Reklama

Reklama

Útěk ze Sibiře

  • USA The Way Back (více)
Trailer

Píšou se první roky války a na daleké Sibiři už komunistický režim ukazuje svou pravou tvář, v gulazích trpí spousta vězňů. Jedním z nich se stane Polák Janusz Wieszczek. Na dvacet let do gulagu ho přivede falešné obvinění ze špionáže, které pod nátlakem dosvědčila jeho vlastní manželka. Janusz tam potká Američana Smithe, herce Khabarova, ruského kriminálníka Valka, jugoslávského účetního Zorana, litevského kněze Vosse a další. Nehodlá se však se svým osudem smířit a začne spřádat plány na útěk. Jedné noci během sněhové vánice se mu podaří s několika spoluvězni uniknout. Vydávají se na náročnou cestu skrze nelítostnou sibiřskou zimu, oblast jezera Bajkal, transsibiřskou magistrálu, poušť Gobi a Himaláje. Cestou uprchlíci mezi sebe neochotně přiberou mladičkou Polku Irenu, prchající stejně jako oni z ruského zajetí. Uprchlíci najdou útočiště až v Tibetu a poté i v Indii. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (983)

LihO 

všechny recenze uživatele

Úvod ma na vlastné počudovanie bavil aj napriek tomu, že to smerovalo skôr k "historický" ako "dráma". Neskôr v časti odohrávajúcej sa v gulagu držali atmosféru filmu pri živote Colin Farrell a pekné zábery na prírodu. Útek aj ich cestu na štýl "Ultimate Survival" som si celkom užil... vyčítať môžem len scenár, ktorý však nebol až taký zlý ako píšete ;) ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Co mi chybělo v "Bílém pekle", tady bylo. Postavy, s nimiž se člověk může ztotožnit, velkolepé záběry ruské, mongolské, indické a jiné přírody (National Geographic je National Geographic), skvělá hudba. Některé scény (muži odeženou smečku vlků od mršiny a pak se chovají přesně jako oni - přechod pouště...) jsou nezapomenutelné stejně jako kreace Colina Farrella (zíral jsem). Zamrzel naprosto nevyužitý Mark Strong, v ostudné zkratce podaný přechod Himálaje a celý ten uspěchaný konec vůbec.__P.S. Řekl bych, že za zklamání, které tenhle film mnohým přichystal, může z velké části i český distributor, který zase jednou (podobně jako v případě Bílého pekla) vymyslel "skvělý, bombově dramatický" název. Je jedno, že zmíněný útěk ve filmu vůbec neuvidíte (a přitom by člověk podle titulu čekal alespoň nějaké jeho plánování), je fuk, že se na Sibiři odehrává zhruba polovina děje... Zkrátka "Cesta zpět" by se někomu asi zdála nudná. ()

Reklama

cheyene 

všechny recenze uživatele

Nemusím příliš váhat a dávám nejvyšší hodnocení. Tvůrci si pro diváky připravili příběh založený na skutečné události, což u mě automaticky zvyšuje výpovědní hodnotu různých scén, ale pochopitelně i celého filmu. Colin Farrell zde předvádí obdivuhodný výkon a jeho role je rozhodně nejzajímavější ze všech. Ed Harris je tu sympatický, leč málo zajímavý a o ostatních charakterech postav ani nemluvím. Přesto jsem se s hrdiny dokázal sžít a jejich dlouhé putování za svobodou ve mně zanechalo nejednu stopu. Děj je dekorovaný záběry na nádhernou přírodu a doprovázen příjemnou hudbou. Je mu vlastní také několik silných okamžiků, z nichž bych vyzdvihl alespoň dva. Záběr na bránu na sovětsko-čínské hranici a závěrečný "kaleidoskop" od roku 1945. Našel bych však i další...Přiznám se, že jsem od Útěku ze Sibiře čekal zhruba tolik, kolik jsem dostal. Možná je trochu škoda, že hned na úvod se dozvíme, jak film vlastně dopadne..tím je snímek ochuzen o větší napětí. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

