Režie:
Zdeněk Podskalský st.Kamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Karel SvobodaHrají:
Vlastimil Brodský, Jana Brejchová, Karel Höger, Jaroslav Marvan, Miloš Kopecký, Waldemar Matuška, Slávka Budínová, Daniela Kolářová, Jaromír Hanzlík (více)Obsahy(1)
Jeden z nejznámějších a nejoblíbenějších českých filmových muzikálů vypráví o císaři Karlu IV. a jeho hradu Karlštejn, na němž kvůli jeho zákazu nesměly přebývat ženy. Tento zákaz měl posloužit k tomu, aby se panovník mohl věnovat mužským záležitostem. Jedné noci byl ale porušen hned dvakrát… Na Karlštejně se tedy objeví nejen Karel IV. a dva nezvaní hosté, cyperský král Petr a bavorský vévoda Štěpán, ale také dvě ženy v mužském přestrojení. Jednou z nich je císařova manželka Eliška Pomořanská, která z lásky a ze stesku porušila zákaz, aby mohla císaře alespoň zahlédnout, tou druhou je neteř purkrabího Alena, která se vsadila s otcem, že dokáže strávit noc na hradě v mužském přestrojení… Český filmový muzikál natočil režisér Zdeněk Podskalský podle stejnojmenné divadelní hry Jaroslava Vrchlického. V hlavních rolích uvidíte Vlastimila Brodského (Karel IV.) a Janu Brejchovou (Eliška Pomořanská). Eliščina ochránce, arcibiskupa Arnošta z Pardubic, hraje Karel Höger a odvážnou a tvrdohlavou Alenu Daniela Kolářová. (Česká televize)
(více)Recenze (497)
Tenhle film je jako parta přátel, navštěvujete se často a je úplně jedno, že se slyšíte po milionkráté, jste prostě rádi spolu............................jo když se sejdou výborní zpěvoherci, Karlštejn, hra od Vrchlického, hudební skladatel těch nejchytlavějších songů (Svoboda jak jinak) a režie, která tomu všemu hemžení dá tvar a nadhled, není co řešit. Muzikály mi nikdy nic neříkaly a říkat nebudou, ale ("vůbec ne tichá")noc na Karlštejně je paráda. Když připočítám chlapa v montérkách s bicyklem mezi rytíři a tu nejkrásnější českou herečku všech dob (Brejchová), není o čem..............protože slova jako "jak se struny v ženě naladí" dostávají úplně jiný rozměr. ()
Jeden z nejlepších českých muzikálů a muzikálů vůbec. Císařovna říše římské národa německého opustí svého bílého králíčka a jede za manželem na Karlštejn, i když to je přesně to, co mají ženy zakázané. S tímhle bezvadným nápadem není tu noc na Karlštejně sama. A co muži na to? Ti tokají, jako legendární tetřevi honzlovci. ()
Tak ukradnuté mi dramatické potreby hlavných hrdnov už veľmi dlho v nejakom filme neboli. Následkom toho som sa po väčšinu času krátkeho filmu nudil a nevžil som sa zo žiadnou jeho postavou. Brejchová s výrazným make upom sa snaží presvedčiť okolie, že je páža, na čo by jej neskočil ani ten najopitejší dvoran. Asi som mal tento film pozerať na Vianoce pri stromčeku so zasvietenými sviečkami, medzi Večernicou a Troma orieškami, kde by sa svojou atmosférou hodil a určite by som jednu hviezdu pridal. Radšej hodinu a pol počúvať Lásko má, ja stúňu, ako vidieť tento film znova. ()
Roli císařovny Elišky měla původně hrát i zpívat Brejchová, potom Vondráčková, načež tvůrci včas došli k závěru, že ta první neumí zpívat, ta druhá zase hrát, z čehož vyplynul geniální kompromis, kdy té první to ve filmu moc sluší a ta druhá přišla k jednomu ze stěžejních hitů své pěvecké kariéry. A že to celé není moc historické? To lze očekávat u historických či životopisných filmů, zatímco tohle je muzikál/komedie. Leč i tak si může každý odnést poznatek, že ze čtyř manželek Karla IV. byla Eliška ta, co dokázala lámat meče. Karel Svoboda dokázal (na rozdíl od jiných) vybavit nosnými melodiemi celý film, byť se hudební motivy opakují v různých aranžích. Hudebně je to hodně stylově barevné a pak ani neruší to, že někteří herci mají se zpěvem problém (zatímco naopak například Matuška nemá problém s hraním). Vyšperkované dialogy se starobylou češtinou příjemně kontrastují s moderní hovorovou mluvou (Hanzlík: "Hodím se marod."). A výkvět českého herectva v kouzelných exteriérech... Prostě za 100%. ()
Táto historická muzikálová komédia ma sklamala vo všetkých troch žánroch. Počas celého filmu som mal pocit, že bol výsledkom zohnania dostatku peňazí, ktoré prilákali množstvo známych hercov a spevákov. Tých vyobliekali a vystrojili tak, aby ladili s historickým prostredím Karlštejna, Vrchlický dodal jednoduchý príbeh o porušení kráľovského príkazu, Svoboda chytľavú pesničku a Podskalský sa postaral o to, aby rozpočet filmu nebol predmetom obvinenia z defraudácie. ()
Galerie (13)
Zajímavosti (63)
- Císař Karel IV. na svém hradě Karlštejně nepobýval nijak často, mnohem více jej využíval jeho syn Václav IV. To byli také jediní dva panovníci, kteří na Karlštejně pobývali. Od té doby již žádný. (salahadin)
- Barrandovský štáb musel na Karlštejne zbúrať hľadisko amfiteátra kladenského divadla, ktoré tam Vrchlického hru prevádzkovalo. Po natáčaní však postavili nové. (Raccoon.city)
- Píseň „Lásko má, já stůňu“ je ve filmu uměle (zrychlením) zvýšena o půl tónu, pravděpodobně proto, aby hlas Heleny Vondráčkové více připomínal Janu Brejchovou (Eliška). (jlumos)
Reklama