Série(7) / Epizody(92)
Obsahy(1)
Seriál Mad Men (2007–15) patří k nejoceňovanějším pořadům americké televize. Kromě dalších cen se může pochlubit mj. třemi Zlatými glóby v kategorii dramatických seriálů a čtyřmi Cenami Emmy v téže kategorii. Jeho anglický název je typicky americkým mnohovýznamovým spojením slov Ad Men (pracovníci v reklamě), Mad Men (muži z výstavní třídy Madison Avenue, kde smyšlená reklamní agentura sídlí) a konečně Mad Men (šílenci, což odpovídá životnímu stylu většiny hrdinů seriálu). Vytvoření českého názvu proto představovalo značnou výzvu a skončilo určitým kompromisem – Šílenci z Manhattanu.
Seriál je časově zasazený do šedesátých let a místně pak do prostředí fiktivní reklamní agentury Sterling Cooper, v níž sleduje osudy zaměstnanců a majitelů, včetně kreativního ředitele Dona Drapera – charismatického génia, alkoholika a vraha, skrývajícího se za ukradenou identitou. Za fenomenální úspěch seriál vděčí krom jiného faktu, že díky prostředí reklamní agentury se mohla stát jeho stěžejním tématem konzumní společnost. Postavy působí, jako by vystoupily ze stránek dobových magazínů zaplněných obrazy dokonalých hospodyněk v lodičkách. Děj pak nabízí lákavý únik do jednodušších časů, kdy se kouřit smělo všude, alkohol v práci byl součástí stylu, sexismus byl sexy, stejně jako návyk nechat za sebou v parku po pikniku odpadky. Podvádění pak bylo běžnou součástí života a do jisté míry potvrzením „mužnosti". Jedna z reklamních kampaní na seriál ostatně hlásala, že „Nevěra je zpátky".
Hrdinové seriálu jako kdyby sami podléhali svodům těch reklamních obrazů, jež tvoří. Jejich práce je vyvolat v publiku touhu, naději, že zakoupení něčeho přinese nějaké jiné uspokojení než to prchavé vlastnické, a jejich životy pohánějí podobné touhy, jež jsou nutně podobným způsobem zklamávány. Talentovaná textařka Peggy Olsonová (Elisabeth Mossová) se jen s obtížemi prosazuje v mužském světě. Daří se jí to, ale pořád trpí samotou a výčitkami. Požitkář a pohodář Roger Sterling (John Slattery) se zubí na svět a rozhazuje suché fóry, jeho hédonismus ale nabývá zničujících rozměrů. Únavný šprt Pete Campbell (Vincent Kartheiser) se úporně snaží, ale nikdy se mu nedaří tak, jak by si přál, věci se vždycky nějak vymknou. Ti lidé před sebe staví cíle a třeba jich i dosáhnou, předmět touhy ale vždycky odskočí někam za horizont, aby byl důvod běžet dát, nezastavovat se, protože jinak by hrozilo, že se jejich život zhroutí. Rozumějí potřebě iluzí a umějí je prodat. Ve středu tohoto světa stojí mimořádně talentovaný reklamní kreativec Don Draper (Jon Hamm). Jeho úspěch spočívá i v tom, že utíká sám před sebou, skrývá před ostatními svou minulost a chce se jí zbavit. Zároveň je sám ideální spotřebitel, nutkavě zkouší různé ženy i různé styly. Je to velmi empaticky vykreslený antihrdina, dostatečně okouzlující, aby člověk zaujatě sledoval jeho osudy, dostatečně rozporný, aby se k němu dokázal vztáhnout jako k živé bytosti, která uvnitř prožívá podobné konflikty. (Česká televize)
(více)Videa (13)
Recenze (187)
Nejlepší retro seriál jaký jsem zatím viděl, i když mám takový neodbytný pocit, že může způsobovat infarktové stavy mezi militantními feministkami a v ligách bojovníků proti kouření a alkoholu. Je opravdu zajímavé pozorovat, kam se během padesáti let posunuly některé hranice, já být běžným Američanem, byl bych asi nucen neprodleně navštívit svého psychologa. Vzhledem k tomu, že jsem neafektovaný Evropan, seriál jsem si užil a výborně jsem se bavil. ()
Představte si seriál o skupině zaměstnanců jedné firmy, o jejich trablech na pracovišti ale i v soukromém životě. O honbě za kariérou, o útěku před minulostí, o konfliktech, o nevěře a o rodinném životě. Vychází vám podobný nekoukatelný paskvil jako například Pojišťovna štěstí? Pod produkcí tuzemských televizí možná. Přidejte ale kvalitní scénář, špičkovou režii, skvělé herce a herečky. Celé to vložte do autentického prostředí New Yorku 60. let 20. století a doplňte to pořádnou dávku stylu a onu celou společnost zaměřte na marketing. Je až neuvěřetilné jaký dojem se dá vytěžit díky jedinečné atmosféře USA tehdejší doby. Obrovským plusem jsou sympatické a skvěle napsané postavy. Shrnuto a podtrženo - Žádná Pojišťovna štěstí... nýbrž jeden z nejlepších a nejchytlavějších seriálů současnosti. ()
Mad Menům chvíli trvá, než se člověku dostanou pod kůži - a není to díky pomalému rozjezdu, tempo je totiž pomalejší pořád (nikoliv na škodu), jde o to, že tento seriál nevypráví prostřednictvím očividně úderných scén, či twistů. Mad Men se raději soustředí na nenucené, avšak komplexní vykreslení doby, prim dokonce nehraje ani samotné řemeslo reklamního agenta, jde spíš o pohled na tvorbu reklamy skrze pracovníka. Na řadu tedy přichází vztahy na pracovišti a tak nějak obecně život v 60. letech - občas vyprávěn i v takové šedi, jaká je realitě nejpodobnější - avšak vždy, a na každém dílu, je něco (opět zdůrazňuji) nenuceně, či mimoslovně zajímavého... Mad Men si zkrátka po vzoru The Sopranos plyne vlastním životem (nepodbízí se diváku)... 8/10 ()
U málokterýho seriálu mi bylo tak smutno a dobře zároveň. Proč? Možná proto, že má Mad Men v hlavní roli idola. Chlapa, ke kterýmu od začátku vzhlížíte. A zároveň chlapa, co všechno možný posírá s lehkostí dobrýho copywritingu. Od začátku do konce skvěle napsaná, opojná, inspirativní látka s tlustou slupkou, do který, když se vám podaří proniknout, tučně se vám odmění. Matthew Weiner v životní formě. Reklama na televizní seriál. ()
Zatiaľ po prvých dvoch dieloch prvej série, a už viem, že mám nový obľúbený seriál z tej mimo-komediálnej sféry. Keďže marketing a reklama (plus celý ten biznis a machinácie) sú mojim chlebom každodenným, je pre mňa nesmierne zaujímavé a obohacujúce sledovať, ako to vyzeralo na počiatku v centre reklamného diania - Ameriky. It´s toasted! ()
Galerie (1 708)
Zajímavosti (20)
- Herci v seriálu nekouří opravdové cigarety, ale falešné bylinné cigarety, které jsou bez tabáku a nikotinu. (Mitin)
- Práva na použití písničky "Tomorrow Never Knows" od The Beatles v epizodě "Lady Lazarus" vyšlo producenty na 250 000 amerických dolarů. (Mitin)
- V roku 2016 podľa prestížneho magazínu Rolling Stone sa jedná o 5. najlepší seriál všetkých čias. (Raccoon.city)
Reklama