Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ron NyswanerKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Tom Hanks, Denzel Washington, Roberta Maxwell, Mark Sorensen Jr., Jeffrey Williamson, Charles Glenn, Anna Deavere Smith, Joanne Woodward, Jason Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)
(více)Videa (1)
Recenze (630)
V podstatě strašně okatý doják, který proti tehdejšímu brojení proti homosexualitě šel cestou totálního odporu. Hrdina Andy je zde podáván jako prototyp takřka dokonalého a hodného člověka, skvělého právníka a čestného muže, a strana soupeřící je až odporně omezená (ti odporní dědci mi v paměti nějakou tu dobu setrvají, ale přesto je všechny s přehledem převálcuje Mary Steenburgen se svým ohavným "Fakt"). Celá Philadelphia je vlastně strašlivě neobjektivní a černobílá, ale na svojí dobu ohromně odvážná, navrch s dokonalými hereckými výkony. I přes svoje jasné výtky musím dát pět, protože mě ten film zasáhl, a na konci slzu neuroní snad jen ten nejomezenější a nejbigotnější hlupák. ()
Bůh stvořil Adama a Evu proto, aby oni tvořili dále za něj. A tak plodili bílé, černé, Vietnamce, Mongolce, křesťany, buddhisty, Španělky, Angličany, Hitlera, Medvídka Pú, hloupé, chytré (a přechytralé), génie, krásné a ošklivé, nemocné a nevyléčitelné, bisexuály, lesby, homosexuály atd. A všechno jmenované je normální. Dá se to nazývat vývojem popřípadě evolucí?! Proto filmy tohoto charakteru dokáží někomu zvednout mandle, jiné bohužel utvrdit v tom, co cítí, a to je nenormální. O to víc mě štve, že mě Philadelphie neusadila pořádně na prdel. Téma je mi vysoce blízké a Hanks je můj oblíbený herec, takže mě mrzelo, že nepodal výkon, u kterého jsem na něj zvyklá a že příběh je mi hozen jako břečka ve věznici se slovy: „A teď si to sežer!“. Moje emoce se nedokázaly pořádně otevřít a já nevím proč? Každopádně kecy typu: „Může si za to sám, svým špatným chováním“ nebo „Bůh nestvořil Adama a Edu!“ , mi budou ležet v žaludku ještě hodně dlouho s úvodním proslovem na téma „FAKT“. Dlouho jsem tak ohavnou scénu neviděla. Fujky. ()
Ano, ve Philadelphii je možno pocítit určitý kalkul a možná i poněkud samoúčelné zbagatelizování tématu homosexuality + AIDS, ale to zdaleka nestačí na zruinování jinak velmi pěkného filmu (o nepěkných věcech). Jednak ten útok na city je vybudován precizně a ve výsledku skutečně funguje, takže přináší divákovi dosti silný zážitek a také ani ta sonda do hlubin "nenávistivé" společnosti není úplně k zahození, naopak až nebezpečně připomíná realitu... Je zajímavé sledovat reakce okolí na ožehavé téma a vývin postav (D. Washington), scenáristé zkrátka neodvedli vůbec špatnou práci a Tom Hanks? Zasloužený Oscar mluví za vše... 8/10 ()
Ooooooh, to bylo tak smutný. Hlavní postava má smrt na jazyku, ale na truc ještě podá žalobu na svýho zaměstnavatele a následuje soudní proces plnej frází "A pamatujte na to, že jste pod přísahou!!!". Tohle mě fakt strašně rozesmívá, jak ty američani přísahaj na bibli a pak pod tíhou přísahy na sebe vykecaj i to, co neudělali. Navíc mně to bylo úplně jedno, kdo ten soudní spor vyhraje. Já celkem chápu, že někdo se snaží zbavit zaměstnance, kterej má AIDS. Taky bych asi nebyl nadšenej z toho, že můj zaměstnanec je těžce nemocnej a nemůžu se spolehnout na to, jestli mu jeho zdravotní stav umožní druhej den dorazit do práce. Tohle téma mě poněkud minulo. A ten strašnej kýčovitej konec... 166. nejlepší film? To je výsměch. Ještě klika, že to nebyli teplý kovbojové. P.S. To zase budu mít plnou poštu zpráv o tom, že jsem zkurvenej netolerantní homofob a nebo, že sám jsem homosexuál, co se snaží svou orientaci takhle zamaskovat, když dávám filmu o bukvicích tak nízký hodnocení. ()
Můj první film s homosexuální tématikou, můj první film pojednávající o AIDS. Když jsem to viděl poprvé, cítil jsem zmatek. Bylo to v době, kdy gay páry nebyly samozřejmostí a kdy vidět venku na ulici chlapa převlečeného za ženu budilo posměch. Hanks to s Denzelem dali skvěle a můj počáteční ostych a překvapení vystřídaly pocity sympatií. U závěrečného videa jsem byl opravdu dojat. Shrnu-li to však v celé v jedno, vychází mi z toho jen průměr. * * * ()
Galerie (53)
Zajímavosti (39)
- Film mal svetovú premiéru v Los Angeles 14. decembra 1993, kde sa aj vyzbieralo 250 000 dolárov pre projekt boja s AIDS v Los Angeles. (Arsenal83)
- V tomto filme hrajú dvaja poslední herci, ktorí vyhrali Oscara v dvoch po sebe nasledujúcich rokoch. Jason Robards bol menovaný za najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe v rokoch 1976 a 1977 za film Všetci prezidentovi muži (1976) a Julia (1977), zatiaľ čo Tom Hanks získal cenu za najlepšieho herca za Forrest Gump (1994), rok po víťazstve za výkon v tomto filme. (Arsenal83)
- Úvodní píseň "Streets of Philadelphia" napsal Bruce Springsteen za 20 minut. (Beckett51)
Reklama