Reklama

Reklama

Zkrocení zlé ženy

  • Itálie La bisbetica domata (více)

VOD (1)

Kateřina je hubatá, tvrdohlavá a zlá. Nemá nápadníky, a proto ji chce otec vyvdat dřív než druhou dceru. Nakonec se ale i pro Kateřinu najde ženich, který se brzy postará, aby jeho žena začala zpívat docela jinou písničku... Hned po příjezdu do Padovy v doprovodu svého sluhy Trania si mladý šlechtic Lucenzio všimne krásné plavovlasé dívky, do níž se okamžitě zamiluje. Brzy se má dozvědět, že jejím otcem je bohatý padovský kupec Baptista Minola, který má ale ještě starší dceru Kateřinu. Na rozdíl od půvabné, milé a poslušné Blanky je Kateřina hubatá, nezvladatelná a zlá. Svou sestru dokonce bije a otec je na ni příliš slabý. Není tedy divu, že Blanka nemá o nápadníky nouzi – současně se jí dvoří mladý Hortenzio i starý Gremio –, zatímco před Kateřinou každý raději utíká. Baptista se tedy rozhodne, že mladší Blanku provdá, teprve až se mu podaří dostat pod čepec divokou Kateřinu. Petruccio mezitím přemýšlí, jak se dostat do blízkosti milované Blanky, a protože se dozví, že otec pro ni hledá učitele, pověří Trania, aby se za něj vydával a ucházel se o Blanku. On sám se mezitím stane jejím učitelem, a bude si tak užívat její blízkosti. Hortenzio a Gremio se zase věnují usilovnému hledání manžela pro zpupnou Kateřinu, aby si pak jeden z nich mohl vzít krásnou Blanku. Prozatím se tito dva sokové spojí. Právě v té době se v Padově objeví i další mladý šlechtic – Petruccio, syn Antonia z Verony, Hortenziův přítel. Ten všude hlásá, že hledá ženu. Když se dozví o bohatství Baptisty a o jeho problémech s Kateřinou, ihned prohlásí, že si ji vezme. V kupcově domě se tak sejdou Petruccio, Hortenzio i Gremio a brzy se objeví i Tranio v roli Lucenzia, který představuje nového „učitele filozofie", skutečného Lucenzia. Přešťastný otec Baptista hned s Petrucciem sepíše svatební smlouvu a odjíždí nakoupit vše potřebné do Benátek. Mezitím se poprvé „utká" se svou divokou manželkou a zdá se, že navzdory křiku a házení vším možným v něm svéhlavá Kateřina přece jen našla zalíbení... Přichází den svatby, ale ženich nikde. Kateřina začíná zuřit, bude všem pro posměch. Nakonec se Petruccio objeví v otrhaném oblečení a přiměřeně rozjařený vínem. Před oltářem usíná a trvá drahnou dobu, než pronese své „ano". Nakonec jsou ale novomanželé svoji a přichází hostina. Tehdy Petruccio prohlásí, že musí nutně odjet: hosté se mají veselit, on ale musí pryč a s sebou si vezme i svou vzpouzející se ženu... Když nejprve za deště a pak i sněhu přijede prokřehlá Kateřina do Petrucciova domu, najde tam jen nepořádek, špínu, nedbalé služebnictvo, a přestože umírá hlady, manžel poručí, že se oba postí, a všechno jídlo pod záminkou, že je špatně připravené, vyhodí. Zoufalá Katka, která stráví noc sama, se ale nedá. Hned druhý den se pustí i se služebnictvem do úklidu, aniž by dbala na manžela. Zanedlouho se celý dům blýská čistotou a všichni mají na sobě nové a nažehlené šaty... V Padově mezitím Ranio najde muže, který přichází od Mantovy a podobá se Lucenziovu otci: přivede ho do Baptistova domu, aby hrál jeho roli a dal souhlas k sňatku Lucenzia s Blankou. Skutečný Lucenzio se ale s Blankou mezitím tajně ožení. Je rozhodnuto pozvat na svatební hostinu i Petruccia s Kateřinou... Petruccio na oko předvede manželce krásné šaty, ze kterých si má vybrat, ale nakonec je před jejíma očima všechny zničí – prý se mu zdají nehezké a nevhodné. Manželka má jet ve starých... Aby ženu potrápil, říká vše opačně, než to skutečně je: v noci tvrdí, že je bílý den, a když na cestě potkají pravého Lucenziova otce Vicenzia, který cestuje do Padovy, tvrdí, že je krásná mladá panna. Kateřina mu ale ve všem přikyvuje, a když obrátí, chytře se vymluví na špatný zrak. Společně pak dojedou do Padovy, kde se tak setkají falešný Vicenzio s pravým. Toho chce dát kupec zavřít, ale právě včas přichází Lucenzio s Blankou a vyžádá si od pravého otce požehnání pro sebe i pro svou ženu. Nadchází čas svatebního veselí. Kateřina je zadumaná, pak náhle vstane a vybídne k odchodu Blanku a vdovu, která se mezitím stala družkou Hortenzia. Lucenzio s Petrucciem se vsadí o 4 000 zlatých, čí manželka přijde jako první na jejich zavolání... (TV Prima)

