Reklama

Reklama

Venkovský učitel

Trailer

Obsahy(1)

Mladý muž z Prahy přestupuje na malou vesnickou školu jako učitel. Rozhodl se utéct od všech svých bezvýchodných vztahů do prostředí, kde snad bude moci najít sebe a další životní cestu. Postupně se sblíží s okolím, především s rozvedenou farmářkou a jejím dospívajícím synem. Lidské vztahy jsou ale komplikované, zvláště ve filmech Bohdana Slámy. Učitel totiž miluje syna, jehož matka je zamilovaná do něj, a syn miluje dívku, která mu uteče... V tomto filmu se zkrátka lásky míjejí, žádná z nich nedosáhne naplnění, ale podstatná je bolest jejich duše, kterou tu režisér nepateticky a přesto s pochopením a dojímavě zachytil, a hledání východiska ve vzájemném odpuštění. Vyrovnat se s odlišností je komplikovaný proces... Pavel Liška v titulní roli dokázal vymodelovat emoce muže, který se zmítá v uzamčeném kruhu své duše, svého údělu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (666)

Lateef 

všechny recenze uživatele

Takovéhle herecké výkony (neverbální projevy) jsem v žádném jiném českém filmu neviděl, Bydžovská je naprosto neskutečná a určitě zastiňuje i Lišku. Stejně tak mluvené slovo, film plyne a několikrát je doslova interuptován špičkovými dialogy, při kterých ztichlo celé kino, a všichni jenom viseli na ústech herců. I takřka dvouhodinová stopáž není vůbec žádný problém. Ale něco přeci. Přísahám na všech osmnáct kol Optima, že do kina už na českej film nejdu, dokud nezačneme točit pozitivnější snímky. Na mě tyhle věci působí až moc depresivně a smutně (vím, že je to následek události, která ve mně pořád leží), ačkoliv vyznění filmu je kladné. Znovu se budu opakovat (viz Vratné lahve nebo Medvídek), ale nevím, proč je naše tvorba tolik tíživá a depresivní. Život sám o sobě je těžký a tvrdý boj, proč se na to koukat ještě ve filmech. Ale jak říkám, toto je pouze moje věc, já jsem si to prostě neužil tak moc, jak bych měl. Jinak natočeno je to parádně a zahráno ještě lépe. ()

3497299 

všechny recenze uživatele

Bohdan Sláma vyrostl ze své formální syrovosti s divokým hmyzem, třebaže velmi nápadité a slibné, a se zdatnou obhajobou na nezdolnost člověka prožívat štěstí, zdárně vplul do záludných vod evropského artu. Na rozdíl od drtivé většiny současných českých dlouhometrážních filmařů na to skutečně má (ještě snad Morávek a možná kdysi Nellis). Všechny ty formalistické poznámky o diegetické a nediegetické hudbě, mizanscéně, střihu a precizně komponovaných záběrech atd. už tady padly mnohokrát, takže nebudu zbytečně redundovat. Velmi mě překvapil Liška (snad poprvé jsem ho viděl v roli někoho, kdo není ani jurodivý idiot, ani adolescentní blb a funguje to skvěle), pobavil mě Kotek (jak by asi vypadalo jeho obsazení do hlavní role místo výborného Ladislava Šedivého?:-)) a potěšil Krobot (jsem fanoušek Krobota – viz: A Londoni férfi ) Obsahem film navazuje na „empatickou“ vlnu sociologicko-psychologické artové cinematiky a jestliže kdosi mítá námitky, že téma je poněkud vyčpělé a animované konflikty profláklé, pak odmítám a mítám zpět, že vše „už tu někdy bylo“ a aktuálnost témat je velmi relativní. PS: Přirovnávat Venkovského učitele k hixploitationu mi přijde trochu jako recenzentská ipsace, ale budiž. To jen tak na okraj. ()

Reklama

Davies182 

všechny recenze uživatele

O Pavlu Liškovi si spousta diváků myslí, že většinou hraje naprostého idiota z jednoho prostého důvodu: sám je totiž přesně takový i ve skutečnosti. No, tihle lidé pravděpodobně ještě stále neviděli Polski film. Ve Venkovském učiteli pak Liška není tak docela magor, je jen prostě... no jiný. Férový snímek s tunou zvířátek, sexu a zlobivých dětí! Vypsané pořadí je zcela náhodné. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