Miluji filmy o tom, jak někdo někam jde! Zvlášť ty extrémně dlouhé. Jeden si u nich po perném dni najde konečně chvilku pro sebe, něco hezkého si přečte, udělá si nehty, kvalitně zašuká, zajde vyvenčit psa, zasmaží na mobilu tetrisy a přitom se vůbec nemusí obávat, že mu z tolik hutného a komplikovaného děje něco uteče. Je pravda, že pravidelně v půlhodinových intervalech ubude jeden herec, nicméně fakt, že se prostě ušel, nikterak nedegraduje strhující tempo ostatních a člověk celou dobu myslí jen na otravnou repliku Shrekova Oslíka: "Už tam budéééém??". A tak naší milí hrdinové jdou a jdou, místy mají žízeň, místy hlad, někdy je jim zima, pak zas horko, ale oni to všechno prostě přejdou. Výhodou je, že se dá takový svižný film sledovat velmi aktivně a jen tak nezahálet. "Už tam, kurva, konečně budéééém??", blesklo mi po desáté hlavou někdy v šedesáté minutě a opět jsem se otočil na druhý bok, abych neměl proleženiny. A takových otoček jsem udělal tři série po desíti!!! No nemám nic proti, za chvíli je léto a ladím plážovou formu! Zvláštní pozornost si také zaslouží citlivý casting, který bezděky vnesl do tak vážného spektáklu notnou dávku humoru. Poté, co židovský producent zjistil, že pan Sturgess je Angličan, bylo jasné, kdo bude hrát Poláka! Vždyť Polsko je taky v Evropě, hned vedle Vídně. Jeho plynnou polštinu pak nerozeznáte od rodilého mluvčího. S vybitými předními zuby, hubou plnou aft a horkou bramborou na patře! A tak je to se všemi. Jedinou opravdu světlou výjimkou je Farellova kreace ruského mukla! Vyrostl z něj opravdu Pan Herec a náramně mě bavil až k Mongolské hranici! Někdy bych ho hrozně rád potkal u Colína. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Existují v zásadě jen tři typy filmů: filmy typu A odehrávající se na malým prostoru (vězení, vlak, letadlo), filmy typu B odehrávající se ve středně velkým prostoru (mrakodrap, letadlová loď) a filmy typu C odehrávající se ve velkým prostoru (road movie, les). A teď jde o to, že filmy typu A ani filmy typu C často moc nefungují, protože takové filmy své postavy buďto moc svírají (A), nebo jim naopak moc povolují (C). Ideální je samozřejmě zlatá střední cesta (B). K této zlaté střední cestě se můžou přiblížit i ty dva krajní typy filmů, a to jednoduše tak, že postavám odstraňují překážky z cesty a tím jim umožní takříkajíc lépe dýchat (A), anebo jim naopak hází klacky pod nohy a malinko je přidusí (C), kupříkladu v road movie velí žánrová norma, aby se rozbilo auto, a to právě z toho důvodu, aby se ta obrovská volnost, kterou postavy mají, nějak vykompenzovala, aby ty postavy čelily nějakým obtížím, protože jinak by to byla asi dost nuda. Nejinak je tomu mimochodem u PC her, kde vedle koridorovek (A) a svobodných her jako jsou letové simulátory nebo strategie v duchu „stav si, dokud tě to neomrzí“ (C) máme opět nějaký ideál uprostřed, třeba jasné zadané mise a k tomu vedlejší nepovinné úkoly (Deus Ex: Human Revolution). Jak to celé souvisí s Útěkem ze Sibiře? Souvisí to hodně, protože pokud toto rozdělení na tři typy filmů přijmeme, můžeme velice snadno pochopit a dekonstruovat i tento film o útěku ze sibiřského gulagu do Indie, který naprosto ukázkovým způsobem naši definici potvrzuje. Celý ten film, ač patří celkově k C-čku, sestává ze tří odlišných částí, kde každá z nich odpovídá jednomu typu filmů: gulag A-čku, samotný útěk C-čku a město Lhasa B-čku. Nejen to, film dokonce potvrzuje i to o překážkách a klackách, (-spoilery-) neboť postavám umožní bez nejmenších potíží utéct z gulagu, ten útěk není ve filmu dokonce ani vidět (větší odstranění překážky snad ani film postavám nabídnout nemůže), a naopak na samotné cestě jim pořád hází klacky pod nohy v podobě zimy, horka, jídla, komárů a podobně. Oba případy, uzavřený gulag (A) a zcela otevřená krajina (C), jsou ale až příliš extrémní, a možná proto ten film tak úplně nefunguje a skoro všichni mu dávají tři, maximálně čtyři hvězdičky. Oba ty případy postavy buďto až příliš omezují (to, co je přiměje definitivně k útěku, není vlastně gulag, ale důl, kde se nedá přežít víc než pár měsíců), nebo jim naopak poskytují až příliš volného prostoru. Ideální střed (B) nastane až v tibetské Lhase, v městečku ani zcela sevřeném ani zcela otevřeném, kde si postavy teprve uvědomí, že to dokázaly. Jenže to už je trochu pozdě, neboť film končí. ____ Ač by se mohlo zdát, že výše uvedené členění filmů z hlediska prostoru na tři typy je banální anebo prostě trochu divné, dovoluje nám odpovědět na některé z největších záhad kinematografie, například proč je Smrtonosná past 1 lepší než Smrtonosná past 2? Spousta lidí na tohle řekne něco jako - no, protože druhý díly bývají horší a kdesi cosi, jenže skutečný důvod spočívá v tom, že ten první film spadá do ideálu B-filmů, kdežto ten druhý do C-filmů. Rovněž může zaznít otázka, proč je Přepadení v Pacifiku 1 lepší než „Přepadení v Pacifiku 2"? Opět - protože první film je případ B filmu (loď), kdežto druhý C (vlak). Závěr z toho je ten, že můžete být geniální scénárista a vymýšlet geniální (například ve smyslu plastický) postavy, prokreslovat je a krášlit, ale pokud ty postavy umístíte do blbého prostředí, je vám veškerá ta genialita úplně k ničemu. Měli bychom tedy obrátit tradiční tezi o izolovaných postavách jako takových a ptát se, proč přesně jsou některé postavy dobré – tvrdím, že právě kvůli prostředí. Coby scénárista se tohle pravidlo můžete snažit přechytračit, vymýšlet všelijaké finty, ale je to úplně zbytečné, protože tyhle zákony prostoru obejít nelze. Nepovedlo se to ani Peteru Weirovi. () (méně) (více)

