Režie:
José PadilhaKamera:
Lula CarvalhoHudba:
Pedro BromfmanHrají:
Wagner Moura, André Ramiro, Caio Junqueira, Milhem Cortaz, Fernanda Machado, Maria Ribeiro, Paulo Vilela, Fernanda de Freitas, Fábio Lago, Otto Jr. (více)Obsahy(2)
V Riu si musí každý policista vybrat mezi úplatky, odchodem nebo bojem. Oni si vybrali boj... Kapitán Nascimento jako velitel elitní jednotky brazilské policie, zvané BOPE, vede válku s drogovými dealery už několik let. V Rio de Janeiru je přes 700 slumů ovládaných po zuby ozbrojenými dealery. Mají HK, Uzi, AR-15, zbraně, které se v jiných zemích používají ve válkách. Tady jsou v rukách gangsterů. Jejich střela prolétne autem jako papírem. Ve městě, jako je Rio, nechodí policie do favel bránit zákon. V Riu závisí mír na rovnováze mezi gangsterskou municí a korupcí policistů. Když jde čestný policajt do favel, obvykle se něco semele. Matias a Neto byli přesně ti, kdo ještě věřili, že policie může konat správně. A právě ty potřebuje kapitán Nascimento, aby z nich mohl vychovat své nástupce. Vede tuhle krutou válku už pěkně dlouho a začíná jí mít plné zuby. A taky čeká syna... Film, zachycuje se syrovou a dynamickou otevřeností příběh inspirovaný skutečnými událostmi, které se odehrály v riodejaneirských favelách v roce 1997 těsně před návštěvou Svatého otce z Říma. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (649)
O třídu slabší než Město bohů, ale stále je to drama, které má obrovskou sílu. Nejhorší na všem je, že jsme nuceni sledovat peklo na zemi očima toho vůbec nejkrutějšího policisty, jehož jednání se nám v průběhu děje čím dál více hnusí, ale zároveň čím dál více chápeme, že jinak to prostě nejde. Ať už jde o mučení a střílení dealerů, nebo ten neskutečně tvrdý vojenský výcvik, jenž se v jednu chvíli opravdu těžko sleduje. Každopádně José Padilha dosáhl svého a představil nám společnost tak bezútěšně spustošenou a zkorumpovanou z obou stran zákona, že na něco takového jen tak nezapomenu.. ()
Trochu moc didaktické, ale co beru jako největší plus: Bylo to pro mě po dlouhé době filmové vyprávění příběhu -- s důrazem na slovo vyprávění. /// I v močálu si můžeš uchovat čest a jiné hodnoty -- ale platíš za to, na různých rovinách. Jinak kvituji s povděkem velmi "jemnou" studii smrtelného pacifistického bludu, něco ve smyslu "když budem hodní a proti válce a nenávisti, tak naše mravní síla vyřeší všechny problémy světa"... i tomu hlupákovi Gándhímu (kam vítr, tm plášť), to vyšlo náhodou jen proto, že měla Anglie Indie plné zuby (a hned ho zabili a začala válka s milionem mrtvých). ()
V mnohém kvalitní a věrohodnější než Město Bohů, ale jako celek je to slabší. Příběhově jde o zajímavou hříčku, popisující nástup dvou mužů, kteří byli nejlepšími kandidáty na místo stávajícího velitele speciální jednotky určené k zásahu na místech, kde policie nestačí. BOPE jako jednotka, která nenávidí a snaží se potírat korupci mezi policisty a držet právo v rukou těch, kterým patří. Děj má spád a neustále se něco děje, i když vizuálně bez nápadu a lehce obyčejně. Brazílie je jiný svět a je těžké všechny tamní postupy/zvyky/obyčeje pochopit a akceptovat, ale poté si lze zdárně užít slušné akční film, který vám ukáže tvář Ria De Janeira z pohledu speciální jednotky, která se nebojí někoho zastřelit nebo vydat na pospas jako udavače. ()
Pravičácká testosteronová a otravně namachrovaná sračka, která diletantsky distribuuje informace ve vyprávění, vytváří si nezáživné narativní alibi pro nechronologičnost a nemůže se rozhodnout, jestli je nám film podáván optikou nespolehlivého vypravěče, nebo se má jednat o fabulaci faktu a kvazidokumentární tendenci v podobé persifláže Města bohů si víc jak 2* nezaslouží. Jo, a ten voice-over je značně redundantní a "nefilmový". Ani se nedivím, že TROPA DE ELITE vyhrála zrovna tam, kde vyhrála, když se na onom festivalu oceňují ve skutečnosti archaické a ideologicky problematické hloupé filmy, o nichž není inspirativní jakkoliv diskutovat. ()
Zpřízněnost se známým Městem bohů je vzdálená a odehrává se čistě v tématické rovině. Elitní jednotka nahlíží na problém favel, chudoby a zločinnosti z úplně jiného úhlu a používá i jiné filmové prostředky. Je to osobní zpověď velitele speciálního policejního komanda v podobě jeho vnitřního komentáře, který doplňuje roztřesená ruční kamera navozující polodokumentární dojem. Řemeslná stránka snímku je na slabší 4*, i když s řadou výtek, které se objevují v komentáři Kidda v zásadě souhlasím. Co mně ale hnulo žlučí, je myšlenková základna, ze které Elitní jednotka vychází. Hlavní hrdina je elitář, který jako by vypadl z oka rytíře Armina z Vláčilova snímku Údolí včel. Armin by nechal přežít anděle, Nascimento chce společnost deratizovat do té míry, že by výsledek byl podobný. Jen velmi málo filmů současnosti, které by tak výrazně propagovaly pravicově autoritářskou a elitářskou ideologii. Film je vlastně obhajobou vzniku a působení nechvalně proslulých brazilských E.M., motorizovaných brigád sanpaulské policie, které od 60. let minulého století "čistily" město od dětských pouličních gangů a kterým se začalo říkat eskadry smrti. Zločinnost a korupci systému chce hrdina filmu léčit popravami a mučením. Celkový dojem: 40 %. ()
Galerie (25)
Photo © The Weinstein Company
Zajímavosti (11)
- Ve filmu odehrávajícím se v roce 1997 se v jedné scéně objeví Volkswagen Golf čtvrté generace, ten se ale začal vyrábět až roku 1998. (WillyMarks)
- Během natáčení byla filmařům na kopci Chapéu Mangueira odcizena dodávka se zbraněmi. Šedesát z celkových devadesáti byly atrapy, ale zbylých třicet bylo plně funkčních. Policejní týmy vtrhly do favely Pavão-Pavãozinho v Copacabaně, aby zbraně získaly zpět, ale operace byla jen částečně úspěšná. (DaViD´82)
- Postava Andrého Matiase (André Ramiro) je inspirována skutečným bývalým členem BOPE Andrém Batistou, který je zároveň jedním ze scenáristů filmu. (Caaslav)
Reklama