Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Českou filmovou komedii Světáci natočil režisér Zdeněk Podskalský podle původního námětu a scénáře Vratislava Blažka. Je to bujný a současně i trochu nostalgický příběh tří venkovských fasádníků, jejichž snem bylo prožít alespoň jednu noc ve víru velkoměsta. Na splnění tohoto snu věnovali nejen velké finanční prostředky, ale ve snaze, aby na nich nikdo nepoznal jejich zcela nesvětácké povolání a prostý venkovský původ, vyvinuli nesmírné úsilí k získání aspoň povrchního nátěru vybraného chování a vzdělanosti. Tento pygmalionovský motiv autoři filmu rozvedli ve zcela nezvyklé šíři a nechali vyústit v mumraj vtipných nápadů, slovní i situační komiky. Trojice světáků (J. Sovák, V. Brodský, J. Libíček), které společenské výchově vyučuje kustod Dvorský (O. Nový), doplněná trojicí lehkých slečen (J. Jirásková, J. Bohdalová, I. Janžurová), z nichž se stará kuplířka (J. Šejbalová) snaží udělat opravdové dámy, dovolila naplno rozvinout bohatou škálu komediálního umění, které ani po letech neztratilo nic ze své účinnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (633)

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Svérázná parta venkovských fasádníků v podání dokonalé herecké trojice. Všichni tři herci naprosto výborně padli do rolí a jejich (filmové) kamarádství bylo ztvárněno naprosto přirozeně a ukázkově. Jejich charaktery jsou excelentně zpracovány a postupně se s nimi dostáváme do víru velkoměsta, nóbl restaurace či univerzitní knihovny. Tam se dostanou do konfliktu s Oldřichem Novým, který se ujme jejich dalšího "vzdělávání." Jedním z prvků, který tvoří tento film nezapomenutelným a skvostným, je zajisté fenomenální scénář a vyšperkované dialogy. Ženské dračice v podání Jiráskové, Janžurové a Bohdalové odvedly své výkony stejně špičkově jako hlavní hrdinové. Závěrečná konverzační scéna v restauraci je vrcholem celého snímku. Při prvním zhlédnutí jsem dostávala takové záchvaty smíchu, že jsem se chvílemi až potácela na zemi. Pro mě asi nejlepší česká komedie vůbec. "Pán profesor sám říkal, že celej život vystačil s Pinkasem." - "On myslí Pisaka.", "Ten chlapec dole mi včera míchal tak řídkou maltu, že mi neustále padala zpátky na lžíci...", "Raději na to sófa, zajisté chápete tu kontinuitu.", "Ta barevně jaksi připomíná jistý vizuálně předmětný kontrapunkt z té známé paranoické kompozice famózního Salvatora Dalí." Velmi skromný výčet jen pár perel z tohoto třpytivého klenotu českého filmu. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Původně jsem se chtěl dívat na úplně jiný film na ČT 2, ale promeškal jsem jeho začátek, protože jsem se po ICQ velmi zapáleně bavil s uživatelem Malarkey na téma sex se dvěma a více ženskejma. Diskuze se však náhle zcela stočila jiným směrem a když fantazie uživatele Malarkey vytvořila následnou sestavu na "grúpn sex" ve složení : Já, Malarkey, Adolf Hitler a Eva Braunová, a na druhé lince mně uživatel Sud popisoval scény z filmu Zkrocená hora při kterých se mu zdvihal kufr začalo být na mně těch nechutností krapet moc najednou. Rozloučil jsem se tedy se zdejšími romantiky a přemýšlel jak se vrátím do mého standartního normálního stavu, když v tom jsem uviděl nově koupené DVD - Světáci a bylo jasno. Můžu říci jenom tolik, i přes tu neskutečně bizární předehru na ICQ se tomuto filmu s naprostým přehledem podařilo vyvolat salvy smíchu, všichni herci předvedli tak špicové výkony, že dali zapomenout na nechutnosti s ICQ během chvíle a co dialog, to perla jedinečnosti českého humoru v podání nenahraditelných mistrů zábavy. ()

