Režie:
Xiaogang FengScénář:
Heng LiuKamera:
Yue LüHrají:
Hanyu Zhang, Chao Deng, Mickey Yuan, Tiffany Tang, Fan Liao, Baoqiang Wang, Jun Hu, Heng Fu, Chen Li, Naiwen Li, Yuan Nie, Ming HuObsahy(1)
Pojďte s námi do roku 1948, kdy celou zemí lomcuje občanská válka. Gu je velitelem deváté divize a má za úkol až do odvolání bránit určené území. Rádio mlčí dlouhé desítky hodin, náboje docházejí, kamarádi odcházejí, trpělivost mizí. V žáru bitvy však velitel přeslechne rozkaz k ústupu a nechce věřit svému poručíkovi, že opravdu zazněl. Rádio utichlo a Gu je rozhodnut bojovat do posledního dechu. Všichni jeho kamarádi padnou a on je zajat nepřítelem. Je hnán touhou zjistit, jak to tenkrát bylo. A říct jednou světu, že jeho kamarádi byli do jednoho velcí hrdinové. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (133)
Pro mě osobně byl tohle snad první pořádný kontakt s čínskou produkcí (nepočítám-li těch pár filmů, které vznikaly v koprodukci s Hong-Kongem). Assembly se odehrává ve třech obdobích: Občanská válka v Číně, Korejská válka a poté život po válce. Válečné scény jsou natočeny precizně a určitě dost lidem připomenou Ryana, či Band of Brothers. Pasáž odehrávající se v Korejské válce je oproti tomu roztahanějšá a pořádné akce se nedočkáme. FInální part o hledání spolubojovníků už je jen jakousi nastavovanou patetickou kaší, která sráží dojem z filmu prudce dolů. Ale nebojte film byl evidentně připravován i pro západní trh, takže se žadných propagandistických šíleností nedočkáte. Škoda, že moje první zkušenost s čínským filmem nedopadla lépe. ()
Od korejských Taegukgi bezesporu největší válečná jatka. Dokud slova zanikají ve svistotu kulek a dunění smršti šrapnelů, která trhá vojáky v detailních záběrech na kusy, a osamocená jednotka čelí opakovanému náporu nepřítele disponujicim převahou těžké techniky, nemá film prakticky žádné slabiny a může se bez váhání postavit v bok vojínu Ryanovi a korejským Poutům. Jenže Assembly je snímek dvou rozdílných částí. V jedné se válčí, druhá staví na obvyklé floskuli „několik roků poté“ a návratu na bývalá bojiště, srovnávání se s ještě živými vnitřními běsy z války a snahou o vzdání úcty padlým kolegům. Bohužel z toho, jak již bylo zmíněno, trčí politická korektnost a kalkul s celosvětovým uvedením filmu, pročež tato sázka má za následek zmírnění palby projektilů nejen na divákovu první signální, ale i na jeho empatické centrum a hrozí mu nudou. Naštěstí u mě se vyměklé druhé půlce kanonádu nesmírně sugestivních výjevů z válečné vřavy přebít nepodařilo. 7/10 ()
Svým způsobem je tento film dost podobný filmu 71: Into the Fire - Pohwa sogeuro . Myslím tím teď zpracování bojů. Samozřejmě každý z filmů ukazuje tváře války ze svých pohledů. Hrdinové války jsou pohledem z revoluční strany (tedy Maovské a rudé) a ukazují část Čínské občanské války. První dvě třetiny filmu jsou strhující a bojové scény nemají chybu. Tvůrci si evidentně dali dost práce se sehnáním dobové techniky, uniforem a zbraní. Hlavním hrdinou je charismatický kapitán, který dostal rozkaz se svojí jednotkou hájit strategický důl a tím ústup celého pluku do posledního muže dokud nezazní signál k ústupu. Během odrážení dalších a dalších vln nepřátelských útoků se mezitím celý