Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Krajinou zdevastovanou zuřící třicetiletou válkou prchá potulný Vogel (O. Sharif). V zapomenutém cípu bavorských Alp nachází vesnici nedotčenou válečnou vřavou. Záhy se však zjevuje malý vojenský oddíl vedený Kapitánem (M. Caine), místo obvyklého drancování se však bitvami zocelený muž rozhodne strávit zde poklidnou zimu a nabrat síly před dalším tažením. Ve vesnici tak panuje křehké příměří - jak vojáci tak místní obyvatelé se musí navzájem respektovat, protože obě strany se paradoxně potřebují. Skrytě však dochází k vyhrocování vztahů, které vede po odchodu vojáků k boji o moc a nejen symbolické vyřizování účtů - ať už v rovině mezilidských či církevních vztahů. (Robbi)

(více)

Recenze (169)

C0r0ner 

všechny recenze uživatele

Michael Caine krásně shrnul dvě věci. Zaprvé, že válka je naprostý nesmysl a vraždí se jenom proto, že se vraždí, protože jiný smysl to nemá. A zadruhé, že Bůh je jenom zkurvená vymyšlená karikatura, která kdyby existovala, musela by zákonitě okamžitě zabít úplně všechny, protože to jsou šílení zmrdi. 70% ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Poslední údolí bylo pro mě velice nevšedním historickým filmem právě proto, že nevypráví o žádné historické osobě ani konkrétní události. Poslední údolí vypráví silný příběh, jaký se mohl stát kdekoliv během jakékoliv války a v tom spočívá jeho síla. Nejvíc mě dostal začátek, ten kontrast mezi morem a válkou zničené zemí a krásou nedotknutého údolí, to byla nádhera. Poslední údolí, krásně shrnuje celé období raného novověku, odsuzuje třicetiletou válku jako nesmyslný konflikt o moc, ale hlavně skvěle vykresluje náboženský fanatismus - protestanti x katolíci. Nejhorší na tom je to, že všechny náboženské války byly ve skutečnosti pouze kvůli kapličce nebo kvůli nějaké malé vesničce, která jakémusi princátku bránila ve výhledu na Rýn, jak trefně poznamenal Michael Caine. No a jinak hudba byla, hlavně na začátku, úplně luxusní a Michael Caine v roli Kapitána ("Jaké je vaše jméno?" "Kapitán.":-)) exceloval. Poslední údolí je jeden z nejhlubších a nejpodnětnějších filmů a mě jakožto milovníka a studenta historie oslovil dvojnásob. Při druhém shlédnutí mě oslovil ještě víc než při prvním, a protože hodnocení již zvednout nemůžu, rozhodl jsem se přidat si ho do TOPky. (Ještě poznámka. Pokud můžete, podívejte se na film v originále. Tak krásnou angličtinu jsem dlouho v žádným filmu neslyšel) ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