Reklama

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Když srovnám, kolik jsem očekával a kolik jsem dostal, jsou pro mne Světáci spolu se Svatbou jako řemen nejpříjemnějším překvapením z filmů 60. let (tím neříkám, že nejlepší). Ta konfrontace socialistické morálky (částečně karikované, částečně myšlené vážně) s nostalgií po prvorepublikové noblese se mimořádně povedla nejen prvotřídní komikou a přehršlí "krutých hlášek". Rok vzniku (1969) udává jednoznačně i mně, mladšímu a nejistému, pokud jde o přesnou atmosféru doby, že muselo tehdy jít o nikterak nevinný historicko-politický výpad (původně jsem myslel, že je film poněkud starší a vnímal jsem ho tedy víc "prosocialisticky", čemuž napomáhala i vdova po bankéři jako zlodějská kuplířka). Mimochodem: při závěrečné scéně v bytě se tancuje na Přenosilovou, která v té době byla už v emigraci. Zmíněná konfrontace každopádně zůstává co do hodnocení obou protikladů zcela otevřená, což oceňuji jako nezvykle hluboké vyznění této jinak lehké lidové komedie. Velmi zdařilé nasazení Oldřicha Nového do role dějinami semletého "učitele noblesy" pak hodnotím jako jeden z nejsympatičtějších a "historicky nejuvědomělejších" počinů v historii československé kimenatografie (celý film lze také vnímat jako nostalgickou poctu této legendě a troufám si tvrdit, že bez něj by Světáci byli sotva tříčvrteční). A jeho smutné připomenutí "Vítězného Února" působí bombasticky ještě dnes. (Pamětníci mohou také srovnat jeho vyjádření, že o tanec tehdy jaksi nebyl zájem, s titulem budovatelského šlágru "Zítra se bude tančit všude".) Trio dělníků - světáků Brodský - Sovák - Libíček bylo k sežrání. Dobrým nápadem bylo postupné uvádění stále "krotších" a noblesnějších verzí flamendrovské písně o noční Praze, ačkoli interpretu té "hoch" verze, Karlu Hálovi, by slušela solidnější píseň. Jeho přítomnost i přes to byla jedním z nejpříjemnějších momentů. Trochu kritiky: Zatímco scénky, dialogy a hlášky stavějící na oné konfrontaci staré noblesy se současnou uvědomělou dělnickostí mě odbourávaly, tak dialogy vyplňující či posouvající děj byly poněkud slabé. Rovněž dámské trio je zde v celku slabší než trio mužské - jednak působilo poněkud nesourodým dojmem, jednak si s využitím jeho chytře-komického potenciálu tvůrci bohužel nedali takovou práci. (Tím nemám na mysli herecký výkon tria Bohdalová, Janžurová, Jirásková.) Muzikálový prvek v celém filmu působil dost neorganicky, místy spíš rušivě (ačkoli jednotlivé písně nebyly špatné). Pěkné to bylo při příchodu do restaurace v "den D". Závěrečné minivypointování (rozhovor zasádrovaných s předákem) neurazilo, ale taky nebylo nic moc. Nicméně geniálnost nosného námětu a jeho zpracování natolik převažuje všechny jen průměrné momenty, že bych i přes tyto nedostatky neváhal s nejvyšším hodnocením. Za jednu dost zásadní věc ale hvězdičku ubrat musím. Jak už tady uvedl Matty, většinu filmu čekáme na jednu určitou scénu, ta se pak odehraje zcela dle očekávání a dost. Autoři žel zcela rezignovali na možnost nosné téma nějak dramaticky rozvinout, případně diváka překvapit nečekanými konsekvencemi. Přitom "konverzace na úrovni" v den D je sice k popukání, ale ve srovnání s tím, co porůznu vidíme a slyšíme v předešlém průběhu filmu, to až taková síla není. Potomní rozhodnutí lehkých dam tyto kořeny neokrást je pointou sice sympatickou, ale dosti plytce vystavěnou. Avšak i přes to Světáci patří k tomu zcela nejlepšímu z české filmové komedie. A pánové nezapomeňte, že není prohřeškem proti bontónu, zapáiti cigaretu dámě i zcela neznámé. () (méně) (více)

kingik 

všechny recenze uživatele

Proslulá komedie, která asi byla na svou dobu odvážnějším počinem. Dnes působí lehce úsměvně, nikoliv však jako nějaké vrcholné dílo kinematografie, za které je pokládána. Situační humor je zde zvládnutý skvěle, ale gagy by nikdy nebyly tak dobré, kdyby je nepronášely brilantní herci a právě herecké výkony zde zastiňují nepříliš definovatelný scénář, a do jisté míry těžkopádně pojatou režii. Brodský, Sovák, Libíček a spol. byli zkrátka nepřekonatelní herci a tomuhle celkem průměrnému filmu dokázali vtisknout punc neopakovatelného. 60% ()

paascha 

všechny recenze uživatele

Myslím, že právě tento film Zdeňka Podskalského jasně ukazuje, jak se mají točit komedie o buranech a hlupácích. Proč to tenkrát šlo a dnes to nejde? Protože Podskalský byl moudrý pán s výborným smyslem pro humor a dnes točí komedie jen chlupaté žoky sádla bez vkusu a vtipu? Nebo že by se snad tehdy bylo čemu smát a dnes už je život spíš smutný? ()

Galerie (16)

Zajímavosti (35)

  • Vo filme sa mala objaviť i jedna scéna z plavárne. Nakoniec sa doň nedostala, pretože celá skončila v strižni. (dyfur)
  • Zvláštně, snad symbolicky, působí scéna, kdy Světáci utíkají z hotelu, kde založili požár, a zastavují si bílou Tatru 603. Ta jednak nemá žádné označení pro taxislužbu, a jednak byla Tatra ve své době symbolem moci a měli ji k dispozici pouze straničtí funkcionáři, a to pouze v barvě černé. (sator)

Související novinky

Zemřela herečka Jana Andresíková

Zemřela herečka Jana Andresíková

20.10.2020

Včera odpoledne opustila svět českého filmu herečka a dabérka Jana Andresíková. Bylo jí 79 let. Zprávu o úmrtí sdělil médiím její manažer René Kekely spolu s informací, že herečka, zotavující se po… (více)

Reklama

Reklama