Režie:
Sean S. CunninghamKamera:
Barry AbramsHudba:
Harry ManfrediniHrají:
Adrienne King, Betsy Palmer, Harry Crosby, Laurie Bartram, Jeannine Taylor, Kevin Bacon, Mark Nelson, Robbi Morgan, Peter Brouwer, Walt Gorney, Rex Everhart (více)VOD (2)
Obsahy(3)
Vítejte v táboře Crystal Lake. Jeho historie je krvavá a místní říkají, že je prokletý. Je to dokonalé místo, kde může psychopat za svitu romantického úplňku zabíjet zamilované táborové vedoucí jednoho po druhém. Původní vyvražďovačka režiséra a producenta Seana S. Cunninghama vedla ke vzniku fenomenální filmové série a stovek imitací. Díky atraktivnímu obsazení (včetně mladého Kevina Bacona) a kreativnímu způsobu, jakým brutální syn zbožňující matky používá ostré nástroje, nepřestává tento klasický krvák napínat, inspirovat a děsit. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (493)
║Rozpočet $700,000║Tržby USA $39,754,601║Tržby Celosvetovo $59,754,601║ Nepekné Sklamanie! -čo dohromady nič neponúkne, príbeh je priamočiara vyvraždovačka bez akéhokoľvek pestrejšieho príbehu čo by to aspoň len trošku podfarbil, v podstate kosenie vrieskajúcich ľudí ako na páse, samotné prevedenie likvidácii mládeže celkom obstojí ale na druhú stranu má to nejaké tie rezervy, záver filmu je až dosť zbytočne predlžované finále, ktoré dokonca svojimi pästnými súbojmi, oháňaným sa palicami a inými vecami až uspáva. Veru plochá báchorka ako asi všetky podobné Americké horrory. /25%/ ()
Klasika, kterou tak rádi opakují každým rokem i naše tv stanice. S mámou Vorheesovou to všechno začalo, a i když - co se nahoty týče - je spíš opatrnější, je to právě ona atmosféra a libové gore, co tenhle snímek katapultovalo mezi hororovou smetánku. Tichá smrt obchází nechvalně proslulým táborem a zanechává za sebou zmasakrovaná těla nadržených puberťáků. A že díky Saviniho maskérské práci je na co koukat. Ke slovu se dostanou nože, šípy, mačeta nebo sekera. Hudba při tom všem navodí ojediněle stísněnou atmosféru a závěr neskutečně vyděsí. Pamela tedy odstartovala tuhle sérii více než důstojně, ale Jasona mám přece jenom radši. ()
Jeden z filmů, který nastartoval v budoucnosti tak oblíbený subžánr (teenagerovských) vyvražďovaček. Sice to není nějaká velká sláva, chvílemi je to docela nuda, ale svoji atmosféru film má. Na staré horory moc nekoukám, ale tento mě dokázal svým zpracováním docela zaujmout. Některé momenty jsou vážně napínavé a párkrát jsem se i leknul. Konec ve stylu "bába se vrací poprvé, podruhé, potřetí, počtvrté" se mi už moc nelíbil a působilo to hodně divně, ale jinak jsem si film užil a už se těším na další pokračování. 65% ()
Jason Vorhees máchl mačetou, ale posekal kolem sebe maximálně lístky z osiky. První díl proslulé slasher série byl slabota, už jen tím, jaký neschopný režisér se ujal jeho realizace. Takového neschopa aby pohledal. Má k dispozici takového charismatického kabrňáka zabijáka a přitom je to taková vlezlá nuda. Nejhorší je film v gore. Jeho mimořádně neumětelské provedení se nejvíce projevovalo u zamordovaného Kevina Bacona, kterého snad polili Hellmansem, a on z lůžka jen zvolat reklamní slogan "je prostě to nejlepší". No smál jsem se ještě asi půl hodinu u toho jeho výrazu. Kupodivu film jako komedie fungoval náramně. Mordy přímo odfláknuté a směšné ve srovnání s dnešními horory, navíc jich bylo málo. A to vše zcela s nulovým napětím. Hlavně celkově nepříliš sympatický styl režiséra Seana Cunninghama, kterému bych dal natočit jen tu reklamu na kečupy. Mám pocit, že by dosral i tu a ve výsledku by z toho měl majonézu. Tenhle film zrovna tak. Láká na to, jak je ultra drastický, a přitom je to taková ubohoučká slabota. Po technické stránce film u mě úplně propadl. Stará mega srajda. Ani trochu nelíbilo. 0% ()
Galerie (178)
Zajímavosti (94)
- V prvních minutách filmu se v záběru objeví panenka Raggedy Ann, kterou známe jako posedlou panenku Annabelle z filmu V zajetí démonů (2013) a jeho spin-offů. (baronGrga)
- Ve filmu je několik podobností s filmem Maria Bavy Krvavá zátoka (1971), který byl inspirací pro mnoho pozdějších slasherů. (JasonIX)
