Režie:
José PadilhaKamera:
Lula CarvalhoHudba:
Pedro BromfmanHrají:
Wagner Moura, André Ramiro, Caio Junqueira, Milhem Cortaz, Fernanda Machado, Maria Ribeiro, Paulo Vilela, Fernanda de Freitas, Fábio Lago, Otto Jr. (více)Obsahy(2)
V Riu si musí každý policista vybrat mezi úplatky, odchodem nebo bojem. Oni si vybrali boj... Kapitán Nascimento jako velitel elitní jednotky brazilské policie, zvané BOPE, vede válku s drogovými dealery už několik let. V Rio de Janeiru je přes 700 slumů ovládaných po zuby ozbrojenými dealery. Mají HK, Uzi, AR-15, zbraně, které se v jiných zemích používají ve válkách. Tady jsou v rukách gangsterů. Jejich střela prolétne autem jako papírem. Ve městě, jako je Rio, nechodí policie do favel bránit zákon. V Riu závisí mír na rovnováze mezi gangsterskou municí a korupcí policistů. Když jde čestný policajt do favel, obvykle se něco semele. Matias a Neto byli přesně ti, kdo ještě věřili, že policie může konat správně. A právě ty potřebuje kapitán Nascimento, aby z nich mohl vychovat své nástupce. Vede tuhle krutou válku už pěkně dlouho a začíná jí mít plné zuby. A taky čeká syna... Film, zachycuje se syrovou a dynamickou otevřeností příběh inspirovaný skutečnými událostmi, které se odehrály v riodejaneirských favelách v roce 1997 těsně před návštěvou Svatého otce z Říma. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (645)
Na hrubé pytle ze slumů hrubá záplata lebky probodnuté dýkou - až si člověk vzpomene na jednu z epizod Itchy a Scratchy a nápis na policejním voze: "To protect and sever". Hoši z BOPE dávají policejní brutalitě nový rozměr a řekněme si otevřeně, že třeba taková výslechová metoda "Najdi pravdu v mikrotenovém sáčku" respektuje základní lidská práva stejně jako chlapci z favel životní styl straight edge. Vítejte v Riu! Filmařsky znehodnoceno hodně slabou první půlkou, kdy se Nascimentův voiceover marně snaží zakrýt nevhodně zvolenou strukturu vyprávění - výsledkem je pak celková neucelenost a mizerný emoční dopad. Příběh o elitních černokošiláčích, co si do akce neberou helmu ani pouta, navíc může svádět k myšlence, že to celé Padilha natočil s na bok učesanou patkou a malým hřebínkem pod nosem, ale neměl bych mu to za zlé, protože: a) kriminalita v rodném městě ubírá na liberálním přesvědčení, b) vyprofiloval se jako naprosto ideální režisér pro nového, podobně orientovaného, Robocopa. Osobně si myslím, že by toho detroitského plecháče uvítal i doma v Riu, kde by k těm opáleným Clarencům Boddickerům pravidelně pronášel své: „Dead or alive, you're coming with me!“ ()
V prvé řádě, tento film se absolutně nedá srovnávat s Městem bohů, až na zobrazenou korupci v policii a drogové gangy, je to naprosto odlišný šálek kakaa. Elitní jednotka je přímá a moc se s tim tzv. nesere, zatímco Město bohů je dlouhé vyprávění životních příběhů, od dětství až do dospělosti. Čekal jsem od Tropa de Elite skutečnou jízdu plnou přestřelek a drsných obličejů, skákání za auta a střílení ze vzduchu. Dostal jsem poměrně zajímavé vyprávění tří životních epizod, které ve výsledku vyflusnout tento film. Zobrazení gangů se zjednodušilo na pár puberťáků s AKčkama, což mě trochu mrzí, protože v Městě bohů ačkoliv také puberťáci, ale vypadali rozhodně strašidelněji a člověk pak neměl chuť cestovat do Ria ani kdyby dostal letenky zdarma. Drsné policejní metody (elitní jednotky), byly to, co ozvláštňuje tento film, protože narozdíl od američanů a jím podobným, si na nic nehrají a zobrazují holou skutečnost, mučení, škrcení, popravování. Drsné prostředí, drsní fízlové. Bavilo, nenadchlo, neurazilo. 70% 27.11.09 ()
