Režie:
Brian De PalmaKamera:
John A. AlonzoHudba:
Giorgio MoroderHrají:
Al Pacino, Steven Bauer, Michelle Pfeiffer, Mary Elizabeth Mastrantonio, Robert Loggia, Miriam Colon, F. Murray Abraham, Paul Shenar, Harris Yulin (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Na mrtvolách svých konkurentů chtěl vybudovat americký sen... Klasické drama Howarda Hawkse Zjizvená tvář (1932), inspirované osudem proslulého chicagského gangstera Ala Caponea, se po více než padesáti letech dočkalo nového zpracování. Scenárista Oliver Stone a režisér Brian De Palma ovšem děj posunuli do současnosti, italského zločince nahradili kubánským emigrantem a pašování alkoholu distribucí drog. V létě roku 1980 emigrovalo z kubánského přístavu Mariel se souhlasem Fidela Castra 125 000 lidí. Zhruba pětina z nich měla kriminální záznam, neboť Castro se potřeboval zbavit „nežádoucích" osob. Asi polovina utečenců se usídlila v Miami a jeho okolí. Tato událost tvoří prolog nové verze Zjizvené tváře. Jeden z emigrantů Tony Montana (Al Pacino) se velmi rychle adaptuje v nových podmínkách svobodného světa. Se svým přítelem Mannym (Steven Bauer, jediný rodilý Kubánec mezi hlavními herci) vykonávají příležitostné práce v místním podsvětí a při jedné předávce drog skončí v jejich rukou ukradené peníze, za něž Montana vybuduje vlastní drogové impérium. S mocí a bohatstvím ovšem roste i jeho ego a především paranoia, že jej o jeho výdobytky připraví někdo stejným způsobem, jako to udělal on... Režisér De Palma svůj snímek natočil efektním, rozmáchlým stylem, v němž se opřel o téměř maniakální výkon Ala Pacina. Spíš než u původní Zjizvené tváře hledal inspiraci u Coppolova Kmotra, což je zřejmé už z Pacinova obsazení. Mezi dalšími herci zaujmou tehdy ještě málo známé Michelle Pfeifferová (Montanova žena Elvira) a Mary Elizabeth Mastrantoniová (Montanova sestra Gina). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 228)
Ultimátní film o vzestupu jednotlivce a jak jsem se mohl na vlastní oči přesvědčit, v USA kult největší. Už od první scény s Tonyho výslechem je zřejmé mistrovství jak de Palmy, tak Stonea a Pacina, podávajícího tu nejlepší herecký výkon své kariéry. Nepatřím mezi lidi, co u každého druhého filmu žehrají na dabing, ale konkrétně tenhle film se MUSÍ vidět v originále kvůli rozkošnému znásilňování angličtiny a Alovu přízvuku. Parádně napsané postavy i děj, parádně natočené. Brutální, krvavý a paranoidní rauš s famózními dobovými songy, vrcholící památným masakrem, který se nachází v mém osobním top tenu nejlepších filmových konců všech dob. Zlatá osmdesátá. ()
Nikdy bych nevěřil, že budu zklamaný z filmu od De Palmy s Al Pacinem v hlavní roli. Příběh mně celkově moc nezaujal, to samé jsem viděl již mnohokrát v lepším provedení (díky pane Scorsese). Mělo to sice slušný rozjezd, ale potom mně téměř tříhodinová sonda do života mafiána přestala bavit a bylo mi úplně jedno, co se stane s hlavními představiteli. Emočně prázdné, možnost aspoň malého ztotožnění žádná a vše zazdil podivný závěrečný masakr. Výsledným dojmem je jedna velká deprese a jistota, že podruhý už si to nepustím, navzdory skvělému Al Pacinovi a jeho bezvadnému španělskému přízvuku. ()
Nemůžu uvěřit, že jsem byl právě 170 minut přikovanej v křesle, aniž bych si to uvědomil. Jestli takovýhle gangsterky vznikaly dáávno před mým narozením, tak co se to dneska točí za slátaniny ? Má cenu psát něco dalšího ? Radši ne, nechci pořád opakovat, že je pro mě Al Pacino ztělesněním herectví. Tohle rozhodně nebyly vyhozený peníze a lepší '' filmový start '' toho nového roku si dokážu jen těžko představit - 100%. ()
Al Pacino - (Tony Montana) +++ Steven Bauer - (Manny Ribera) +++ Michelle Pfeiffer - (Elvira Hancock) +++ Mary Elizabeth Mastrantonio - (Gina Montana -Tonyho sestra) +++ F. Murray Abraham - (Omar Suarez) +++ Robert Loggia - (Frank Lopez) +++ Miriam Colon - (Tonyho Mama) +++ Producent: Martin Bregman +++ ()
Vynikajicí gangsterka, která se kvalitativně pomalu blíží Scorseseho kouskům ( liší se ale v tom, že jde pouze o drogový obchod ). Velkou zásluhu na tom má scénář O. Stonea, samozřejmě DePalmova režie ( vizuálně bohatá, napětí, brutalita ) a vynikajicí Al Pacino. Dobře vykreslený charakter muže, který přijel do Ameriky "aby si bral". Pyšný, neústupný, neuvěřitelně dravý a v poslední třetině filmu téměř permanentně zkoksovaný. Některé scény jsou možá zbytečně dlouhé a připadaly mi spíše jako jeho exhibice, ale komu by to vadilo, když je tak dobrý. Rozhodně to není postava se kterou by jste se ztotožnili nebo soucítili. Je odpudivý a zároveň fascinující. Je tu několik nezapomenutelných scén - zejména ta v restauraci ( "Jsem darebák" ) a závěrečný masakr. Nemůžu se nepřipojit ke svým kolegům - Svět je tvůj, tak si ber, ale nepřežeň to... ()
Galerie (242)
Zajímavosti (110)
- Snímek byl původně ohodnocen ratingem X, režisér Brian De Palma ale nakonec Americkou filmovou asociaci MPAA přesvědčil, že závislost na kokainu je ve filmu zobrazena reálně - třetí verze snímku již dostala rating R. Avšak ve studiu neměl nikdo přehled o tom, který sestřih je který, proto De Palma neváhal a do kin propašoval původní, přísněji ohodnocenou verzi. (Membpsky)
- Oliver Stone záměrně přesunul děj z Chicaga na Floridu. Otevřel tak problematiku kubánských imigrantů i téma pašování drog. Při psaní scénáře často mluvil s policisty a několikrát i odcestoval do Jižní Ameriky, kde se setkal s opravdovými drogovými barony, což mu v práci ohromně pomohlo. (duklak2)
- Cenzory pohoršovaly potoky krve, kubánští imigranti si zase mysleli, že film tajně financuje Fidel Castro. (Siriuss)
Reklama