Režie:
Clint EastwoodScénář:
J. Michael StraczynskiKamera:
Tom SternHudba:
Clint EastwoodHrají:
Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Michael Kelly, Colm Feore, Jason Butler Harner, Amy Ryan, Geoff Pierson, Denis O'Hare, Frank Wood (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Je sobotní ráno roku 1928 a Christine Collinsová se loučí se svým synem Walterem a odchází do práce. Když se v podvečer vrátí domů, zjistí, že její chlapec zmizel. Zavolá policii, ale dozví se, že policie může vyhlásit pátrání po pohřešovaném až za dvacet čtyři hodin. Příštího dne se kapitán J. J. Jones z policejního oddělení v Los Angeles ujímá vyšetřování. O pět měsíců později kapitán Jones oznámí Christine, že v Illinois objevili chlapce, který prohlašuje, že je Walter Collins. Policie pozve novináře, aby se zúčastnili shledání matky se synem. Christine prohlásí, že to její syn není. Policie nechce přijít o kladné body, tak trvá na tom, že nalezenec je pohřešovaný Walter a matčiny protesty vysvětluje neskutečnou psychickou zátěží. Koho zajímá, že nalezený Walter je ve skutečnosti o něco menší než před svým zmizením a jak za těch pět měsíců přišel k obřízce? Christine se pustí do boje za svou pravdu s takovou vehemencí, že začne být nepohodlná... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 364)
Scénář: J. Michael Straczynski .. Clint Eastwood si rok magických osmiček zatraceně užil. Nejprve Changeling, tohle silné melodrama - následované vyzrálým ohlédnutím Gran Torino. Taktéž Angelina Jolie zavadila v jednom roce o dva výtečné kousky (+ Wanted). Tentokrát, zvláště díky dlouhým šatům a decentnímu účesu, nemá možnost strhávat pozornost jinak než tím, že prostě přesvědčivě a výtečně hraje. Technicky velice precizně zvládnuté dílo, které díky poutavému a vrstvenému příběhu uneseného a později zaměněného chlapce nenudí a to ani přes tvůrcovu celkem obvyklou velkou stopáž, ve které vše plyne pozvolna. Přesně podle not, které Clint mistrně diriguje. ()
Eastwood si vybral dobové drama dvacátých let podle skutečných událostí, nadčasový motiv a herečku, která je i v civilním životě mediální ikonou mateřství. Angelina Jolie se pro roli zoufalé matky doslova narodila- její tvář zračí celé spektrum emocí a právě díky ní nepostrádá film s chladnou režií lidskou sílu. Nerozdává sice kknockouty v ringu, ale chopí se každé zbraně, jako každá matka chránící své dítě. Jiný pohled nabízí postava reverenda Briegeba /brilantní John Malkovich/, křižáka, jenž vede na rádiových vlnách válku proti korupci. Výměna však není jen černobílým příběhem z předměstí. Jak pátrání postupuje, objev sériových vražd přidá krimithrillerové prvky a nakonec se promění v atmosférické soudní drama. Ústřední humanistické téma filmu- boj jedince proti zkorumpovanému systému- však zůstává silné ve všech žánrových podobách. Ačkoliv poslední půlhodina je, přísně vzato, redundantní:) ()
Další z těch filmů, které jsou zručně technicky udělané, nikdo v nich nepřehrává a k myšlence také nemám výhrady, ale prostě mě neoslovily tak, abych byla ve výsledku nadšená. Z toho důvodu bych dala tři hvězdičky, ale za Jasona Butlera Harnera, který mě naprosto odzbrojil svými zuby, ještě přidám. Díky tomu, jak zahrál svoji postavu, jaké jí vdechl křehké fluidum, jsem se s ním byla schopná identifikovat víc než s Angelinou, která ale zase půvabně krčila útlá ramena. Kdybych někomu měla děkovat, tak jemu za další způsob do sbírky, jak lze vyjít do schodů. -"Please, don't make me walk so fast." ()