Galerie (77)

Zajímavosti (23)

  • Herečce Saoirse Ronan (Irena Zielińska) bylo v době natáčení pouhých 16 let. (Greg)
  • Snímek je natočen na motivy knihy "Dlouhé putování", kterou autor Sławomir Rawicz údajně napsal na základě vlastních vzpomínek na útěk z ruského gulagu z roku 1941. Velká část minipříběhů a scén z tábora ale byla převzata z díla "Kolymské povídky" od Varlama Šalamova. Příkladem jsou scéna s vraždou pro svetr při hraní karet, která byla inspirována povídkou "Na sekeru", zbavování se vší z oděvů, jež má původ v části "Suchý příděl", vyprávění románů za chleba a ochranu, pocházející ze "Zaklínače hadů", či falešné lákání k útěku dle "Kondenzovaného mléka". (fmash)

Související novinky

Komu letos poputují čestné Oscary?

Komu letos poputují čestné Oscary?

22.06.2022

Americká Akademie filmového umění a věd (AMPAS) každoročně kromě známého a mediálně ostře sledovaného předávání Oscarů na přelomu zimy a jara organizuje o pár měsíců dřív i menší ceremoniál předávání… (více)

Oscar 2011 - výsledky

Oscar 2011 - výsledky

28.02.2011

Stejně jako každý rok, i letos nám akademici připravili nějaké to překvapení. Letos je ve znamení obrovského neúspěchu Opravdové kuráže, která neproměnila ani jednu z deseti nominací a podobně… (více)

Nominacím na Oscary vládne koktavý král

Nominacím na Oscary vládne koktavý král

26.01.2011

83. udělování Cen Americké filmové akademie proběhne v neděli 27. února. Do té doby můžete tipovat, kdo bude vítězem. A nebude to lehké, letos se v pomyslném pelotonu setkali velmi silní běžci.… (více)

Weir vypátral své uprchlíky

Weir vypátral své uprchlíky

10.01.2009

O projektu Petra Weira The Way Back už z našich novinek víte, že půjde o drama inspirované memoáry Poláka Slavomira Rawicze, který v roce 1942 uprchl z mrazivého sibirského gulagu a s několika… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno