Režie:
Sean S. CunninghamKamera:
Barry AbramsHudba:
Harry ManfrediniHrají:
Adrienne King, Betsy Palmer, Harry Crosby, Laurie Bartram, Jeannine Taylor, Kevin Bacon, Mark Nelson, Robbi Morgan, Peter Brouwer, Walt Gorney, Rex Everhart (více)VOD (2)
Obsahy(3)
Vítejte v táboře Crystal Lake. Jeho historie je krvavá a místní říkají, že je prokletý. Je to dokonalé místo, kde může psychopat za svitu romantického úplňku zabíjet zamilované táborové vedoucí jednoho po druhém. Původní vyvražďovačka režiséra a producenta Seana S. Cunninghama vedla ke vzniku fenomenální filmové série a stovek imitací. Díky atraktivnímu obsazení (včetně mladého Kevina Bacona) a kreativnímu způsobu, jakým brutální syn zbožňující matky používá ostré nástroje, nepřestává tento klasický krvák napínat, inspirovat a děsit. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (492)
Jen tuctová a nezajímavá vyvražďovačka, která si svůj kultovní status vůbec nezaslouží. Atmosféra je sem tam poměrně povedená a sledovat vraždy očima pachatele příjemné zpestření, ovšem Cunningham měl mnohem více přitlačit na pilu. Nemyslím tím samozřejmě jen brutalitu, ale stejně jako u Carpenterova Halloweenu mě otravovalo, jak si snímek celou dobu hrál na plíživé a trpělivé strašidlo, místo aby se někdy proměnil v něco děsivějšího a údernějšího. A navíc to konečné rozuzlení se mi zdálo strašně směšné a z 80% okopírované z Hitchcockova Psycha. Béčkové horory z 80. let holt nestály až na pár vyjímek absolutně za nic.. ()
Momentálně začínám sjiždět tuto legendární a pěkně natáhlou sérii, nějaký hlubší komentář tedy zatím nechávám uležet. První díl a Jasonova mačeta zatím mlčí. Jasonově mámě jsem napočítal myslím 7 zářezů. Jinak se jedná o pěkně nepříjemnou krávu co si smrt zasloužila okamžitě co se objevila na scéně. Jo a Kevina Bacona sem poznal. Jen sem nevěřil že je to opravdu on. 65% ()
Začiatok americkej slasher horrorovej série "Piatok trinásteho" bol dosť nevýrazný. Taký nenápadný. Bol to obyčajný, béčkový vyvražďovací horror. Celé to nabralo potrebné vražedné obrátky až s nástupom Jasona Voorheesa. Tento nemŕtvy, bezcitný, vraždiaci maniak v úvodnej časti chýba. Šialená pani Pamela Voorheesová ma moc nezaujala. Jej syn to však v ďalších pokračovaniach poriadne roztočil a z "Friday the 13th." sa vďaka nemu stala kultová horrorová séria. *** ()
(40%) Tento původní PÁTEK TŘINÁCTÉHO mě moc neoslnil. Chápu, že je to starý film, takže bych některé ty starší aspekty měl tolerovat, ale i tak mi to celé přišlo dost nudné a nezajímavé. Dokážu ocenit starší kousky, třeba série Halloween je až na některé slabší díly dost obstojnou záležitostí. No, srovnávat Pátek třináctého s ničím nebudu. Tempo je pozvolné, sem tam někdo zemře a to většinou podříznutím hrdla, bodnutím nožem či sekyrkou apod. Už jen ty vraždy mají docela hrozné efekty. I na tu dobu znám lépe zvládnuté snímky. Nemůžu říci, že je tu něco nelogického, jen jsem se k tomu nemohl pořádně dostat. Postavy byly celkem ok – naštěstí žádní extra trapáci. Finále je už úplně o ničem. Matka Jasona je naprosto pitomá, při té scéně, kdy se objevila, jsem fakt přivíral oči. No, uvidíme zda-li mi sednou další díly, ale nějak extra se do toho nepohrnu, případně tuto sérii celou asi nezvládnu. ()
Galerie (178)
Zajímavosti (94)
- Jméno „Jason“ je poprvé vysloveno až v čase 01:17:00, a to Pamelou Voorheesovou (Betsy Palmer). (ČSFD)
- Scenárista Victor Miller přiznal, že ho k napsání scénáře nabudil úspěch Carpenterova Halloweenu (1978). (Chatterer)
- Victor Miller napsal scénář přibližně za dva týdny. (henrycruel)