Tedy, Clint Eastwood coby režisér (a po zhlédnutí tohoto filmu si říkám, že je skoro škoda, že kdy ztrácel čas hraním...:-)) zraje jako víno... Jeho Výměna je tak nádherně oduševnělým detektivním thrillerem, že by obstála i takhle v čisté žánrové podobě. Kdyby však Eastwood navíc nepoužil tu nostalgicky čistou retro stylizaci, která má ale své pevné opodstatnění - předlohou příběhu je (prý) skutečná událost, skutečný příběh ženy z LA 20. a 30. let. Tím kafkovsky zabarveným rozměrem boje proti absurdnosti, v tomhle případě absurdnosti mašinérie prohnilého systému jsem měl chvílemi pocit (a ty styčné plochy totožného prostředí to jen utvrzovaly), že se Clint zhlédl ve Formanově Přeletu nad kukaččím hnízdem. Moc pozbyvší dohledu nad sebou samou se stává zvůlí...stejně jako v případě tohoto příběhu. Jedinec v marném? boji proti totalitě... To ovšem není zdaleka všechno. Clint Eastwood nabízí ještě dokonale propracovaný strhující příběh, který po většinu času umně a nenásilně nakládá jak s napětím, tak s emocemi. Je obdivuhodné, na jak tenké hraně Clint balancuje a jak odolává příklonu k zažitým schématům Hollywoodu. Výměna je prostě nostalgicky dobové a vkusné (melo)drama s tím nejlepším vychováním... Podobné filmy: Přelet nad kukaččím hnízdem, L. A. - Přísně tajné ()
Clint Eastwood během několika málo let dokázal zaplavit stříbrná plátna slušnou řádkou kvalitních filmů, které možná řadě divákům nesedly kvůli oscarovým masážím, jimž se díky svým kvalitám pochopitelně nevyhly. Nejinak tomu je i v případě Výměny, která vyniká svou příjemnou retro-atmosférou a hereckými výkony. Film stojí a padá s výkonem Angeliny Jolie, jejíž sex-appeal je po celou dobu ukryt pod neproniknutelnou hradbou make-upu, o kterém se může tvůrcům Stmívání jen zdát. Silné líčení může také za zazdění většiny emocí, které hlavní hrdinka prožívá. I přesto jí ale divák fandí v jejím boji proti všem, kdo se k ní otočil zády. Výsledný dojem kazí přílišná doslovnost, kdy každá postava má nějakým způsobem uzavřenou svoji linii ať už více či méně uspokojivým způsobem. Eastwood umě spojuje křehký příběh jedné ženy se soudním dramatem a dramatem z prostředí psychiatrické léčebny. Novým snímkům Finchera, Mendese ale i Eastwoodovi podráží nohy nestřídmost v podobě délky jednotlivých filmů. Slibný rozjezd Výměny se poté v poslední půlhodině poněkud vleče. I přes těch pár výtek stojí výměna za pozornost. 8/10 ()
Galerie (51)
Zajímavosti (30)
- Policie na místě nenašla žádná kompletní těla, ale objevili osobní věci dětí, sekeru od krve a části těl včetně kostí, vlasy a prsty z třech obětí, které byly zahrabané blízko kurníku na Northcottově farmě - proto název "Wineville Chicken Coop Murders". Wineville změnila 1. 11. 1930 název na Mira Loma kvůli velké publicitě spojené s vraždou. Sanford Clark se poté vrátil do Saskatoonu. (PATTXA)
- Ve scéně z roku 1935, kdy večer v práci poslouchá Christine (Angelina Jolie) přímý přenos z udílení Oscarů, to ve skutečnosti nebylo možné. V roce 1935 nebyl ceremoniál udílení cen Academy Awards přenášen živě. Potom se telefonem dozvídá, že se nalezl živý jeden z pohřešovaných chlapců a odchází na policii. V záběru je ale vidět, že je den a ne večer. (FilmFan24)
- Hilary Swank a Reese Witherspoon usilovali o hlavní roli Christine Collins. Angelina Jolie byla vybrána díky doporučení producenta Rona Howarda, který říkal, že se svým vzhledem se nejlépe hodí do onoho časového období. (HellFire)
Reklama