Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ron NyswanerKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Tom Hanks, Denzel Washington, Roberta Maxwell, Mark Sorensen Jr., Jeffrey Williamson, Charles Glenn, Anna Deavere Smith, Joanne Woodward, Jason Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)
(více)Videa (1)
Recenze (630)
O tomto filmu jsem se prvně dozvěděla od naší učitelky z práva, která říkala, že je naprosto výborný a já si říkala, že to bude nějaké nezáživné drama ze soudní síně. Po nějaké době pak tento film vysílali v TV, a když jsem si přečetla, jaká je jeho tématika, že tam hraje Tom Hanks a Denzel Washington, tušila jsem, že to bude něco. A bylo. Po celý film se našly scény, kdy jsem měla slzy v očích, i když jsem ani sama nevěděla, proč zrovna v této scéně. Celý film je velmi silný, dechberoucí a smutný. I pod scénami, které Vám přijdou zabarveny lehkým vtipem, se skrývá strach, bolest a slzy. Dokonalá píseň od Bruce Springsteena, Streets of Philadelphia, mně při poslechu vždy dostane svou melancholií. ()
Skvělý film s geniálním výkonem Toma Hankse, který naprosto poprávu obdržel Oscara za hlavní mužský herecký výkon. Denzel Washington se role právníka, hájícího práva Toma Hankse, zhostil také velmi dobře, ale přeci jenom Hanksova role přímo předurčuje pro nadprůměrný výkon. Oscar pro píseň Streets of Philadelphia od Bruce Springsteena je zasloužená a dodnes mezi mé nejoblíbenější. Na konci jsem byl opravdu silně dojmutý, nechybělo moc a nějaká kapička málem ukápla. Společně s Mlčení jehňátek nejlepší film Jonathana Demma, který se kvalitativně k těmto dvěma skvostům už nikdy nepřiblížil........ ()
Samoúčelná obhajoba homosexuálů (vždyť to dneska přece není jenom normální, ale i hezké že?), ti jsou zde prezentováni skutečně v tom nejlepším světle a z filmu se ideologicky stává nechutná propaganda. Film od A do Z nabitý patosem a u scén, kdy se Banderas s Hanksem objímali se mi prostě zvedal žaludek (nemůžu za to), prostě typický, nejtypičtější aspirant na Oscara...bohužel! Takových filmů můžete točit mraky, místo gaye dáte Roma, muslima s plastovou M16, Inda, Vietnamce se stánkem, Venezuelana s drogama, černocha s čímkoli....diskriminace je všude, slzopudný film se o ní točit nemá. ()
"Úžasná" titulní píseň mi bohužel byla vždycky protivná. Chápu, že pro někoho, kdo má cit pro americkou píseň a orientuje se v místních reáliích, to může být geniální skladba, ale já - v tomto směru deficitní - opravdu nevím, co si mám počít s "ulicemi Filadelfie". Jo a ten film. Ten je o tom, že v Americe se lze soudit opravdu o cokoli, a že se zajímavou žalobou a schopným právníkem lze uspět i při absenci jakýchkoli důkazů o čemkoli. ()
Je s velkým podivem, že Jonathan Demme po sobě natočil dva výborné snímky a pak se jen babral v průměru. Sice je cítit ten americký nános, i tak je Philadelphia nesmírně silný kus. Jeden prožívá radostné chvíle (narození prvního dítěte), druhého nemoc připravila o vše kromě víry ve spravedlnost. Dva právníci, kteří se sejdou u rutinního případu. A po několika měsících se u soudu setkají znovu, jeden už jako klient. Drama o zaslepenosti systému a jedné „společenské smrti“ je (ač chceme či nikoliv) lehkým kalkulem, je hodně černobílá a jednostranná, ale na druhou stranu s ohledem na rok vzniku velmi odvážná. A výborně odrážející atmosféru doby. Postavy jsou jasně rozdělené na ty hodné a ty zlé, chvílí na patetická vyznání je dostatek. Samozřejmě vyjma skvělého Hankse (první životní role) zaujme i nenásilný přerod Denzela Washingtona, který má naivní představy o homosexuálech a posléze boří zdi xenofobie. Je mi jasné, že ono úsilí o idylickou harmonizaci nebude sedět každému, jako celek tu však máme stále aktuální a působivou látku, která patří k tomu nejlepšímu z první poloviny devadesátých let. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (39)
- Režisér Jonathan Demme chtěl, aby na film zašli hlavně lidi, kteří nebyli obeznámeni s nebezpečím nemoci AIDS. Vycítil, že Bruce Springsteen by úvodní skladbou mohl toto publikum přitáhnout. Povedlo se a skladba "Streets of Philadelphia" se stala jakýmsi manifestem své doby. (don corleone)
- Scény zo súdnej siene sa natáčali v skutočnej súdnej sieni, ktorú mesto umožnilo filmárom využívať. Nebola to filmová kulisa. (Arsenal83)
Reklama