Brazilské slumy jsou ovládány drogovými kartely. Kvůli všudypřítomné smrti sem nechodí ani policajti. Přesto spolu tyto dvě organizace musejí vyjít. A v Riu se na čestnost nehraje. ČESTNOST ZNAMENÁ VÁLKU!!!..... Chcete drsnej realistickej příběh? Ty z Brazílie patří k těm nejlepším. Jako by reportážní vyprávění kapitána Nascimenta, kterak za sebe hledal náhradu k BOPE - elitní jednotce policie. Upozorňuje na praktiky a chování příslušníků státní policie, kteří neřeší problémy systému, ale svoje a přesvědčivě dokazuje, proč je BOPE užitečná. Otázkou je, zdali to není lidem v této ,,zvrácené společnosti“ jedno. PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ** NAPĚTÍ ** ()
Žádnou závratnou politickou nekorektnost jsem v Elitní jednotce nenašel. Nedává žádná instantní řešení na tristní situaci, nic nelakuje na růžovo a pokud něco přináší, pak dost otřesný obraz rozkládající se spravedlnosti i jejích ponížených služebníků. Osobně mi celkem konvenovaly invektivy na adresu levicových intelektuálů z dobrých rodin a byl jsem se schopný ztotožnit s hledisky kapitána Nascimenta, jakkoli zobrazované dopady křížové války za spravedlnost vyvolávají otřesné pocity. Co se mi na filmu opravdu líbí a přijde mi zdravě provokativní je fakt, že celou operaci ve slumech iniciuje návštěva papeže. Tahle zvláštní virtuální odtrženost civilizace od zdevastovaného světa slumů a snaha hledat v něm jakousi ušlechtilost bídy a chudoby dobře kontrastuje s hlediskem vylepaných a zformátovaných "černých" mozků z BOPE. Můžeme se hádat, kde je pravda, každopádně faktem zůstává, že Padilha žádnou nenabízí. A jestli stojí na straně brutality mužů zákona, činí to z mého pohledu tak, že a) jsem schopný se s tím ztotožnit b) i kdybych se s tím neztotožnil, je to stále hledisko, které chci znát. A jen tak na okraj, technicky je film brilantní. ()
Scénář: Bráulio Mantovani .. Elite Squad skvěle našlápne, jenže pak zakopne a do konce dělá jen nepřesvědčivé kotrmelce, schované pod rouškou módní autentické formy s vyklepanou kamerou, divným voice-overem a černobílým viděním problémů. Divím se, jak tento poměrně špatně napsaný, kostrbatě vyprávěný, lacině kontroverzní pseudodokument každý bez žvýkání jen polkl - tím dostal do sfér podvědomí vcelku příjemnou povrchní chuť, ale unikl odtažité pachuti jádra! ____ Němčouři mají z takových silně pravicových snímku jistě odůvodnitelnou radost... 50%. ()
Galerie (25)
Zajímavosti (11)
- Ve filmu odehrávajícím se v roce 1997 se v jedné scéně objeví Volkswagen Golf čtvrté generace, ten se ale začal vyrábět až roku 1998. (WillyMarks)
- Během natáčení byla filmařům na kopci Chapéu Mangueira odcizena dodávka se zbraněmi. Šedesát z celkových devadesáti byly atrapy, ale zbylých třicet bylo plně funkčních. Policejní týmy vtrhly do favely Pavão-Pavãozinho v Copacabaně, aby zbraně získaly zpět, ale operace byla jen částečně úspěšná. (DaViD´82)
- Postava kapitána Nascimenta (Wagner Moura) měla být původně vedlejší. Režisér José Padilha a scenárista Bráulio Mantovani byly ale po natočení filmu natolik ohromeni výkonem Wagnera Moury, že se rozhodli upravit děj tak, aby jeho postava ve snímku více vynikla. (Caaslav)
Reklama