Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Českou filmovou komedii Světáci natočil režisér Zdeněk Podskalský podle původního námětu a scénáře Vratislava Blažka. Je to bujný a současně i trochu nostalgický příběh tří venkovských fasádníků, jejichž snem bylo prožít alespoň jednu noc ve víru velkoměsta. Na splnění tohoto snu věnovali nejen velké finanční prostředky, ale ve snaze, aby na nich nikdo nepoznal jejich zcela nesvětácké povolání a prostý venkovský původ, vyvinuli nesmírné úsilí k získání aspoň povrchního nátěru vybraného chování a vzdělanosti. Tento pygmalionovský motiv autoři filmu rozvedli ve zcela nezvyklé šíři a nechali vyústit v mumraj vtipných nápadů, slovní i situační komiky. Trojice světáků (J. Sovák, V. Brodský, J. Libíček), které společenské výchově vyučuje kustod Dvorský (O. Nový), doplněná trojicí lehkých slečen (J. Jirásková, J. Bohdalová, I. Janžurová), z nichž se stará kuplířka (J. Šejbalová) snaží udělat opravdové dámy, dovolila naplno rozvinout bohatou škálu komediálního umění, které ani po letech neztratilo nic ze své účinnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (631)

HAL 

všechny recenze uživatele

Tři debilní vidláci na výletě do Prahy. To nechceš. Je smutným mementem doby že toto bývalo považováno za vrchol českého komediálního umu... a to při vší úctě k těm hercům, které mám jinak vážně rád. V druhé polovině už ten příběh a pár gagů na poměry lehké komedie docela funguje, ale ten důraz na chválu "hřejivě lidského" proletariátu a odsouzení a výsměch všem bohatým, oportunistům, inteligenci a buržoazii, ten je pořád bolestivý - a hlavně ta trapnost vůkol všeho i přes to že má jít o satiru. ()

salahadin 

všechny recenze uživatele

No co, i Bušek z Velhartic radši chlastal v Praze s Kájou Čtvrtým, tak proč by si tři balíci (dlouhej, širokej a bystrozrakej), co makají za (asi víc jak) 7Kč,-/hod, nemohli taky trochu povyrazit v Praze, co svítí neonem? Až na ty příšerný songy, kdy jsem měl sto chutí dát si kravskej hlt alpy francovky, to byl zážitek jak Brno. Teda pardon, jak Praha. Jedna z nejlepších komedií. ()

Reklama

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Když srovnám, kolik jsem očekával a kolik jsem dostal, jsou pro mne Světáci spolu se Svatbou jako řemen nejpříjemnějším překvapením z filmů 60. let (tím neříkám, že nejlepší). Ta konfrontace socialistické morálky (částečně karikované, částečně myšlené vážně) s nostalgií po prvorepublikové noblese se mimořádně povedla nejen prvotřídní komikou a přehršlí "krutých hlášek". Rok vzniku (1969) udává jednoznačně i mně, mladšímu a nejistému, pokud jde o přesnou atmosféru doby, že muselo tehdy jít o nikterak nevinný historicko-politický výpad (původně jsem myslel, že je film poněkud starší a vnímal jsem ho tedy víc "prosocialisticky", čemuž napomáhala i vdova po bankéři jako zlodějská kuplířka). Mimochodem: při závěrečné scéně v bytě se tancuje na Přenosilovou, která v té době byla už v emigraci. Zmíněná konfrontace každopádně zůstává co do hodnocení obou protikladů zcela otevřená, což oceňuji jako nezvykle hluboké vyznění této jinak lehké lidové komedie. Velmi zdařilé nasazení Oldřicha Nového do role dějinami semletého "učitele noblesy" pak hodnotím jako jeden z nejsympatičtějších a "historicky nejuvědomělejších" počinů v historii československé kimenatografie (celý film lze také vnímat jako nostalgickou poctu této legendě a troufám si tvrdit, že bez něj by Světáci byli sotva tříčvrteční). A jeho smutné připomenutí "Vítězného Února" působí bombasticky ještě dnes. (Pamětníci mohou také srovnat jeho vyjádření, že o tanec tehdy jaksi nebyl zájem, s titulem budovatelského šlágru "Zítra se bude tančit všude".) Trio dělníků - světáků Brodský - Sovák - Libíček bylo k sežrání. Dobrým nápadem bylo postupné uvádění stále "krotších" a noblesnějších verzí flamendrovské písně o noční Praze, ačkoli interpretu té "hoch" verze, Karlu Hálovi, by slušela solidnější píseň. Jeho přítomnost i přes to byla jedním z nejpříjemnějších momentů. Trochu kritiky: Zatímco scénky, dialogy a hlášky stavějící na oné konfrontaci staré noblesy se současnou uvědomělou dělnickostí mě odbourávaly, tak dialogy vyplňující či posouvající děj byly poněkud slabé. Rovněž dámské trio je zde v celku slabší než trio mužské - jednak působilo poněkud nesourodým dojmem, jednak si s využitím jeho chytře-komického potenciálu tvůrci bohužel nedali takovou práci. (Tím nemám na mysli herecký výkon tria Bohdalová, Janžurová, Jirásková.) Muzikálový prvek v celém filmu působil dost neorganicky, místy spíš rušivě (ačkoli jednotlivé písně nebyly špatné). Pěkné to bylo při příchodu do restaurace v "den D". Závěrečné minivypointování (rozhovor zasádrovaných s předákem) neurazilo, ale taky nebylo nic moc. Nicméně geniálnost nosného námětu a jeho zpracování natolik převažuje všechny jen průměrné momenty, že bych i přes tyto nedostatky neváhal s nejvyšším hodnocením. Za jednu dost zásadní věc ale hvězdičku ubrat musím. Jak už tady uvedl Matty, většinu filmu čekáme na jednu určitou scénu, ta se pak odehraje zcela dle očekávání a dost. Autoři žel zcela rezignovali na možnost nosné téma nějak dramaticky rozvinout, případně diváka překvapit nečekanými konsekvencemi. Přitom "konverzace na úrovni" v den D je sice k popukání, ale ve srovnání s tím, co porůznu vidíme a slyšíme v předešlém průběhu filmu, to až taková síla není. Potomní rozhodnutí lehkých dam tyto kořeny neokrást je pointou sice sympatickou, ale dosti plytce vystavěnou. Avšak i přes to Světáci patří k tomu zcela nejlepšímu z české filmové komedie. A pánové nezapomeňte, že není prohřeškem proti bontónu, zapáiti cigaretu dámě i zcela neznámé. () (méně) (více)