VENKOVSKÝ UČITEL je nikoliv český, ale evropský projekt, jehož stylistická figura je formálně opodstatnitelná. Práce s více plány najednou, přesné rozmístění v mizanscéně, co scéna, to jeden záběr či vnitrozáběrová montáž, diegetická hudba přecházející plynule do adiegetické a zase zpátky, práce se (hereckými) šaržemi a pomalým plynutím snímku, založeném na výpovědní hodnotě obrazu a hudbě jako fokalizujícím prvku._____ Bohdan Sláma filmařsky dospěl a našel svůj styl, metaforické či metonymické banality jsou opodstatnitelné vzhledem k užitým formálním prvkům, v první čtvrtině stylistická figura založená na násilném a neplynulém střihu se ukáže jako jazykově promyšlená, vyjadřující pohyb postav v příběhu. Pavel Liška, zbaven své šarže, se až moc soustřeďuje na učitelovskou dikci, věrohodnější je v mlčenlivých scénách. Zuzana Bydžovská po GYMPLU pokračuje ve své odyssey matky s problematickým výrostkem, škála poloh v jedné scéně (jednom záběru) je odzbrojující. Marek Diviš slouží filmu a neexhibuje, Godárova hudba doplňuje obrazovou složku. Zbavit se nadbytečných explikací a tendenčnosti v analogii učitel=režisér a žák=divák, je to za 100%. Ale Sláma si je vědom svých chyb, takže se může zlepšovat._____ P.S. to Rob Roy: Ne že tam je míň než 200 střihů, on je tam méně než 100 střihů - přesně 81! ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Víš, ty se musíš naučiť víc si věřit.“ – „Ale jak?“ – „Musíš mýt sám sebe víc rád.“ – „Jenže to nejde. Není proč.“ Spoilery. To čo bolo? Sláma po DIVOKÝCH VČELÁCH a ŠŤASTÍ uzatvára svoju voľnú trilógiu o hľadaní svojho miesta pod slnkom. Pitvou homosexuála. Nemám problém s tým, že hrdina je gay. Síce je smutné, že i v roku 2007 sú homosexuáli tabuizovaní a pokladaní za niečo tajomné, o čom treba nakrúcať filmy, ale to samozrejme viac vypovedá o nás, než o režisérovi. Takisto nemám problém s tým, ak je hrdinom sexuálny deviant. Ale musí sa jednať o dokument, psychologickú drámu, triler alebo horor. Sláma však zo sexuálneho zločinca urobil sympatickú postavu bezstarostne na lúke zbierajúcu slimačie ulity. Podľa režiséra je normálne, že sa deviant s plačom ospravedlní matke zneužitého neplnoletého chlapca. Keď to nepomôže, nafinguje samovraždu (na jej pozemku, aby ho včas našla a stihla mu zabezpečiť prvú pomoc). Nakoniec mu žena odpustí a všetci traja ŠŤASTNE ŽIJÚ POD JEDNOU STRECHOU. Aj kebyže necháme bokom absurdný, jedným slovom neuveriteľný scenár, po ŠŤASTÍ, ktoré zbožňujem, je to radikálny zosun dole. Doslovné, zjednodušujúce. Nadchli ma len niektoré herecké výkony (Voříšková, Krobot, Kronerová) a z dvoch troch scén som mal slzy v očiach, buchot v srdci a čeľusť na stole (keď Liška niekomu oznamuje, že je gay). Na dvojhodinový film málo. Nepotešili ma ani ďalšie zápory (film končí vo chvíli, keď začne byť najzaujímavejší). ()

Galerie (23)

Zajímavosti (16)

  • Mariin (Zuzana Bydžovská) statek i učitelův (Pavel Liška) filmový domov byly vybudovány pouze pro účely tohoto snímku. Filmaři totiž nenašli dostatečně velká stavení, která by umožňovala natáčet dlouhé záběry tak, aby se kamera mohla bez omezení pohybovat prostorem spolu s herci. Obě stavení byla postavena v květnu 2007 a ještě před začátkem zimy byla zbourána. (DaViD´82)
  • Téma homosexuality se ukázalo být při oslovování producentů a koproducentů lehce ošidným, ovšem z jiných důvodů, než by tehdy mnoho lidí možná předpokládalo. Režisér Bohdan Sláma: "Naši producenti měli strach, abychom homosexualitu neukazovali ve špatném světle. Kdysi dělali film Šeptej, v němž je postava homosexuála povrchní a nesympatická, a cítili jistý dluh vůči tomuto tématu, proto se strašně báli, aby tenhle film neublížil. První reakce německých koproducentů pak byla zase taková, že na Západě homosexualita už dávno není žádné tabu, tudíž že to nebude nikoho zajímat. Musel jsem jim spolu s producenty vysvětlovat, že Venkovský učitel není o homosexualitě, ale o lásce tří lidí, z nichž jeden je shodou okolností homosexuál. Vesnický učitel není o vyrovnávání se se svojí sexuální orientací, je to film o hledání lásky, což se týká úplně každýho, film je proto úplně stejně homosexuální, jako heterosexuální." (NIRO)

Související novinky

Nej filmy roku 2008

Nej filmy roku 2008

25.12.2008

Mezi ČSFD uživateli s nejvíce body jsme udělali malý průzkum, které filmy se jim v roce 2008 líbily nejvíce a které nejméně. Nejedná se o žádné „ČSFD Oskary“ ani žádnou oficiální statistiku, jde… (více)

Reklama

Reklama