pluk včetně velitelství stáhne a nechá jednotku bez pomoci a bez výzvy k ústupu. Ta je nakonec nepřítelem celá rozdrcena. Přežije jen kapitán, který zbytek filmu dávno po válce v už budovatelských časech pátrá po vstupu do dolu, kam uložil mrtvé ze své jednotky. Nechce se smířit s oficiálními hroby bezejmenných vojínů. Jak vidno z filmu nenalezení těl mělo důsledky i pro pozůstalé. Rodina muže který padl v boji měla nárok na trojnásobnou dávku rýže oproti rodině, která měla jen nezvěstného...Bavíme se o padesátých létech v Číně, zdevastované válkou s Japonci a o období hladomorů. Ten závěr je patetický a občas jsem si myslel že už je díky vysvětlujícím závěrečným tituklkům konec, ale film dále pokračoval dál... Ačkoliv vlastně reprezentuje tu rudou stranu a tedy ty zlé, přesto mu nelze upřít velmi citlivý lidský pohled na tento konflikt. Boj kapitána s úřady o nalazení těl svých druhů (důl obnovil těžbu a kapitán svým amatérkým kopáním brzdí plán těžby) je velmi dojemný. Kdo se chce na konflikt dost podobný válce v Korei (mimochodem i z té je zde epizodka) podívat z druhé strany barikády ať nemešká. ()
Když jsem zjístil, že na Východě zase jednou natočili válečnou řežbu ve stylu Zachraňte vojína Ryana a Bratrstva neohrožených, dychtil jsem to hned vidět. Spíše bych to pak srovnal k Poutům války, které ukázaly luxusně zpracovaný konflikt jiného ražení než druhá světová. Po dokoukání mě hřálo u srdce, protože slib války bez příkras byl dodoržen a naprosto bez hnutí se na to dívalo. Toto realistické zpracování občanské války v Číně mě dostalo. Film je rozdělen na dvě části, v té první sledujeme válečnou vřavu přirovnanou ke zmíněným snímkům. Druhá část se pak odehrává po válce, kdy se přeživší hrdina snaží najít své spolubojovníky v dole, kde se tenkrát odehrávaly zuřivé bitvy. A to je důvod, proč dávám "jen" 4 hvězdy. Ne že by ta druhá část byla nezajímavá, ale měl jsem pocit, že jsem viděl dva rozdílné filmy. Kdyby se válčilo ještě o takových 30 minut dýl a pak to bylo zakončeno tím hledáním v kratším provedení, bylo by to jasných 5 hvězd. Pořád se ale jedná o jeden z těch nejlepších válečných filmů poslední doby. ()
Jo!! Paráda!! A ve druhém díle bude hrdinná Lidová armáda sebeobětavě a se strašlivými ztrátami rozjíždět tankama ty zasrané kontrarevoluční reakcionáře na náměstí Nebeského klidu. Bude to masakr, bude to ve 3D a totálně to ovládne místní topky. Nezletilí retardi by si dneska evidentně vyhonili i u oslavného filmu o Hitlerovi, hlavně když to bude krvavé, brutální a akční! Ještě k tomu měl ťamanský ústřední výbor spáchat nějakou výživnou počítačovou hru, třeba Volání dutých - Mise Kuomintang. Heil Mao Ce-tung!! ()
Galerie (13)
Photo © Media Asia Films Ltd.
![Hrdinové války - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/000/143/143417_ddfd45.jpg)
Zajímavosti (2)
- Herec Zhang Hanyu v roce 2008 získal cenu Golden Horse v kategorii nejlepší herec. V roce 2009 zvítězil film na čínském filmovém festivalu Sto květin. V roce 2008 získal prestižní čínskou cenu Zlatý kohout v kategorii nejlepší film. Mezinárodní filmový festival v Pchjongjangu udělil snímku dvě hlavní ceny, a to v kategorii nejlepší kamera (Lü Yue) a nejlepší režie (Feng Xiaogang). (Terva)
Reklama