(více)

Recenze (149)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Franco Zeffirelli by mal mať copyright na Shakespearove diela. Výsledná kvalita Skrotenia zlej ženy spočíva na troch vrcholoch: Samotná Shakespearova komédia, Zeffirelliho režijné stvárnenie a herecký vklad Richarda Burtona a Liz Taylor. A neprehliadnuteľným štvrtým vrcholom trojuholníka je hudba Nino Rotu. Ťažko povedať, ktoré vrcholy sú vrcholovatejšie než iné. Obaja herci napriek vynikajúcemu výkonu ukázali aj svoje slabšie chvíľky. Ale aj tak si nedokážem predstaviť lepšiu inscenáciu tejto komédie. O výprave, kostýmoch, účesoch, castingu a ďalších záležitostiach je zbytočné písať. Bola im venovaná patričná starostlivosť. Mimoriadny film. ()

TroiMae 

všechny recenze uživatele

Přiznávám, že jako feminista a manželský poradce jsem tento příběh nikdy moc nechápal... mám též jiné představy o romantice... takže politicky nekorektně prohlašuji svůj vděk, že nejsem žena a jakž takž si jiné názory můžu dovolit... Nicméně... by mě zajímalo, jak by si s tímto Shakespearem poradila režisérka Julia Taymor. ()

Reklama

Fingon 

všechny recenze uživatele

Shakespearova hra o tom, jak se ze ženy, která se v podstatě provinila jen tím, že má jiný názor na to, jak se má chovat, než její okolí, a proto musí být co nejdrastičtějším způsobem umravněna, mi nikdy k srdci nepřirostla. Nepodařilo se to ani tomuto Zeffirellimu filmu. Jeho zpracování Romea a Julie je neoddiskutovatelně nejlepší, které kdy bylo natočeno, včetně verze od mého oblíbeného Baze. Nemluvě o tom, že Taylorka je mi krajně nesympatická. ()

Zagros 

všechny recenze uživatele

Po nadšení z divadelní adaptace Cyrana z Bergeracu a divadelního záznamu Much ado about nothing jsem si s chutí pustil i další adaptaci od Shakespeara – Zkrocení zlé ženy. Bohužel jsem byl spíše zklamán. Pomalý rozjezd, nevtipné dialogy a nevýrazné vedlejší postavy mě nudily. Nepomohlo ani slibné obsazení. Ve zkratce se dá říct, že tvůrci většinu vtipu nahradili křikem, který mě spíš štval, než bavil. Vlastně mi nakonec nebyly sympatické ani dvě hlavní postavy. Petruccio byl jednoduše buran a Kateřina hysterka, které jsem její proměnu nevěřil ani v nejmenším. Tak tak tři hvězdy a to ta třetí je hodně malá. ()

Adiemus 

všechny recenze uživatele

I když přihlédnu k tezi, že (podle J. Blacka, autora Tajných dějin světa) jde v tomto příběhu o alegorii zasvěcení anebo (podle uživatele raroh) o alegorii politickou, nic to nemění na tom, že se mi příběh nelíbí a marně se snažím za ním vidět něco jiného než o zformování partnerky podle představ partnera. Tento film mi k jinému náhledu rozhodně nepomohl (a asi ani neměl); navíc mám silný dojem, že Liz Taylorová, která mě tak uchvátila svým herectvím například v Kočce na rozpálené plechové střeše nebo v Suddenly, Last Summer, od Kleopatry herecky stagnovala, ne-li hůř. Navíc mě celou dobu popouzela hudba. Nino Rota je sice báječný skladatel pro filmy jako Amarcord, ale soundtrack ke Zkrocení ve mě vyvolával podobně "libé" pocity jako juchavé písničky, které bývají téměř nedílnou součástí českých televizních pohádek. ()

Galerie (64)

Zajímavosti (7)

  • O angažování Elizabeth Taylor (Katharina) a Richarda Burtona (Petruchio) rozhodlo to, že se stali koproducenty snímku. Jejich finanční spoluúčast přilákala i další producenty, kteří zpočátku o jejich angažování nechtěli ani slyšet. (Olík)

Související novinky

Zemřel režisér Franco Zeffirelli

Zemřel režisér Franco Zeffirelli

15.06.2019

Slavný italský scenárista a režisér Franco Zeffirelli zemřel ve věku 96 let. Zprávu médiím potvrdil jeho syn. Zeffirelli byl známý především adaptacemi Shakespearových her a taky pojetím klasických… (více)

Reklama

Reklama