novoten 

všechny recenze uživatele

"Nedělej ostudu." - "Jakoupak ostudu? Já mu dám do držky a bude hotovo." Výsostná herecká sestava a několik výkonů, které dodnes berou dech (Sovák a Brodský jsou nezapomenutelní) ve velmi povedené, spíše konverzační a částečně situační komedii, které bohužel strašně škodí násilně vpravované písničky. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Vrchol tvorby Zdeňka Podskalského a zároveň jedna z nejlepších českých komedií vůbec. Brilantní satira na plebejské poměry u nás, která se opírá o mimořádné herecké obsazení, odvážný scénář, který by o rok později už neprošel, kvalitní hudbu a zkušenou, talentovanou režii. Vznikl jedinečný film plný absurdních situací, sarkastických hlášek a v tom nejlepším smyslu slova lidového humoru. Přes lechtivé téma dialogy nikde nesklouzávají k laciné vulgaritě. Světáci jsou poctivě a elegantně natočenou komedií pro nejširší vrstvy diváků. Vedle tehdejší herecké špičky z komediální branže snímek poskytl poslední velkou filmovou roli i stařičkému veteránovi české veselohry Oldřichu Novému, který měl tehdy v médiích značně omezený prostor. Celkový dojem 95 %. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (35)

  • Oldřich Nový byl po přečtení první verze scénáře v rozpacích a chtěl roli odmítnout. Zdeněk Podskalský mu přitom roli doslova vymaloval a tvrdil, že je mu šitá přímo na tělo. Herec už byl vážený pán v letech (bylo mu sedmdesát); proto všechny nabídky pečlivě zvažoval, neboť si "na stará kolena" nechtěl pokazit renomé. Po přepsání scénáře již roli přijal. Po natáčení spolupracoval už jen na dvou dalších filmech. (kenny.h)
  • Ofina Zuzany (Iva Janžurová) v průběhu filmu různě mění délku, jelikož se film netočil chronologicky. Nejkratší je ve scéně v Diplomat Grillu, jelikož tato scéna se točila jako první. (jlumos)
  • Zvláštně, snad symbolicky, působí scéna, kdy Světáci utíkají z hotelu, kde založili požár, a zastavují si bílou Tatru 603. Ta jednak nemá žádné označení pro taxislužbu, a jednak byla Tatra ve své době symbolem moci a měli ji k dispozici pouze straničtí funkcionáři, a to pouze v barvě černé. (sator)

Související novinky

Zemřela herečka Jana Andresíková

Zemřela herečka Jana Andresíková

20.10.2020

Včera odpoledne opustila svět českého filmu herečka a dabérka Jana Andresíková. Bylo jí 79 let. Zprávu o úmrtí sdělil médiím její manažer René Kekely spolu s informací, že herečka, zotavující se po… (více)

Reklama

Reklama