Režie:
James ClavellScénář:
James ClavellHudba:
John BarryHrají:
Michael Caine, Omar Sharif, Florinda Bolkan, Nigel Davenport, Per Oscarsson, Madeleine Hinde, Brian Blessed, Arthur O'Connell, Yorgo Voyagis (více)Obsahy(1)
Krajinou zdevastovanou zuřící třicetiletou válkou prchá potulný Vogel (O. Sharif). V zapomenutém cípu bavorských Alp nachází vesnici nedotčenou válečnou vřavou. Záhy se však zjevuje malý vojenský oddíl vedený Kapitánem (M. Caine), místo obvyklého drancování se však bitvami zocelený muž rozhodne strávit zde poklidnou zimu a nabrat síly před dalším tažením. Ve vesnici tak panuje křehké příměří - jak vojáci tak místní obyvatelé se musí navzájem respektovat, protože obě strany se paradoxně potřebují. Skrytě však dochází k vyhrocování vztahů, které vede po odchodu vojáků k boji o moc a nejen symbolické vyřizování účtů - ať už v rovině mezilidských či církevních vztahů. (Robbi)
(více)Recenze (169)
Vzhľadom k tomu o čom film je a čo ropráva patrí k najkrutejším filmom, aké som kedy videl. Tým ako je nakrútený už menej, pretože dnes tak populárneho explicitného násilia sa príliš nedočkáme, ale niečo by sa našlo. A že to funguje lepšie, ako vo väčšine diel súčasného naturalizmu, je zbytočné písať. Vojna je kolotoč násilia (viac menej nekonečný), kde málokto rozozná jeho počiatok a málokto vie, za čo bojuje alebo začal bojovať. Skutočne nič pre kresťanov ani pre priaznivcov akéhokoľvek vierovyznania, scénou filmu môže byť pre mnohých práve výbuch jednej z postáv, ktorá si dovolí v 17. storočí povedať svoju ateistickú pravdu. Na začiatku sme svekami brutálneho vyvraždenia dediny a následne aj s týmito vykonávateľmi strávime ďalšie dve hodiny a budeme prehodnocovať to, čo je dobro a zlo. A na žiadnu pravdu právd neprídeme. V kinematografii málo frekventovaná téma 30 ročnej vojny, o to je pre mňa Posledné údolie (aj informačne) hodnotnejšie. 90% ()
Vypálili jsme Magdeburg, protože nám vypálili naše město. Oni vypálili naše město, protože někdy vypálil jejich vesnici, to proto, že někdo vypálil jejich osadu. Dechberoucí historický film s atraktivním (byť s nikterak zamotaným) příběhem, nesmyslností války a perfektně napsanými hlavními postavami - naivním diplomatickým učitelem, pragmatickým drsným žoldákem, autoritativním starostou a fanatickým knězem. Herci jsou všichni na Oscara, přičemž Michael Caine dovedl svého kapitána do dokonalosti. Famózní hudba Johna Barryho překonává i tak výtečný soundtrack "Lva v zimě". Na závěr jsem měl slzy na krajíčku. 100%. ()
Ako som mohol tak dlho ignorovať takýto skvost! Mimoriadny film, s veľkým nádychom jemného mysticizmu, filozofickým podtónom a s úžasnou atmosférou. Filmov so zaujímavého obdobia tridsaťročnej vojny v 17.storočí nie je veľa (zrejme preto, že sa netýkala Anglicka a američania dnes o nej ani nevedia), o to viacej poteší takéto prekvapenie! ()
Začátek třicetileté války roku 1818, byl pravda trochu hodně úlet, ale ten těžko mohu dávat tvůrcům za vinu (spíš těm, kdo připravovali českou verzi pro čt2). Jinak nemám co vytknout, až na to SPOILER, že ten mor, co je v tagu, a kvůli němuž jsem se vlastně rozhodla podívat, se tam objevil jen pro určité dokreslení toho, že smrt je prostě všude... Výborný film, s velkou dávkou krutosti i sentimentu (takový plný protikladů), Michaela Caina mám čím dál tím raději a zde mě nezklamal ani Omar Sharif (jako muslim představující Němce toulajícího se krajem zničeným třicetiletou válkou, dokud neuvízne v jakoby nedotčeném údolí v samotném srdci křesťanské Evropy). Mohu zcela zodpovědně říci, že se vyskytují všechny tagy, které zde u filmu nalezneme, a ač žádný neprobere do hloubky, jen se jich tak lehce dotkne, stejně jako toho moru, přesto u mě naprostá spokojenost. Potvrzuje se zde moje domněnka, že vrcholný středověk až do doby Černé smrti nebyl vůbec temný, ale potemněl až s ním, a takový zůstal i na prahu novověku... ()
Michael Caine krásně shrnul dvě věci. Zaprvé, že válka je naprostý nesmysl a vraždí se jenom proto, že se vraždí, protože jiný smysl to nemá. A zadruhé, že Bůh je jenom zkurvená vymyšlená karikatura, která kdyby existovala, musela by zákonitě okamžitě zabít úplně všechny, protože to jsou šílení zmrdi. 70% ()
Galerie (9)
Zajímavosti (8)
- Natáčení probíhalo zejména v údolí Gschnitztal v rakouském Tyrolsku. (Marek#33)
- Snímok bol nakrútený na prianie ABC Pictures po dohode so Cinerama Releasing Corporation v širokouhlom prevedení, ale nákladný proces Todd-Ao znamenal finančnú katastrofu, ktorú nezachránili ani 35 mm verzie. Dvadsať percentné výnosy znamenali straty vo výške miliónov dolárov a spoločnosť ABC Pictures rok po uvedení filmu do kín ukončila činnosť. Taktiež technológia Todd-Ao musela čakať na opakované použitie až do roku 1992 vo filme Baraka. (classic)
- Úlohu Gnarleda Peasanta mal pôvodne stelesniť Martin Miller, ale tesne pred prvou klapkou ho postihol masívny infarkt a zomrel. Na jeho miesto nastúpil Edward Underdown. (classic)
Reklama