Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ron NyswanerKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Tom Hanks, Denzel Washington, Roberta Maxwell, Mark Sorensen Jr., Jeffrey Williamson, Charles Glenn, Anna Deavere Smith, Joanne Woodward, Jason Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)
(více)Videa (1)
Recenze (630)
Víc než spravedlivý Oscar pro Hankse, protože jeho výkon v roli homosexuálního právníka nakaženého AIDS je opravdu perfektní. Výtečný film, který se zabývá jedním (vlastně dvěma) žhavými tématy ze současnosti a to velmi dobře a aktuálně. Diskriminace byla je a ještě dlouho bude velkým problémem společnosti a tenhle film se snaží ukázat, že ti druzí, jiní (nemocní, jinak orientovaní, věřící v něco jiného nebo jinak barevní) jsou ale také lidé jako my a není důvod, proč se na ně dívat skrz prsty. ()
O tom, že filmy ze soudního prostředí nemusí být vždy jen hromady nudných keců jsem se už několikrát přesvědčil a díky Philadelphii jsem na právnické filmy změnil názor úplně. Boj proti demagogii a za svobodu práv je zde brilantním způsobem znázorněn v souladu se sociálním/emotivním cítěním. Míra emocí je tu naprosto přesně vyměřena, takže o nějaký obyčejný doják se nejedná ani náhodou. Soudní líčení jsou působivá a výkony ústředního dua fantastické ( i když tak trochu zastávám názor, že Hanksův Oscar za Gumpa byl zaslouženější ). Úvodní píseň od mistra Springsteena poslouchám téměř každý den a závěrečná skladba Neila Younga působí jako balzám na duši. Není to film pro všechny, ale já jsem na výsost spokojen. 90% ()
Je s velkým podivem, že Jonathan Demme po sobě natočil dva výborné snímky a pak se jen babral v průměru. Sice je cítit ten americký nános, i tak je Philadelphia nesmírně silný kus. Jeden prožívá radostné chvíle (narození prvního dítěte), druhého nemoc připravila o vše kromě víry ve spravedlnost. Dva právníci, kteří se sejdou u rutinního případu. A po několika měsících se u soudu setkají znovu, jeden už jako klient. Drama o zaslepenosti systému a jedné „společenské smrti“ je (ač chceme či nikoliv) lehkým kalkulem, je hodně černobílá a jednostranná, ale na druhou stranu s ohledem na rok vzniku velmi odvážná. A výborně odrážející atmosféru doby. Postavy jsou jasně rozdělené na ty hodné a ty zlé, chvílí na patetická vyznání je dostatek. Samozřejmě vyjma skvělého Hankse (první životní role) zaujme i nenásilný přerod Denzela Washingtona, který má naivní představy o homosexuálech a posléze boří zdi xenofobie. Je mi jasné, že ono úsilí o idylickou harmonizaci nebude sedět každému, jako celek tu však máme stále aktuální a působivou látku, která patří k tomu nejlepšímu z první poloviny devadesátých let. ()
Byl bych rád, kdyby se takové filmy nemusely natáčet. Tento film mám rád, ale ani na okamžik jsem nevěřil Tomu Hanksovi, že hraje homosexuála a Denzelův charakter byl imho o mnoho uvěřitelnější. Postava Antonia Banderase je naprosto zbytečná (nebyla zde žádná chemie mezi Hanksem a Banderasem). I přesto zde Hanks ukazuje, že patří už od svých prvních rolí mezi nejlepší herce Hollywoodu. ()
vo svojej dobe rozvíril hladinu svojou vskutku tvrdou kritikou puritánskej a falošnej Ameriky plnej predsudkov a pretvárky; hlavný hrdina tu nie je Hanks, ale Denzel - to on počas procesu zisťuje, ako to je so spoločnosťou, v ktorej žije a ktorej je súčasťou, to jeho názor prechádza veľmi zásadnými zmenami, to on pochopí a sprostredkúva divákovi posolstvo; napriek tomu - Tom Hanks podáva jednoznačne výborný výkon; ()
Galerie (53)
Zajímavosti (39)
- Film takmer nevznikol, keď Orion Studios vyhlásilo bankrot v decembri 1991. Producent Edward Saxon sa musel postaviť pred konkurzný súd, aby ho presvedčil, že práva na film by nemali byť zhabané ako aktívum v prípade bankrotu štúdia. Súd rozhodol v jeho prospech. (Arsenal83)
- Režisér Jonathan Demme chtěl, aby na film zašli hlavně lidi, kteří nebyli obeznámeni s nebezpečím nemoci AIDS. Vycítil, že Bruce Springsteen by úvodní skladbou mohl toto publikum přitáhnout. Povedlo se a skladba "Streets of Philadelphia" se stala jakýmsi manifestem své doby. (don corleone)
Reklama