neprojevuje odpor vůči institucionalizovaným autoritám v podobě církve. Stylová dobovka, která je žánrově klamavá stejně jako poslední eastwoodovské počiny, je zdánlivě kriminálkou, ale ve skutečnosti melodramatem a protože hlavní úlohu zastává žena, klamání tělem je mnohem přijatelnější než v případě TAJEMNÉ ŘEKY. Jinak se nevypráví o ničem jiném, než na co jsme u Clinta zvyklí: westernové schéma jedince proti přesile zůstává zachováno, ale na rozdíl od předchozích kriminálních (melo)dramat KRVAVÁ STOPA a TAJEMNÁ ŘEKA VÝMĚNA drží pohromadě a postrádá zbytečnou doslovnost zmíněných staromistrovských (v nejlepším slova smyslu) opusů. Zatím nejvyzrálejší (myšlenkově i formálně) Eastwoodovo dílo tak atypicky sleduje ženu, která se ale jako ostatní eastwoodovské postavy nevzdává a chce dotáhnout věc až do konce, ale zjišťuje, že jasnou odpověď nikdy nedostane, protože jednotlivé pohledy nesloží komplexní pohled na jednu historickou událost (na rozdíl od VLAJEK NAŠICH OTCŮ A DOPISŮ Z IWO JIMY). 10/10 ()
Zbytečně polopatická poslední čast, kde by platilo slavné rčení, že méně je někdy více. Jinak ale strhující, minimalistická a srdcervoucí story, ve které předvádí jinak manekýnka a rádoby cool drsňačka Angelina Jolie nejlepší a nejoduševnělejší herecký výkon své kariéry. Eastwood svou dokonale promyšlenou ultra oldschool režií opět zaráží do sedaček a výprava/kamera jsou bezkonkurenčními prvky v tomto dokonale harmonickém bijáku. Zcela jistě jeden z nejlepších filmů roku a co se režie týče, tak možná úplně nejlepší. ()
Clinte, zase jsi to dokázal. Natočil jsi skvělé drama, které mě opět chytlo od začátku a do konce už mě nepustilo. Výměna je filmem, který sice okázale útočí na divákovi city, (především na city ženské), ale co? Které drama tohle nedělá? Ale co mě opravdu překvapilo, byla Angelina. Věděl jsem, že je dobrá herečka, ale že až takhle, téměř přesvědčivě, zapadne do té doby a ještě nám předvede výkon, který je opravdu hoden minimálně nominace na Oscara, tak to jsem fakt nečekal. Kdo mi po tomhle filmu bude chtít tvrdit, že neumí hrát, tak se mu budu hodně smát. Za mě nemohu než doporučit všemi prsty, jež mám momentálně při sobě! :-) ()
Galerie (51)
Zajímavosti (30)
- Věta: „Nikdy boj nezačínej, ale vždy jej dokonči,“ je stejnou, která zazní v seriálu Babylon 5 (1994–1998), který také napsal scénárista J. Michael Straczynski. (HellFire)
- Policie na místě nenašla žádná kompletní těla, ale objevili osobní věci dětí, sekeru od krve a části těl včetně kostí, vlasy a prsty z třech obětí, které byly zahrabané blízko kurníku na Northcottově farmě - proto název "Wineville Chicken Coop Murders". Wineville změnila 1. 11. 1930 název na Mira Loma kvůli velké publicitě spojené s vraždou. Sanford Clark se poté vrátil do Saskatoonu. (PATTXA)
- Celosvětová premiéra proběhla 20. května 2008 na filmovém festivalu v Cannes. (Varan)
Reklama