Režie:
Stephen DaldryScénář:
David HareHudba:
Nico MuhlyHrají:
Kate Winslet, Ralph Fiennes, David Kross, Lena Olin, Bruno Ganz, Jeanette Hain, Susanne Lothar, Alissa Wilms, Florian Bartholomäi, Friederike Becht (více)Obsahy(2)
Desítkou cen ověnčený snímek vznikl podle knižního bestselleru Bernharda Schlinka, který prostřednictvím milostného vztahu mladého chlapce a výrazně starší ženy otevírá otázku německé viny za zločiny druhé světové války. V 50. letech se patnáctiletý Michael seznámí s tajuplnou Hannou a prožijí spolu vášnivý letní románek, který se vyznačuje tím, že ve společných chvílích Hanna mladíka žádá, aby jí předčítal klasická literární díla, která probírají ve škole. Nicméně jednoho dne Hanna bez udání důvodů zmizí. Michael se s ní po letech coby student práv znovu setkává za okolností, jež ho nutí přehodnotit jeho vztah k ní i k národní historii Německa. Hanna totiž stojí na straně obžalovaných v procesu s dozorci z koncentračního tábora. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 071)
Líbila se mi první část, ale čím víc se film posouval ke konci, tím víc jsem nechápala, na co se to dívám a proč se na to dívám. Respektive, to jsem asi věděla, jenom jsem se ukrutně divila, co tím autoři sledovali. Jestli měl být film kontroverzní psychologickou sondou a jeho cílem bylo vykreslit divákovi pudy zmítanou, citově chladnou, nepříliš inteligentní ženu se smyslem pro povinnost a poslušnost, aby tak poskytl klíč k nahlížení na pěšáky, kteří sloužili nacistickému monstru, tak potom nechápu moralistické pindy v závěru. Kdyby to bylo tak, jak jsem v předchozím dlouhém překombinovaném souvětí naznačila, tak bych byla z filmu nadšená. Jenže ono to tak nebylo. Sentimentální závěr i znovuobnovování vztahu mezi Hanou a Michalem mi přišlo špatně prokreslené a zejména nevhodné, závěrečné setkání s Židovkou v podání Leny Olin mi potom přijde jako zbabělý pokus uklidnit všechny ty, které rozčílilo předchozí dění, pro příběh samotný nemělo podle mě vůbec žádný význam. ()
Proč tak úchylně ubohý film dostal nominaci na Oskara? Protože komise bude zřejmě podobného ražení. Dobře, uznávám, že něco na tom příběhu bude. Jenže proč mám koukat na nějaký zkurvený vztahy, když chci děj, myšlenku, válku. Toho všeho se tady nedostanu. Začátek mi to dá jasně najevo. Předčítač je totiž hrozná otrava sledovat. Pro mě tedy byla. Kate Winslet možná zahrála výborně, ale co mi je po tom, když příběh je taková romantika, že by se za ní ani nejsladčí Chillská telenovela nestyděla...Krom toho David Kross ať se jde radši zahrabat. ()
Tak tenhle oscarový kandidát ve mně zanechal docela rozporuplné pocity. První hodina filmu mě totiž absolutně nebavila, příběh mi připadal tuctový a nezajímavý a tempo až moc pomalé. Jenže v polovině filmu se to tak nějak obrátí a film směřuje úplně jiným a mnohem zajímavějším směrem. Dosud nenápadná Daldryho režie se najednou vytasí s několika hodně působivými scénami a téma se zdá být o mnoho zajímavější než na začátku. No Daldry to měl nakonec chytře vymyšlené, jenže tu první půlku prostě mohl o trochu zkrátit aby nepůsobila tak utahaně. A konec na mě taky nezapůsobil asi přesně tak, jak měl. Nakonec tedy jenom velmi silné 3*,protože letos je v tom výběru hodně zajímavějších a lepších filmů, i tak to ovšem za shlédnutí stojí. Už jenom kvůli Winsletové, které je tu opravdu famózní. ()
Stejně jako si mílovými kroky pro Oskara v Duelu Frost/Nixon kráčí Frank Langella, tak si pro pozlacenou sošku vykračuje i Kate Winslet. Předčítače si pro sebe ukradla právě ona, v první polovině svým nahým tělem, v té druhé svým herectvím. Zbytek osazenstva je dalo by se říci jen do počtu, Ralph Fiennes na tak malém prostoru nepředvede nic ucházejícího a hraje svůj standart, a tak jediný kdo se Kate alespoň trochu přiblížil byl mladý David Kross, se kterým jsem měl tu čest poprvé a který si mě svým přirozeně civilním výkonem získal. Celkově film působí strašně televizním dojmem, což "kazí" jen hvězdné obsazení, výprava a záběry z vylidněného koncentračního tábora. Slibované téma holocaustu je tu obsaženo v míře minimální, vlastně se tu o něm jen mluví. Film je mnohde uváděn i jako válečný, což je mimo mísu už úplně a divák si tak udělá o filmu naprosto mylný obrázek. Nebýt laciného looku a naopak se zaměřit na sblížení se diváka s mladým Michaelem, neváhal bych s maximálním hodnocením ani vteřinku. Takhle jsem sledoval jen dva lidi, kteří si ublížili jak nejvíc mohli a nemělo to na mě žádný emocionální dopad. ()
Časom človek zistí, že sa musí neobyčajne zaoberať sledovaním svôjho stavu a priladiť svôj filmový výber aktuálnym okolnostiam. Pravdepodobne som tieto aspekty zanedbal. Film som mnou nepohol v žiadnom smere. Po celý čas som mal pocit, že sa v ňom stavia stále na väčšie ,,nič,, a tak sa obávam, že k 2. projekcii sa bude naozaj ťažké dopracovať... ()
Galerie (69)
Zajímavosti (29)
- Stephen Daldry byl odhodlán obsadit do role mladého Michaela německého herce Davida Krossa. Ten byl pozván na několik hereckých zkoušek, aby se režisér ujistil, že jde o skutečně správnou volbu. (Taninaca)
- Autor stejnojmenné literární předlohy Bernhard Schlink se ve filmu objeví ve scéně, kdy Hanna (Kate Winslet) a Michael (David Kross) obědvají během výletu na kolech. (Taninaca)
- Název filmu se objeví až před závěrečnými titulky. (griph)
Reklama