,,Jestli najdeš Boha, řekni mu, že... ''  --- Jamese Clavella mám rád a koukám jak puk a nejsem tu jediný, že mu nešlo od ruky jen psaní! Historické filmy já rád a ty se sedmnáctého století ještě raději. Některé kostýmy mužů z kapitánovy družiny mi přišly poněkud divadelní  a nedobové, ale jinak film měl docela dobrou atmosféru a skvěle vykreslil tehdejší svět. Šílenou dobu, kdy každý věřil jen v tu svoji víru a byl ochoten ostatní tak nesmýšlející za to klidně vraždit a upalovat. A lid vesnický na tom byl nejhůře, protože brala každá armáda, která skrze ves prošla a nic ji nezajímalo  jakou že to víru dotyční vyznávají. Pokud jste ovšem nebyli usvědčeni z čarodějnictví, na způsobu likvidace takových živlů měli katolíci i protestanti vzácnou shodu... S filmem jsem měl jeden jediný problém a to byl hlavní hrdina - Omar Sharif v roli učitele Vogela prchajícího ze zničeného rodného Magdeburgu. Jako herce ho mám rád, nicméně prostě nezapře svým zjevem svůj egyptský původ i když mu filmaři nechali pod nosem knír. Takhle ale opravdu Němec první poloviny sedmnáctého století nevypadal. To až dnes, ano takto Magdeburčané vypadají a také Hamburčané, Kolíňané, Berlíňané nu zkrátka ti všichni co jich jen na nafukovačkách připlulo. Svým způsobem tak film o celé dekády předběhl svoji dobu! :-) Já měl navíc problém i s tím, že se mi neustále coby nejvěrnějšímu postruhači vybavovalo vysílání Rádia Limonádový Joe z konce devadesátek, ve kterém jeden z moderatizátorů Dušana Všelicha, vystupoval pod přezdívkou Ovar Šerif... Takže účast tohoto herce, byť legendy mi tam fakt neseděla a moc nechápu, koho tehdá napadlo mu tu roli nabídnout. Holt to byla star, tak se asi nad jeho ne zcela germánskou vizáží nikdo nepozastavoval.  Oproti tomu M. Caine v roli charismatického kapitána byl s těmi kudrnatými světlými loknami a vousem opravdu boží a do filmu skvěle zapadal. Celkově mi film přišel fajn, ale působilo to na mne dnes už trochu vyčpěle a dokonce ani hudba mého z nejmilejších filmových skladatelů J. Barryho mi tam nijak zvláštně neuchvátila. Rozhodně ne tak, jako u jiných filmů, které hudbou vytunil k nebeskosti což mne většinou hned po dokoukání nutilo začít shánět soundtrack. Samozřejmě, poselství, že náboženství stojí za největšími hrůzami v lidských dějinách zůstává aktuální i nadále. Stačí se podívat na zprávy, byť dnes se zhusta lidé navzájem vraždí v rámci jiného náboženství. To křesťanské se své krve až k prasknutí bohatě napilo ve středověku a v novověku. V souhrnu tedy dávám za 3 bodnutí koulovým palašem. * * * ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Satanáš a Bůh si podali ruce a vyhnali nás z rajského sadu… V Praze se zaplachtilo z okna a rázem proti sobě stojí v Třicetileté válce katolíci a protestanti (zjednodušeno dle Monty Pythonů - Ti, co každou souloží počnou dítě vs. Ti, co tomu mohou kdykoliv zabránit navlíknutím "Lechtivého řehtoně"), aby mohli jménem a pod standartou vlastního Boha vést válku z historicky tradičních důvodů - zisk moci, majetku a lepšího výhledu na Rýn. A v takové překrásné době přející civilizovanému chování vznikla malá oáza křehkého míru oboustranného pragmatismu - všem však je jasno, že ve vypůjčeném čase a na slabých pilířích zvrácené lidské povahy.. Clavellova lahůdka z temných dob opírající se o chytrý scénář, výpravu, přesahové poselství a charisma Caineovy postavy Kapitána, které nemůžete, i přes jisté vražedné sklony, nefandit. Jsem si jist, že díky celkovému "anti-blackass" vyznění to nebude kousek, který by měl generální ředitel Vatikánu zařazený ve své filmotéce.. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Nenápadný velkofilm. Dalo se jít ve vztazích víc do hloubky, škoda, že Omar chvílemi zcela chybí, ale lokace, hudba, perfektní dabing (Eduard Cupák po milionté) a velmi nečekané spojení náboženské války devatenáctého století, robinsonovství, jacklondovství a inkvizičních speciálů dělá z tohohle filmu nezapomeníhodný zážitek. Důstojné rozloučení s Omarem Sharifem. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (8)

  • Úlohu Gnarleda Peasanta mal pôvodne stelesniť Martin Miller, ale tesne pred prvou klapkou ho postihol masívny infarkt a zomrel. Na jeho miesto nastúpil Edward Underdown. (classic)
  • Snímok bol nakrútený na prianie ABC Pictures po dohode so Cinerama Releasing Corporation v širokouhlom prevedení, ale nákladný proces Todd-Ao znamenal finančnú katastrofu, ktorú nezachránili ani 35 mm verzie. Dvadsať percentné výnosy znamenali straty vo výške miliónov dolárov a spoločnosť ABC Pictures rok po uvedení filmu do kín ukončila činnosť. Taktiež technológia Todd-Ao musela čakať na opakované použitie až do roku 1992 vo filme Baraka. (classic)
  • Veľké ocenenie si odniesol i autor melódie k Jamesovi Bondovi John Barry. Hudba k Poslednému údoliu je stále považovaná za jeho najlepší počin, bohužiaľ pôvodné záznamy boli stratené alebo zničené - prišlo sa na to pri zámere vydať na CD soundtrack k filmu. (classic)

Související novinky

Omar Sharif 1932 – 2015

Omar Sharif 1932 – 2015

11.07.2015

Ve věku 83 let nás dnes opustil egyptský herec Omar Sharif. Charismatická legenda zemřela na infarkt v nemocnici v Káhiře a zanechala po sobě nejen syna Tareka, ale také šedesátiletou kariéru… (více)

Reklama

Reklama