Piatok 13 prišiel do kín 2 roky po Halloweene a tvorcovia sa ani nesnažili zakrývať, že ho vykradli: úvodné drastické prejavenie zla relatívne nesúvisiace s neskorším dejom, nezastaviteľný vrah a orientácia na tínedžerské postavy s dôrazom na ich sexualitu, čo v tých dobách rovnalo sa smrti, dospelí sú z deja až na výnimky vyčlenení, aby mladistvým nemal kto pomôcť. Je prekvapivé, že namiesto úbohej kópie sa zrodil fenomén, ktorý sa s Halloweenom a Nočnou morou z Elm Street zaradil medzi základný pilier slasherov a v nasledujúcich desaťročiach dostal množstvo sequelov, remakov a crossoverov, ktoré zarobili stovky miliónov dolárov. On sám sa potom stal pojmom, legendou a žánrovou klasikou. Dokonca vytvoril samostatnú odnož slasheru: tzv. „táboráckú“ alias camp slasher (ďalej napr. Sleepaway Camp). Tvorcovia sú na seba zbytočne prísni, ak o svojom poklade hovoria ako o kópii. Ono to vlastne s Myersom až tak veľa spoločného nemá. Miestami je to naopak dokonca diametrálne odlišné. Kým tvorcovia Halloweenu stavili na mesto, Dušičky, napätú atmosféru a gore obmedzené na minimum, banda okolo režiséra Cunninghama si naopak vybrala letný tábor v čarokrásnom lone divokej prírody s jazerom a táborom pre deti, namiesto ponurej jesene siahla po vrcholiacom lete plného kúpania a opaľovania a gore nie že obmedzila na minimum, ale ho práveže vyhrotila extrémnym, na tú dobu šokujúcim spôsobom. Nenajala naň totiž nikoho menšieho, než klasika gore splatteru Toma Saviniho (a jeho kamoša Tasa N. Stavrakisa, práca oboch pánov bola nezabudnuteľná v Romerovom Úsvite mŕtvych). Pánov v ich krvavom úsilí bezprecedentne podporil zanietený kameraman Barry Abrams. Atmosféra bezstarostného letného tábora je parádna, ale najlepšie na nej je, že sa do nej postupne zákerne zakrádajú nepríjemné predzvesti veci budúcich. A tie veci vôbec nie sú príjemné. Napr. neustále povedačky miestnych o „prekliatí“ tábora pri Crystal Lake. Kasting je sympatický; hoci tu nájdete aj Harryho Crosbyho (syn legendárneho speváka a herca Binga Crosbyho), viac zaujme Walt Gorney ako Bláznivý Ralph (vrátil sa aj v dvojke), začínajúci Kevin Bacon, fajn ústredná hrdinka v podaní Adrienne King a samozrejme Betsy Palmer. Betsy nadávala ako zle platená kuchárka, scenár považovala za sračku a napokon v tom hrala len vďaka tomu, že sa jej pokazilo auto a potrebovala si zarobiť na nové. Hoc je jej prínos do série nespochybniteľný a mrazivý, neviem, či sa mierne nezveličuje. Herečka má totiž vo filme dá sa povedať len hŕstku scén. Ale zas o to nezabudnuteľnejších. Prijatie snímky divákmi bolo rozporuplné. Rodinný príslušník herečky Jeannine Taylor dokonca vyhlásil, že zažil vojnu a toto bolo horšie. Stavanie na násilí a sexu mnohým nevyhovovalo, z filmu sa každopádne stal hit. Len behom prvého víkendu zarobil okolo 6 miliónov, do roka a do dňa vznikla dvojka a jednotka pri skromnom 500-tisícovom rozpočte zarobila šialených 60 miliónov, čo z nej na desaťročia urobilo jeden z komerčne najúspešnejších hororov v histórii. Inak, vedeli ste, že legendárny Manfrediniho hudobný motív nie je zmesou náhodných (pa)zvukov, ale ide o „kikiki-mamama“ (teda o začiatky slov „kill“ a „mamma“, čo sú slová, ktoré vo finále hovorí istá postava)? A všimli ste si, že hudba znie len v scénach s vrahom? A že ruky Betsy Palmer vo finále sú podozrivo chlpaté? Sú to totiž ruky jedného z maskérov. Na snímke vo viacerých funkciách vypomáhal budúci solídny hororový režisér Steve Miner, ktorý následne natočil dvojku a trojku. Slávne finálne vynorenie v scenári nebolo; vzniklo dodatočne po tom, čo film videl producent a napadlo mu, že by to na koniec chcelo nejakú šupu, že tomu niečo chýba. Režisér to tam teda dal, hoci mu to k predchádzajúcemu konceptu nesedelo. Možno i preto sa „poistil“ a zaklincoval to scénou v nemocnici, kedy je vlastne ono vynorenie svojím spôsobom popreté (alebo nie?). () (méně) (více)