- Sally Field dostala nabídku na roli Alice Hardy, ale odmítla ji. Roli nakonec získala Adrienne King. (Stocki)
Piatok 13 prišiel do kín 2 roky po Halloweene a tvorcovia sa ani nesnažili zakrývať, že ho vykradli: úvodné drastické prejavenie zla relatívne nesúvisiace s neskorším dejom, nezastaviteľný vrah a orientácia na tínedžerské postavy s dôrazom na ich sexualitu, čo v tých dobách rovnalo sa smrti, dospelí sú z deja až na výnimky vyčlenení, aby mladistvým nemal kto pomôcť. Je prekvapivé, že namiesto úbohej kópie sa zrodil fenomén, ktorý sa s Halloweenom a Nočnou morou z Elm Street zaradil medzi základný pilier slasherov a v nasledujúcich desaťročiach dostal množstvo sequelov, remakov a crossoverov, ktoré zarobili stovky miliónov dolárov. On sám sa potom stal pojmom, legendou a žánrovou klasikou. Dokonca vytvoril samostatnú odnož slasheru: tzv. „táboráckú“ alias camp slasher (ďalej napr. Sleepaway Camp). Tvorcovia sú na seba zbytočne prísni, ak o svojom poklade hovoria ako o kópii. Ono to vlastne s Myersom až tak veľa spoločného nemá. Miestami je to naopak dokonca diametrálne odlišné. Kým tvorcovia Halloweenu stavili na mesto, Dušičky, napätú atmosféru a gore obmedzené na minimum, banda okolo režiséra Cunninghama si naopak vybrala letný tábor v čarokrásnom lone divokej prírody s jazerom a táborom pre deti, namiesto ponurej jesene siahla po vrcholiacom lete plného kúpania a opaľovania a gore nie že obmedzila na minimum, ale ho práveže vyhrotila extrémnym, na tú dobu šokujúcim spôsobom. Nenajala naň totiž nikoho menšieho, než klasika gore splatteru Toma Saviniho (a jeho kamoša Tasa N. Stavrakisa, práca oboch pánov bola nezabudnuteľná v Romerovom Úsvite mŕtvych). Pánov v ich krvavom úsilí bezprecedentne podporil zanietený kameraman Barry Abrams. Atmosféra bezstarostného letného tábora je parádna, ale najlepšie na nej je, že sa do nej postupne zákerne zakrádajú nepríjemné predzvesti veci budúcich. A tie veci vôbec nie sú príjemné. Napr. neustále povedačky miestnych o „prekliatí“ tábora pri Crystal Lake. Kasting je sympatický; hoci tu nájdete aj Harryho Crosbyho (syn legendárneho speváka a herca Binga Crosbyho), viac zaujme Walt Gorney ako Bláznivý Ralph (vrátil sa aj v dvojke), začínajúci Kevin Bacon, fajn ústredná hrdinka v podaní Adrienne King a samozrejme Betsy Palmer. Betsy nadávala ako zle platená kuchárka, scenár považovala za sračku a napokon v tom hrala len vďaka tomu, že sa jej pokazilo auto a potrebovala si zarobiť na nové. Hoc je jej prínos do série nespochybniteľný a mrazivý, neviem, či sa mierne nezveličuje. Herečka má totiž vo filme dá sa povedať len hŕstku scén. Ale zas o to nezabudnuteľnejších. Prijatie snímky divákmi bolo rozporuplné. Rodinný príslušník herečky Jeannine Taylor dokonca vyhlásil, že zažil vojnu a toto bolo horšie. Stavanie na násilí a sexu mnohým nevyhovovalo, z filmu sa každopádne stal hit. Len behom prvého víkendu zarobil okolo 6 miliónov, do roka a do dňa vznikla dvojka a jednotka pri skromnom 500-tisícovom rozpočte zarobila šialených 60 miliónov, čo z nej na desaťročia urobilo jeden z komerčne najúspešnejších hororov v histórii. Inak, vedeli ste, že legendárny Manfrediniho hudobný motív nie je zmesou náhodných (pa)zvukov, ale ide o „kikiki-mamama“ (teda o začiatky slov „kill“ a „mamma“, čo sú slová, ktoré vo finále hovorí istá postava)? A všimli ste si, že hudba znie len v scénach s vrahom? A že ruky Betsy Palmer vo finále sú podozrivo chlpaté? Sú to totiž ruky jedného z maskérov. Na snímke vo viacerých funkciách vypomáhal budúci solídny hororový režisér Steve Miner, ktorý následne natočil dvojku a trojku. Slávne finálne vynorenie v scenári nebolo; vzniklo dodatočne po tom, čo film videl producent a napadlo mu, že by to na koniec chcelo nejakú šupu, že tomu niečo chýba. Režisér to tam teda dal, hoci mu to k predchádzajúcemu konceptu nesedelo. Možno i preto sa „poistil“ a zaklincoval to scénou v nemocnici, kedy je vlastne ono vynorenie svojím spôsobom popreté (alebo nie?). () (méně) (více)